29 maart 2024, 14:30:51

geslachtsbepaling lutino valkparkiet

Gestart door zotteke, 14 november 2008, 08:40:23

« vorige - volgende »

zotteke

op meerdere sites heb ik gelezen dat je bij lutino's de mannen van de vrouwen kunt onderscheiden door te kijken naar 'spots op de onderzijde van de vleugel'. ik begrijp alleen niet helemaal waar de onderzijde van de vleugel dan precies is.

bij mijn mimi (lutino) kan ik wel een soort gele vlekken zien als haar vleugel dicht is. hieronder een foto van de plek waar ze te zien zijn;


op de foto ziet het er uit als een streep, maar het zijn echt kleine min of meer ronde vlekjes.

de vorige eignaar (ze is een opvanger) zei dat ze zo rond de 4 a 5 maanden oud was; dat was een maand terug. ik weet dus dat 'ze' misschien nog in de rui moet, maar ik vroeg me dus voornamelijk af waar nou die 'spots op de onderzijde van de vleugel' zich precies moeten bevinden. een foto van een andere vogel waarop is aangegeven naar welke plek ik precies moet kijken is ook goed genoeg hoor, het hoofd niet perse een lutino of valkparkiet te zijn!

alvast bedankt 

(ps; als iemand nog een opvang valk weet die een nieuw huis zoekt dan meld ik me graag aan..)

spikey

De vlekjes zitten echt aan de onderkant van de vleugel.
Dus als de vleugels open is aan de onderkant. De binnenkant van de vleugels als hij dicht is dus. Je zou je valk dan dus moeten vasthouden met gesterkte vleugel om te zien of zij spots heeft.
Maar als je dat niet durft kan je ook bij de uitgevallen vleugelpennen kijken of daar spots op zitten. Mijn lutino is nu 4,5 maand oud en op de pennen die hij/zij nu verliest zie je de spots duidelijk.
ik moet nog een beetje wachten, want dit is natuurlijk de jeugdrij waar hij nu doorheen gaat. Dus als ik bij de volgende rui veren zonder of met spots vind weet ik het zeker.  :)


Sanna

14 november 2008, 09:50:06 #2 Last Edit: 14 november 2008, 09:53:20 by Sanna
Hallo Zotteke,

Allereerst gefeliciteerd met je valkje. Het is een prachtige vogel.

De gele streep die jij op de foto aanwijst, dat hebben alle valkjes. Bij sommigen is het lichtgeel, bij anderen bijna wit. De spots kun je aan de binnenkant van de vleugel zien, dus zeg maar dat deel dat de vogel tegen zijn lichaam houdt. Wanneer jij op de grond zou liggen en je valkje vliegt over je heen, dán zou je de spots dus gemakkelijk kunnen zien ;D.

5 Maanden is nog te jong om aan het uiterlijk te kunnen zeggen of het een man of een pop is. Je valkje is nog niet door de jeugdrui heen en heeft nog niet zijn volwassen veren. Jonge valkjes hebben allemaal het uiterlijk van een pop, ook als het een mannetje is. Bovendien heb je bij lutino's nog een ander probleem: omdat de vogel zelf wit of lichtgeel is, is het ontzettend moeilijk om die lichtgele spots onder de vleugels te ontdekken. Je kunt je dan makkelijk vergissen.

Wel zou je het nu al zo'n beetje aan het gedrag moeten gaan merken wanneer je valkje een man is. Dan zal hij meer geluidjes gaan maken/nadoen, met z'n snavel op oppervlakten gaan roffelen, met z'n vleugels wijd gaan lopen; kortom: uitsloven! Maar daar moet je ook voorzichtig mee blijven. Sommige valkjes zijn sneller in hun ontwikkeling en anderen weer langzamer (is met kinderen ook zo). En je hebt er ook mannetjes tussen zitten die zo rustig zijn dat je ze makkelijk voor een pop kunt verslijten ::). Je kunt een hoop aan gedrag afleiden, maar het zegt lang niet alles.

Als het echt heel belangrijk voor je is om zeker te weten welk geslacht je valkje heeft, kun je een dna test op de veren laten doen, bijvoorbeeld bij een van deze labs:



Je moet dan met een pincet (mag niet met je vingers, want dan zit jouw dna erop!) 5-7 borstveertjes uittrekken, in een speciaal zakje terugsturen naar het lab, en dan krijg je binnen een week te horen of het een man op pop is.

Groetjes, Sanna

Karin

Je mag de veertjes gewoon met je vingers trekken hoor Sanna. Je mag alleen absoluut niet de schacht van de veer aanraken, daar halen ze de DNA uit. Maar als je de veertjes gewoon aan de uiteinde vasthoudt is er niks aan de hand  ;)
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

zotteke

14 november 2008, 11:42:01 #4 Last Edit: 14 november 2008, 14:25:04 by zotteke
bedankt voor alle snelle reacties! Aan 'haar' (ik zal haar voorlopig maar vrouwelijk aanduiden :P) gedrag te merken vond ik de laatste tijd ook dat ze meer op een man dan een pop leek. als ze even een dag wat minder aandacht krijgt dan gaat ze veel met de vleugels fladderen in de kooi. zodra je haar er dan uit laat dan gaat ze een soort van aggresief/boos door de kamer heen vliegen en dan zo dicht mogelijk langs je heen scheren. geluidjes doet ze héél snel na. als ze een geluidje 10 keer gehoord heeft dan doet ze hem al na. weliswaar niet perfect, maar je kunt wel horen dat ze juist dat ene geluidje na probeerd te doen.

voor de rest vind ze het heel leuk om met de vleugels omhoog parmantig te gaan lopen doen tegen mijn perzen (lees: perzische gerbils. een soort kruising tussen rat/muis/hamster/degoe ter grootte van een 12 weken oude ritten). lekker blazen en dreigen met de vleugels.

ik gok erop dat ze een man is  :).

het geslacht weten is niet echt enorm belangrijk, maar ik ben op zoek naar 1 of 2 opvang maatjes voor haar (aangezien ze overdag soms best lang alleen moet zitten). het zou dan wel handig zijn als ik het geslacht zou weten omdat ze een behoorlijk grote kale plek achter haar hoofd heeft. inteelt verder fokken lijkt me niet écht gewenst.


Sanna

Citaat van: Karin op 14 november 2008, 11:28:47
Je mag de veertjes gewoon met je vingers trekken hoor Sanna. Je mag alleen absoluut niet de schacht van de veer aanraken, daar halen ze de DNA uit. Maar als je de veertjes gewoon aan de uiteinde vasthoudt is er niks aan de hand  ;)


Ooow... ik zit altijd met een pincet te klungelen ;D ;D ;D.

zotteke

ik heb zojuist eindelijk de kans gekregen om dicht genoeg bij haar te komen terwijl ze aan het poetsen was (dit na een uitvoerige 'sproei sessie'  ;D) en ze heeft heel duidelijk spots. even gekeken op een paar uitgevallen veertjes in de kooi en 1tje daarvan heeft ook spots erop zitten. uiteraard kunnen die spots pas over zeer lange tijd verdwijnen maar we zullen zien of ze die spots over een paar maanden/jaar nog steeds heeft!