25 april 2024, 00:58:25

Gewonde tong

Gestart door Theetje, 8 november 2003, 21:29:54

« vorige - volgende »

Theetje

Hoi iedereen,

Mijn valkje Dokus heeft zojuist weer de vliegoefeningen achter de rug. Ze wilde in de gordijnen landen, maar toen ik haar uit de gordijnen haalde sijpelde er wat bloed uit haar bekje. Nadere inspectie vertelde ons dat ze op haar tong heeft gebeten. Ik heb het bekje uitgespoeld met wat water, maar ze blijft erg stilletjes op haar plekje zitten. Ik ben bang dat de tong dik wordt en dat ze dan wellicht kan stikken.
Kan iemand mij alsjeblieft vertellen of hier meerdere ervaringen mee zijn?

Groetjes

Theetje


Marianne

Hoi Theetje,

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee.
Ik denk dat ik hetzelfde gedaan zou hebben als wat jij gedaan hebt, nl. water geven.

Sterkte met Dokus.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Theetje

Ha Marianne,

dank je wel,
Misschien is het ook wel niets, maar bij bloed ga je toch wat sneller in paniek he. Ik moet het denk ik maar afwachten hoe het loopt.
Ik hoop alleen dat die tong maar niet dik wordt, maar bij mensen genezen wondjes in de mond ook sneller, dus wie weet bij vogels.

Groetjes

Theetje


pona

Hoi Theetje

Het zit niet mee hé.
Ik denk inderdaad dat de wond wel snel zal genezen, wat je zegt in de mond geneest het snelst.
Ja of een ijsje geven doe ik altijd bij Romy. Maarja dat is natuurlijk geen valkparkiet.
In ieder geval sterkte er mee.
Ik hoor wel hoe het afloopt

Groetjes Ilona
grtjs Ilona


Hermes_Lucy_nest

ah panikeer maar niet te snel hoor ;)
het komt vast wel goed hoor.
gewoon goed in het oog houden.
sterkte en veel geluk met je valkje


Valérie

Paul

Hoi Theetje,

Het lijkt me niet dat valkjes op hun tong kunnen bijten misschien heeft ze in iets scherps gebeten dat is meer voor de han liggend lijkt me.
Vaak is een heel klein beetje bloed al heel erg om te zien terwijl er amper iets aan de hand is dan.
Ik denk dat het wondje weer snel genezen zal zijn in elk geval.
Zeker de eerste dagen heel goed in de gaten houden en als je merkt dat het minder gaat meteen naar de dierenarts.
Sterte met de gewonde.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi allemaal,

Vanonchtend erg vroeg wakker voor de zondag. Natuurlijk gelijk naar Dokusje gerend. Zat nog lekker te dutten in haar kooi, maar klimt al weer. Tja Paul ik weet ook nie hoe ze het voor elkaar heeft gekregen. Ik heb een snavelslijpsteentje in de kooi liggen, maar die zie ik haar weinig gebruiken. Alleen toen ze een nestje had werd ie intensief gebruikt, maar ik denk dat ze het toen deed voor de kalk. (zal een valkje zo slim zijn?) Mocht het nu vaker voor gaan komen wat ik natuurlijk niet hoop ga ik denk ik maar ff naar de DA. Misschien is er dan iets niet goed met haar snavel. Het is me wel al eens opgevallen dat als ze iets beetpakt ze haar tongetje gebruikt om dingen af te tasten/te voelen. Ik ben brildragend en ze vindt het geweldig om lekker te peuteren, dus vandaar dat ik het eens gemerkt heb. Wellciht was ze zo iets een het doen, en haar snaveltje te hard dicht geklapt. Het zal echter een raadsel blijven denk ik. Gelukkig gaat het weer beter.

Bedankt voor jullie reacties

Groetjes,

Theetje


pona

Hai

Fijn dat het beter gaat.
Hele mooie foto. Van een hele mooie vogel

grtjs Ilona
grtjs Ilona


Hermes_Lucy_nest

hey,

leuk dat het beter gaat met je valkje :P
en zoooo mooi en cute :-*
aaah echt een poepje :D

groetjes,

Valérie

Theetje

Hoi,

Dank jullie voor het compliment. Ik ben ook erg trots op Dokus.
Zij is ook de enige die nog een beetje tam is, dus ook een klein beetje mijn favoriet. Gelukkig gaat alles weer goed met haar!

Groetjes

Theetje


Paul

Hoi Theetje,

Fijn dat het weer goed gaat met Dokus :-)
Wel een heel mooi valkje zeg :-)
Dat aftasten met de tong doen ze hier ook hoor dus dat lijkt me wel normaal in elk geval.
Het zal hopenlijk niet meer voorkomen want je schrikt natuurlijk altijd heel erg als je bloed ziet bij een valkje.
Maar een beetje bloed lijkt vaak al heel erg terwijl er gelukkig dan niks aan de hand is.

Groetjes,  Paul

liekje

hoi hoi...

Fijn om te lezen dat het gelukkig weer beter gaat.
Ik wilde je even zeggen dat je een onzettend mooie valk hebt zeg... tjee (zal haast jaloers worden ben nl. zelf op zoek naar een bonte valk.)

groetjes liekje

Violet

Hi Theetje!

Dokus is erg mooi! :D

Lief hoor!

En het gaat hoop ik al stukken beter met hem.

Dat aftasten met'r tongetje is normaal gedrag hoor. Effe checken waar ze mee te maken hebben :)

Groetjes,
Violet:-)

Theetje

Hallo allemaal,

Het gaat inderdaad weer helemaal toppie met mijn Dokus.
Momenteel is ze weer eens broeds. Omdat ik ze binnen heb staan heb ik dus maar weer een nestkastje opgehangen. Het mannetje is een grijze witmasker, maar met wat kleine witte vlekjes in zijn nek. Nu heb ergens op deze site gelezen dat dat er op kan wijzen dat hij split voor bont is.
Wellicht komen er nog kleine bontjes.
Maar ach he we zullen wel zien wat de toekomst brengt.

Bedankt voor jullie reacties

Groetjes,

Theetje