29 maart 2024, 07:43:23

1 donsje geboren !!!!!

Gestart door bincky, 10 november 2008, 09:09:48

« vorige - volgende »

bincky

hallo allemaal,

ik heb goed en slecht nieuws. Vanmorgen ging ik vroeg naar beneden. Het gepiep in de kooi was nu wel een stuk duidelijker dan gister! Toen ik ging kijken lag er 1 donsje te spartelen op de grond! wat een geweldig gezicht. Al best wel veel gele haartjes. Bincky en Jaapie waren druk in de weer. Toen ik een zaklantaarn ging pakken, zag ik minder leuke dingen. Er was nog een eitje open. Daar zat een dood, levenloos donsje in. Je kon zien dat het niet volgroeid was. Ik heb dat halve eitje eruit gehaald en goed bekeken (niet zo'n leuk gezicht, maar ja ik wou zeker weten dat het "niks" was) De rest van de schilletjes heb ik maar even laten liggen (is dat ok?)
Ik ben er gewoon een beetje onder de indruk van! Ik had nooit gedacht dat het goed kwam.
Zoals jullie misschien eerder in mijn berichten hebben kunnen lezen, was het nestje niet echt de bedoeling. Er lagen 3 eitjes gewoon onder in de kooi, maar Jaapie bleef er maar trouw opzitten. Toen heb ik een schoenendoos in de kooi gezet (een broedhok had ik zo gauw niet) en heeft Jaapie de eitjes naar de doos gesleept. Na een week zijn er nog 3 eitjes bijgekomen. Gister had ik besloten (het was nu 4 weken geleden dat het 1e ei gelegd was) om alles weg te halen en de kooi goed schoon te maken. Tot m'n grote verbazing hoorde ik een ei piepen. Leven!!!! Toen veranderde natuurlijk alles. Ik ben toen gauw gaan zoeken op jullie forum, en heb alles maar gelaten voor wat het was in de kooi
Het donsje ligt nu dus in die doos! Zo'n gaaf gezicht!!!
Er zijn nu nog 4 eitjes over. 1 daarvan is heel donker, daar zit denk ik ook wat in. Ik wacht het nu allemaal maar even af.

Omdat het eigenlijk allemaal niet de bedoeling was, ben ik ook slecht voorbereid. Maar toen ik gister gepiep uit een ei hoorde, werd het allemaal toch wel echt! Sinds gister ben ik druk aan het surfen op jullie forum en op google. Maar het gaat in de kooi sneller dan ik kan surfen.
Ik vind het allemaal heel spannend, en hoop dat dit ene donsje in ieder geval blijft leven!! Ik hou jullie op de hoogte!!

Hebben jullie nu nog tips voor me?



Karin

Zorg voor goed voedsel wat de ouders aan het jong kan geven : eivoer, groente zoals andijvie als ze dat eten, goed zaad, eventueel gekookt ei, brood enz. Een paar maal per dag water verschonen.  Verder met rust laten. Zeker eventuele kinderen en andere huisdieren uit de buurt laten. En een tip voor de volgende keer : als ze weer eitjes op de grond legt vervangen door nepeitjes. Makkelijk te bestellen via internet, maar ik zag ze van de week ook bij intratuin liggen. Onvoorbereid beginnen aan een nest is niet zo handig, en zeker niet als het op de bodem ligt. Hopelijk gaat het nu allemaal goed en doen ze het meteen het eerste nest goed  ;D ;D ;D
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bincky

ok, dank je wel.

Nee, dit gebeurd me geen 2e keer meer. Ik hoop dat dit donsje blijf leven, en als de andere eitjes uitkomen is het ook prima! maar geen volgende keer meer zonder goede voorbereiding!

Moet ik af en toe wel even controleren of alles goed gaat, dat het donsje nog leeft?  Dat zou dan inhouden dat ik m'n valkjes  van het nest af moet duwen om te kunnen kijken....
En is het normaal dat er periode's zijn dat ik geen gepiep hoor?

bincky

nog een vraagje:

met eivoer bedoel je dan ei-krachtvoer of eivoer wat je aanmaakt met water (wat je babyvalkjes geeft als je ze met de hand grootbrengt)

Karin

Nee, gewoon eikrachtvoer wat je aan de ouders geeft. Als er op deze leeftijd iets mis gaat kun je toch niks doen, dus ik zou ze zo min mogelijk storen. Het is al risicovol zonder blok en als ze teveel gestoord worden kan het alleen maar nog meer mis gaan.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bincky

is het wel de bedoeling dat het donsje de hele dag onder een van de ouders zit voor de warmte? Het donsje ligt nu nml al een poosje naast het valkje dat zit te broeden en niet eronder (wat eerst wel het geval was)

Ik heb ook nog niet gezien dat een van de ouders het eten geeft.

Het donsje piept wel af en toe

♥Debby♥

Het donsje moet inderdaad lekker onder de papa of mama zitten.. anders zal het te snel afkoelen en veels te veel energie nodig hebben om warm te blijven.

als het goed is zul je heel snel voedergeluidjes gaan horen.. zacht gepiep, tsjiep tsjiep tsjiep achter elkaar.. je kunt vanavond misschien kijken of je kan zien of er wat voer in het kropje zit.. 't is te hopen dat de ouders gaan voeren maar ze kunnen de eerste 24 uur door op de eierdooier die ze in het eitje op hebben.


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

bincky

ok, ik heb net even gekeken maar het donsje ligt half naast het valkje (dus er niet helemaal onder)
Als ik ga kijken of er wat in het kropje zit, willen de valkjes het daarna nog wel terug hebben dan, zit dan niet mijn geur eraan?
En als het kropje leeg is, wat kan ik dan het beste doen?

Het is niet niks hoor een baby-valkje

♥Debby♥

Ik zou het kleintje er niet uithalen.. 't is al heel erg onrustig zo midden in de kooi.. als het kleintje half onder de vader of moeder ligt zou ik het lekker laten gaan.. dan kan het er zelf wel verder onderkruipen als het nodig is..

Ik zou nog even wat afwachten of je voergeluidjes hoort en verder kan je weinig doen...

hebben ze lekker voer? wat andijvie? een geweekte bruine boterham?? een lekker gekookt eitje of vers eivoer?? trosgierst?

allemaal dingen die ze graag eten als ze kleintjes moeten voeren..


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Karin

Niks doen, ook niet proberen te kijken of het kropje gevuld is als je de ouders er voor moet storen. Als de ouders niet voeren kun je op deze leeftijd toch niks doen. Je maakt het alleen maar erger als je er aan probeert te prutsen. Laat de natuur zijn gang gaan  ;)
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bincky

ok duidelijk
Ja ze hebben genoeg eten in hun kooi. Een stukje appel, andijvie, eivoer, een geweekte bruine boterham, trosgierst, zepia, mineralenblok en gewoon water en zaad. Moet genoeg zijn dacht ik zo. Er kom regelmatig geluid uit de kooi, heel lief allemaal. Ik hoop echt dat het allemaal goed komt.

In ieder geval heel erg bedankt voor alle tips en snelle antwoorden, heel erg fijn.

Ik hou jullie op de hoogte.



Karin

Meer kun je niet doen. Alleen kun je er nog voor zorgen dat het dag en nacht warm genoeg is in de huiskamer, bijvoorbeeld 21 graden. Dan zal het niet snel afkoelen als het ook nog eens tegen mams aan zit  ;)
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bincky

tot nu toe gaat alles goed. Het donsje wordt al gevoed door z'n papa en mama. Het is zo schattig om te zien.
Nu maar hopen dat het goed blijft gaan!

♥Debby♥

Gelukkig maar..

En geloof me, je zult nog veel meer stress momenten krijgen..  :-\ Ik zit zelf ook nog midden in mijn eerste nestje en men o men.. grijze haren.. hahaha...

maar ook genieten hoor.. en genieten moet je zeker doen want ze zijn zo groot..  :)


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

bincky

we zijn nu een nacht verder. Vanmorgen ben ik gelijk gaan kijken.....geweldig, papa en mama zijn heel druk bezig met voeren. Het lijkt wel of je het per uur ziet groeien!!!!

Moet ik het donsje nu ook al in m'n handen gaan nemen? of is dat nog te vroeg?

Kan iemand mij vertellen......zou het kunnen (wanneer alles goed blijft gaan) om het donsje te houden? of is dat niet slim om een kind bij haar ouders te laten?