28 maart 2024, 22:32:28

Met SPOED hulp gevraagd !!!

Gestart door sabine, 8 november 2008, 20:29:06

« vorige - volgende »

sabine

8 november 2008, 20:29:06 Last Edit: 8 november 2008, 20:30:49 by sabine
Wie weet hoeveel pap een volwassen zieke valkparkiet nodig heeft?

Binky heeft vandaag zo weinig gegeten. Dat ik hem gevangen heb om te voelen wat er onder zijn veren zit. Ik vind het moeilijk om te bepalen of zijn krop vol zit. Wie kan me dat duidelijk vertellen???  Nu is hij boven erg mager dan voel ik een uitstelende bot. Ik heb hem al wat pap gegeven 2 ml.
Nu is hij boven nog mager maar iets minder als daarvoor.
Volgens de VA was 1 tot 1,5 ml voldoende.

Wie kan mij helpen ???

Binky gaat weer achter uit nu hij in de rui is !

Ik had al een topic over mijn zieke Binky:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,30114.0.html

Groetjes Sabine

Kimm

oei meis, ik kan je niet helpen, ik weet niet hoeveel hij mag hebben :-\
heb je binky al gewogen, want dat zou ik maar eventjes gaan doen.
veel sterkte meis en je zal vast nog goed advies hier krijgen hoor!

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

sabine

Citaat van: Kimm op  8 november 2008, 20:32:47
oei meis, ik kan je niet helpen, ik weet niet hoeveel hij mag hebben :-\
heb je binky al gewogen, want dat zou ik maar eventjes gaan doen.
veel sterkte meis en je zal vast nog goed advies hier krijgen hoor!

liefs kim


Ik heb hem nog niet gewogen, dat heb ik wel eerder geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar. Hoe doe jij je valkparkiet wegen?

Liefs Sabine

Kimm

ik heb een platte weegschaal en daarop een bakje. daar doe ik het valkje in en ik leg zachtjes mijn hand erboven op zodat hij stil blijft zitten.

wat je ook kan doen is binky even in een doosje of reisboxje doen en die op de weegschaal zetten. het gewicht van het doosje/boxje er dan aftrekken ;)
zou het even gaan doen sabine, kijken wat binky weegt nl.

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

sabine

Oei dat is geloof ik niet zo veel  ???

76 gram weegt hij

Kimm

nee dat is niet veel :-\
morgenvroeg weer gaan wegen hoor. en de avond gaan wegen.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Karin

10- 12 % van zijn lichaamsgewicht per keer, dus dat zou ca 8 ml per keer zijn en ik zou 3 x daags doen naast zijn gewone zaadjes. Als het lukt hoor, moeilijk bij een volwassen valkje.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

sabine

Citaat van: Karin op  8 november 2008, 20:58:29
10- 12 % van zijn lichaamsgewicht per keer, dus dat zou ca 8 ml per keer zijn en ik zou 3 x daags doen naast zijn gewone zaadjes. Als het lukt hoor, moeilijk bij een volwassen valkje.


Het is idd moeilijk bij een volwassen valkje die niet met pap groot gebracht is. Maar ik begin er al handiger te worden in te worden. Maar ik heb bewondering voor jou met al je papkuikens.

Is het verstandig om pap te blijven geven zolang zijn gewicht zo laag is? Of als hij morgen weer genoeg eet er mee te stoppen?

Een valkje hoort toch tussen de 80 en 110 gram te wegen?

Caroline

Ik zou in ieder geval je vogelarts bellen zo snel al het kan .... op zijn advies gaf je geen zaad meer daar zou Binky ziek van zijn geworden, hij mocht alleen nog maar pellets.

Nu is Binky waarschijnlijk nog verder van huis .... ben benieuwd wat zijn advies nu is.

En wat betreft het pappen .... 1-2 ml. heeft nagenoeg geen enkele nut voor een volwassen valk. Net wat karin je al schreef, die mogen wel 8 ml.

Ik heb hier van de week een donsje van 10 dagen oud 1 x pap gegeven i.v.m. medicatie die ik wilde toevoegen, het donsje woog 37 gram, ik heb hem 3 1/2 ml. pap gegeven.  ;)

Heel veel beterschap voor Binky .... kijk het niet te lang aan.  :-\

Sterkte.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Karin

85 gram of hoger is een normaal gewicht, 80 gram is niet véél te licht, maar wel iets om rekening mee te houden. Ik zou wel gewoon terug gaan naar zaad en dan langzaam laten wennen aan pellets. Een dierenarts die adviseert om een ziek dier op ander voer te zetten die hij niet gewend is is wat mijn betreft niet helemaal wijs en moet terug naar school  >:( Of het nu een hond, kat of vogel is.... Op ander voer alleen overgaan in goede conditie.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

sabine

Binky weegt na de pap 78 gram, 2 gram zwaarder dan voor de pap. Maar nog te licht.

Karin,
Binky heeft naast de pellets ook zijn zaden staan. Van beiden staat er genoeg. Helaas heeft hij ook vandaag niet veel of niets van zijn zaden gegeten.   :-[

Ik weet niet of ik van de week naar deze VA (kindermans) terug moet gaan. Of dat ik beter naar een andere VA kan zoeken. Dat is dan alleen verder rijden  :-[ . Mij werd geadviseerd om 3x daags 1 tot 1,5 ml pap te geven. Wat dus veelste weinig is. En ze is zo van de pellets dat de rest niet meer mag. En daar sta ik niet achter. Vogels horen ook zaad te krijgen!

Kimm

hoi sabine,

probeer nu maar eerst om je binky aan te laten komen met pap en zaadjes ;)
je kan proberen om naar een andere vogelarts toe te gaan als je deze niet vertrouwd.
ik wens je sterkte!!!

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Karin

Neem anders eens telefonisch contact op met Feld. Die is niet zo van de pellets  ;) en kan je misschien adviseren. Wat je in ieder geval kan doen is druivensuiker geven in het water.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

sabine

Citaat van: Karin op  8 november 2008, 22:56:24
Neem anders eens telefonisch contact op met Feld. Die is niet zo van de pellets  ;) en kan je misschien adviseren. Wat je in ieder geval kan doen is druivensuiker geven in het water.


Bellen is geen probleem, helaas is 5 kwartier rijden met een zieke vogel wel erg lang. Anders had ik even langs gegaan.
Binky krijgt al 2,5 week 1 theelepel druivensuiker en vitamine druppels.

Groetjes Sabine

Kimm

hoe gaat het nu?
heb je hem alweer gewogen?

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010