18 mei 2025, 23:20:38

normaal gedrag?

Gestart door ijsje1984, 8 november 2008, 18:37:28

« vorige - volgende »

ijsje1984

8 november 2008, 18:37:28 Last Edit: 8 november 2008, 18:42:39 by ijsje1984
Hallo, ik heb een paar vragen over Smiegel, onze valkparkiet. ze is in mei geboren en heeft in een voliere gezeten en sinds 2 weken is ze bij ons in huis. Ze is heel erg stil en zit alleen maar stil op de stok of op de etensbak.
ze was handtam en komt wel op de vinger zitten maar de laatste dagen haalt ze naar me uiten wil ze niet meer op mijn hand komen zitten. als ik haar eenmaal op mijn hand heb vliegt ze soms meteen terug naar de kooi maar soms blijft ze ook mooi zitten, ik mag dan lopen en haar aaien en ze lijkt dus niet echt bang.

nu vroeg ik me af, is hete normaal dat ze zo stil zit?? in de winkel zie ik de vogels allemaal klimmen in de kooi, ze doet ook niks met het speelgoed. en het ' aanvallen? moet ik het gewoon negeren en toch doorgaan met het uit de kooi halen?

ook niest ze regelmatig en knarst ze met de snavel. hoort dit?

alvast bedankt! Groetjes Ilse

Kimm

hoi,

ze heeft zo te lezen heel erg lang in de voliere gezeten. nu zit ze pas binnen in een kooi. heb je wel een grote kooi?
het kan zijn dat ze zich niet gelukkig voeld nu.
het knarsetanden betekend dat ze gaan rusten of slapen ;)
het niesen kan komen door het poetsen van haar veertjes.
zit ze ook in de rui?
hoe gaat het met eten?

wel verder zo doorgaan zoals je nu bezig bent. aandacht geven etc is nu erg belangrijk. geef je haar ook nog een vriendje of vriendinnetje?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

ijsje1984

bedankt voor je snelle reactie. ik heb inderdaad een grote kooi gekocht. ze is niet in de rui, tenminste, denk ik, er liggen wel wat losse witte pluizige veertjes maar niet erg veel. ze eet haar bakje goed leeg, eet geen groente en fruit, wel trosgierst. het was niet de bedoeling er een bij te nemen, wilde echt een hele tamme vogel die altijd uit de kooi is als we thuis zijn. eventueel kan er wel een bij de kooi is groot genoeg.
zou ze nog wat beweeglijker worden dan nu? ze oogt wel fit vind ik.
Groetjes ilse

Kimm

ja ik denk het wel hoor. het is een enorme omschakeling voor haar van voliere naar een binnen kooi.
het heeft tijd nodig,maar hou haar in de gaten. de poepjes en ook haar gewicht is belangrijk.

groetjes kim

ijsje1984

Ik heb dat gelezen ja dat je de poepjes in de gaten moet houden maar ik weet niet wat normaal is... ze poept best vaak vind ik en het zijn kleine dotjes, soms helemaal groen en soms groen met wit.
groetjes ilse

Kimm

hoi ilse,

de poepjes moeten groen met wit zijn. ze zijn als het goed is compact. dus een rondje.
door stress en andere dingen kan het nog wel eens afwijken.
als de poepjes zwart worden dan is het foute boel, maar zo te lezen is dit niet het geval.

groetjes kim