19 april 2024, 04:45:30

overstappen van pap naar zaadjes

Gestart door Daantjuh, 19 november 2008, 16:49:50

« vorige - volgende »

Daantjuh

Hoi allemaal,

Ik heb 2 valkjes van 7 en 6 weken oud die ik met de hand heb gevoerd. Nu moeten ze zelfstandig gaan eten maar hoe kan ik dat het beste doen. Heb al wat zaadjes door het eten gedaan maar zie ze nog niet zelfstandig eten ervan. Ze weten niet goed wat ze er mee moeten doen. Trosgierst krijgen ze ook van me maar daar doen ze ook niets mee.

Wie heeft er tips voor me.



Karin

19 november 2008, 16:58:20 #1 Last Edit: 19 november 2008, 17:00:23 by Karin
Hoeveel en hoe vaak geef je pap ? En hoeveel wegen ze ?
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Daantjuh

De kleine weegt 69 gram en de grote weegt 71 gram.
Ze krijgen 4 x per dag pap te eten.

Ze wogen 2 en 3 gram toen ze geboren waren.
Vind het zo leuk om te zien hoe ze zo groot zijn geworden en ook hoe ze ontwikkelen.
Ze hebben beide een mooi donkere oranje blos.
Het zijn lutino's.

De grote heeft eergisteren voor het eerst gevlogen.
Echt leuk om te zien.

groetjes Diana

Karin

19 november 2008, 23:46:43 #3 Last Edit: 19 november 2008, 23:48:41 by Karin
Ik vind ze behoorlijk weinig wegen voor deze leeftijd, dus ik zou toch nog minimaal 3 x daags 12 ml geven. Daarnaast kun je pellets kopen ( ik gebruik zelf nutribird B18, maar B14 is ook goed ) en dat ernaast aanbieden. Vinden ze hier geweldig. Dat aten de papjongen al eerder dan zaadjes. Je kan het gewoon mengen. Geef ze ook grasparkietzaadjes, dat is makkelijker te pellen voor ze. Ik dwing nooit een valkje zelfstandig te worden, ze geven zelf wel aan wanneer ze dat zijn  ;)

p.s. : ik lees net dat die van 7 weken net vliegt. Dan lopen ze echt behoorlijk achter hoor, normaal doen ze dat met 4 à 4 1/2 week. Ik zou ze dus gewoon behandelen als jongen van die leeftijd.... Dus zelfs 4 maaltijden is nog niet zo'n gek idee.... Heb je ze vanaf dag 1 groot gebracht ? Of vanaf welke leeftijd dan ?
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Daantjuh

Ja ik heb ze vanaf dat ze uit het ei gekomen zijn gevoed daar de ouders de kleintjes geen eten gave en ik er al 2 dood gevonden had heb ik ze gelijk eruit gehaald.

Ik heb ook pallets maar deze moeten ze niet.
Ik doe ze in water en dan door hun voer maar dan moeten ze het niet. Ze zijn nu al kieskeurig hahaha.

Ik hoorde ook dat het geen tijd meer voor kleintjes waren.
Vandaar dat ze zo klein waren bij de geboorte denk ik.

Hoe kan je zien of het een mannetje of vrouwtjes is weet jij dat misschien????

Groetjes Diana


Karin

Als ze vanaf dag 1 met de hand groot zijn gebracht verklaard dat de achterstand. Je moet ze dus gewoon voeden alsof ze nog veel jonger zijn. Ze zullen met de geboorte hun gewone gewicht hebben gehad, anders hadden ze het niet overleeft. Voor vragen over gelsacht kun je beter even een nieuw topic openen bij "andere vragen".
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

O, ene, alleen doen als het nodig is, ander gewoon houden aan 10 - 12 %  ;)
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves