6 mei 2025, 09:37:35

gillende broeiende parkiet

Gestart door wil, 30 oktober 2008, 21:09:07

« vorige - volgende »

wil

wie oh wie weet het,  onze vogel heeft afg. dinsdag een ei gelegd en is gelijk helemaal verandert. ze gilt het uit als we bij haar komen en dan komt ze er wel uit om ontzettend veel te poepen,erg groen. en dan gaat ze weer gillend haar hok in.
we hebben het ei laten liggen.

♥Debby♥

Wat ik begrijp heb je dus een broedblok aan de kooi hangen?

Broed ze alleen of broed de man ook mee?

Het gedrag verandert eigenlijk altijd tijdens het broeden.. de grootste kroelkippen worden als tijgers die waken over hun "kinderen"...

inderdaad komen ze eruit om te eten en te ontlasten, en flink ook, en gaan dan weer terug.. maak ze de hele tijd zo'n herrie??

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Kaatje

Ik denk dat ze op deze manier duidelijk wilt maken dat ze een eitje heeft !? Bedoel je echt gillen of blazen met een geluidje !? Laat je haar begaan of neem je wel eens een kijkje !?

Als je er weinig aandacht aan schenkt is het misschien sneller over, tenminste dat hoop ik voor je !!

Succes !

wil

ze zit alleen, en het eitje ligt in een hoekje in de kooi, we gaan wel een paar keer per dag bij haar kijken en doen dan de kooi open zodat ze naar buiten kan om te ontlasten, en dat doet ze ook, en als je dan weg gaat houdt ze wel op met gillen.vindt het gewoon zielig

Sanna

Als ze ophoudt met gillen als jullie weggaan, dan lijkt me niet dat ze gilt van pijn ofzo. Ik denk dat ze dat doet om jullie bij haar "nest" weg te houden. Ik zou het ei voorlopig even laten liggen. Als ze haar belangstelling ervoor verliest kun je het weghalen.

Groetjes, Sanna

wil

we zijn net thuisgekomen en nu ligt er nog een ei in de kooi, heb haar even laten poepen in de badkamer, grote groene flats, en nu zit ze er weer trouw op. :'( ???

Gerda

Ga er maar van uit dat ze ongeveer vier weken op de eieren kan blijven zitten.
Geef haar lekker veel extra's, vooral sepia, grit, mineralen en eivoer.
En af en toe wat extra trosgierst.

Het kost best wat energie.
Als ze heel erg trouw broed, zet het eten dan maar naast haar neer, dan verzwakt ze er in ieder geval niet door.

Hoe tammer een valkje, hoe meer ze een pitbulletje worden als ze hun nest beschermen. Daar weet ik alles van.  ;D

Er kunnen zo'n 3 tot 6 eieren komen. Echt laten liggen tot ze de belangstelling verliest, anders begint ze meteen nieuwe te leggen.

Over een paar weken is ze vast weer jullie lieve meisje.
En ja, nu moet je nog een paar weken leven met stinkende, grote flatsen en een defensief popje!

Succes, Gerda

wil

wij zijn nu in het bezit van een ''hondparkiet''  :'( die we 3 keer per dag uitlaten, we moeten haar dan van de eieren afjagen en meenemen naar beneden, dan poept ze grote flatsen eet ze wat en wil weer naar haar eieren, ze eet in haar kooi absoluut niets.
Is het misschien verstandig om aleen ei weg te halen, ze heeft er vrijdag haar derde ei gelegd.

♥Debby♥

nee geen eieren weghalen.. sommige valkjes stoppen pas bij een bepaald aantal.. bijv. 5 eitjes.. als jij nu eitjes weghaalt en zal ze net zolang door gaan leggen tot ze toch bij die 5 eitjes komt.. dus laten liggen en hoe cru ook, even doorbijten..

Ik vind het wel frapant dat ze dus ook niet meer in haar kooi poept.. ze ziet blijkbaar de hele kooi nu als broedgebied..

heel veel gevarieërd eten aanbieden, bruin brood, eivoer, gekookt eitje, macaroni, spaghetti, rijst, groente, fruit, trosgierst, zaad.. van alles proberen zodat ze toch wat eet..

staat ze in een kooi boven? begrjip ik dat?

anders zou je misschien kunnen proberen haar met kooi en al naar beneden te halen... misschien doet de verandering van omgeving, en meer geluiden en reuring in huis haar van de eitjes afleiden..

Sanna

Dat kan inderdaad ook nog een goede zet zijn, haar met kooi en al verhuizen. Je hebt dan kans dat ze door de verhuizing zelf van haar "nest" afgaat waardoor de cyclus doorbroken wordt. Maar inderdaad niet zelf de eitjes weghalen, dan legt ze er gewoon weer vrolijk bij.

Groetjes, Sanna

wil

eivoer eet ze niet, dat vindt ze vanaf het begin al niet lekker. ze is gek op biskwie en brood, misschien haar kooi toch maar beneden zetten.

♥Debby♥

Ik zou het echt proberen! kan zeker helpen..

SUC6!