28 maart 2024, 18:47:01

Wiens valk kan praten ?

Gestart door robhop, 28 november 2002, 14:08:43

« vorige - volgende »

robhop

Mijn zus had vroeger en grasparkiet en die kon praten..

Ik krijg het bij mn valk nog niet voor mekaar..

Hij doet wel de klanken na die ik uitspreek maar echt duidelijk het woord imiteren.. nee

is dit echt heel erg zeldzaam bij valken?


btw: Echt hele goeie, informatieve en duidelijke site..

keep up the good work!  8)

Mandy

28 november 2002, 21:36:43 #1 Last Edit: 28 november 2002, 22:01:16 by Mandy
Hallo,

Ik heb ook een grasparkiet gehad die kon praten.
Ik had wel tamme valken, maar dat waren poppen en die imiteren niet zoveel. Mannetjes daarentegen wel. In mijn voliére hoor ik dan ook allerlei mooie fluitjes.
Een collega die bij mij een valk voor haar kinders heeft gehaald is heel tam praat wel een paar woordjes; "toby", "kom maar".
Dus als je valk een mannetje is zou het wel moeten lukken na veel tijd en inspanning.
Succes!

Leuk filmpje!
Als dit je valk is en geen jonkie meer is en z'n eerste rui heeft gehad dan is er dus geen duidelijk geel masker bij deze wildkleur verschenen en denk ik dat dit een pop is. Zit het visgraatmotief (na de eerste rui) nog op de onderkant van de staartpennen? Zo ja, dan is het zeker een pop.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hallo Rob,
Zeldzaam is praten bij valkparkieten zeker niet hoor.
Ik heb er twee die een aantal woordjes zeggen en een paar melodietjes Fluiten.
Het beste leren ze dat als ze jong zijn en vanaf een maand of 3 beginnen ze dat te doen.
Je hebt er wel erg veel geduld voor nodig en mannetjes praten en fluiten maar bij vrouwtjes lukt het meestal niet.
als je wilt horen hoe die van mij praten en fluiten kan je even kijken op www.amsterdam.demon.nl/diana  daar staan 2 geluidsfragmenten die je kan beluisteren.
Het is wel niet zo duidelijk als een papagaai maar toch kan je zeker verstaan wat ze zeggen.
In elk geval veel succes met je valk(jes) .
Groetjes,  Paul

Mandy

Hé Paul,

die site bedoelde ik de vorige keer (tijdens de chat).
Dat fuitje vond ik erg leuk vooral die laatste toon die taco vergeet  :D
Bij het praten kan ik wel het woordje taco uithalen, maar meer niet, zeg tie nog meer? Het is wel een knapperd...taco ;D
Bij die valk van m'n collega kan je de woorden wel duidelijk verstaan, bij mijn grasparkiet toendertijd ook (brammetje braaf, kusje).

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

robhop

30 november 2002, 16:44:31 #4 Last Edit: 30 november 2002, 16:54:47 by admin

Leuk filmpje!
Als dit je valk is en geen jonkie meer is en z'n eerste rui heeft gehad dan is er dus geen duidelijk geel masker bij deze wildkleur verschenen en denk ik dat dit een pop is. Zit het visgraatmotief (na de eerste rui) nog op de onderkant van de staartpennen? Zo ja, dan is het zeker een pop.



Als je hier klikt zie je Chiko,,, zn eerste rui is nog niet voorbij.. maar wat denk je ? mannetje /vrouwtje?

Paul

Hoi Rob,
Bijna geen twijfel mogelijk, het is een mannetje  :)
Ten eerste heeft ie toch al een redelijk mooie gele kop, bij een pop is dat veel minder geel.
Ten tweede is dat getik wat ie met zijn snavel doet  echt mannen gedrag.
En ten derde de geluidjes die ie maakt, het fluiten en het begin van het praten, hij zegt zijn naam al een beetje hoorde ik.
Dat praten kan nog duidelijker worden als ie wat ouder wordt trouwens :-)

Een heel leuk filmpje trouwens en je hebt er veel aan om te zien of het een man of pop is .

Veel succes met je man Chiko :-)




Mandy

1 december 2002, 20:09:02 #6 Last Edit: 1 december 2002, 20:10:30 by Mandy
Inderdaad een man! :)

Op het filmpje is dat goed te zien. Daar is z'n masker al wat geler en het typische gedrag en gefluit wijst overduidelijk op een man.
Als chiko straks z'n eerste rui heeft gehad zal z'n masker duidelijk geel worden en het visgraatmotief op de onderkant van de staartpennen verdwijnen.

Z'n fluitjes en woordjes zullen na veel oefenen wel duidelijker gaan worden.
Weer een leuk filmpje trouwens!

Veel plezier met chiko! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Peter

Hoi allemaal,

Phoebe begint een beetje te praten bij ons :) Het is nog erg onduidelijk maar eens wachtten wat tie nou precies zegt.

Groetjes,
Peter

Diana

7 december 2002, 13:28:30 #8 Last Edit: 7 december 2002, 13:33:13 by Diana
Ola!!
Mijn valkparkiet Coco, kan ook woordjes zeggen, maar dit doet hij alleen als hij in zijn spiegel of tegen de kast aan loop te fluiten  ::) (Hij is een beetje in de war)

En dan zegt hij: Hallo Coco hoe is het? of de woorden door elkaar heen gemixt  ::)

Maar als Coco kan praten kan jouwe het vast en zekerz ook leren!!  :)
Ojah en Rob jou valkje is 100% een mannetje!  :)
Groetjezzz
Diana & Co