Kale plekken bij vleugel-aanzet (schouder en oksel)

Gestart door NicoG, 5 november 2008, 20:28:23

« vorige - volgende »

NicoG

Ik heb een uurtje op het forum zitten zoeken, maar kan niet iets vergelijkbaars vinden.
Wij hebben al zo'n jaar of zes valkparkieten en plm 20 grasparkietjes, in huis en in de voliere buiten (gaan 's winters zelfs naar binnen), dus geen beginnelingen.
Een van de valkjes die binnen zitten in een kamervoliere (met z'n drieën, allemaal poppen) krijgt de laatste twee weken kale plekken op de schouder in in de oksel (binnenkant vleugel). De anderen hebben hier totaal geen last van.
We zien hem niet extra plukken of zo, dus we zien niet dat hij zelf de veren uittrekt, uit verveling of jaloezie. Veren zijn gewoon weg.
Het is wel de meest zenuwachtige van de drie, zou wat kunnen verklaren.
Maar nu, ik twijfel over behandelen met antibiotica, epithol zalf, of dat pipetje in de nek. Maar ik weet het niet.

Hieronder twee foto's van de plekken:

Iemand een idee?

NicoG

Dank voor het doorgeven hoe ik moet uploaden. Foto's heb ik kunnen bijplaatsen.
Ben erg benieuwd of iemand een idee heeft.

♥Debby♥

De foto's eerst uploaden, kan hier op het forum boven in staan allemaal kleine kadertjes, index help zoeken profiel kalender upload... die moet je dus hebben.. dan kan je de foto doorlinken.

wat je vraagt betreft heb ik eigenlijk geen antwoord.. het is geen normale rui neem ik aan dus dan houdt mijn "kennis" op..  ;) :)

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Sanna

Hallo Nico,

Hier kun je lezen hoe je foto's op het forum moet plaatsen:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,16188.0.html

Kan het niet zijn dat je pop door een van de anderen geplukt wordt? Heb je niet gemerkt dat ze de laatste tijd misschien een beetje close is met een van de andere poppen?

Anders lijkt mij een bezoekje aan een dierenarts met verstand van vogels (klik hier) het verstandigst. Ik zou niet zomaar met antibiotica ofzo gaan behandelen, er kunnen tal van oorzaken zijn dat een valkje gaat plukken. Want zo uit de beschrijving die je geeft denk ik toch dat ze geplukt wordt: òf door een van de andere poppen, òf door zichzelf.

Valkjes kunnen heel goed stiekem plukken, dus kan het best dat je nooit iets ziet maar dat ze toch opeens "kaal" is. Ik heb een koppel gehad waarvan de pop de man helemaal kaal snoeide onder z'n vleugels. Ik had niks door (de man gaf ook geen kik) totdat ik opeens vond dat z'n schoudertjes er toch wel vreemd uitzagen. De arme sul liet het gewoon toe ;D.

Groetjes, Sanna