9 mei 2025, 16:33:40

mijn eerste valkje

Gestart door jeroenn, 21 oktober 2008, 16:26:52

« vorige - volgende »

jeroenn

hallo ik ben hier nieuw,

en ik wil een vlakje je aanschaffen.
alleen is dit mijn eerste vogeltje en ik hbe helemaal geen ervaring met vogels.
kunnen jullie mij wat tips geven welke kooi ik nodig heb.
en ik heb zelf ook een kat is dat een probleem.

M.V.G. NExxus (jeroen)

Falcon

hoi,

ik heb zelf ook katten..4 zelfs..
omdat ik mijn katten absoluut niet vertrouw bij vogels verhuis ik elke avond mijn valkjes naar de keuken..die is katvrij..
overdag staan ze met de kooi op mijn bureau..

een kooi voor een valk moet minimaal 45 bij 45 bij 1.40m zijn..(kenners, verbeter mij mocht ik het fout hebben ;))

voor de rest :
http://www.valkparkiet.com/nl/files/kooien.htm#Inleiding

verder moet je valkparkietenvoer, grit, maagkiezel, sepia, eivoer en trosgierst in huis hebben..
gezien je aangaf dat je totaal geen ervaring hebt met valken zou ik ook goed opletten dat je een valkje haalt bij een goede kweker..
dus zorg dat je valkje volledig zelfstandig is en dat ie dus oud genoeg is..volgens mij is dat rond de 8 weken (wederom, kenners..verbeter mij mocht ik het fout hebben)
je kunt alleen een jonger valkje halen als je alle tijd hebt en genoeg geduld en ervaring hebt over het handopfok voeren van je valkje..
9 van de 10 valkjes gaan dood door onwetendheid en het gebrek aan ervaring..
ja, ik weet het..birdie & spunky zijn mijn eerste valkjes die ik verder met de hand voer maar ik ben 34 en ben fulltime thuis..
tijd zat om mij in te lezen (had ik vooraf al gedaan) en om de tijd en aandacht in ze te steken..
als je nog meer wilt weten?
er bestaan geen domme vragen ;)

Kimm

ja ongeveer 8 weken. wel moet hij zelfstandig kunnen eten.

grit en maagkiezel moet zijn zonder houtskool. let daar goed op. er bestaan merken zonder houtskool.

aangezien jij helemaal geen ervaring hebt met valkjes, raad ik jou ten zeerste een papvalkje af. niet doen!

voor bodembedekking koop je beukensnippers.
lees alles hier even erg goed door voordat je wat gaat kopen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Falcon

ik wist dat ik een paar dingen vergeten was :o
de bodembedekking.. ;D

ja, geen papvalkje doen..
daar moet je wel de tijd en ervaring voor hebben..

gewoon bij een goede kweker een leuk valkje uitzoeken en als je ze een beetje op tijd uitzoekt wil menig kweker wel vast beginnen met tam maken voor je.. ;) voor je hem op kan halen..

Karin

Nog een tip : neem 2 valkjes ! Een valkparkiet hoort niet alleen te zitten. Je hoeft ze niet tegelijk te nemen, neem er eerst 1 en als je die 1 of 2 maanden hebt en goed gewend is neem je er een tweede bij. En nooit je kat vertrouwen, dus als het valkje los vliegt de kat uit de kamer en als je niet thuis bent zorgen dat de kat niet bij de kooi kan.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

jeroenn

hall allemaal,

bedankt voor het zosnel te reageren.
en ik heb nog een vraag:
kan ik me valkje ook op mijn kamer staan, want ik ben haast de heledag op mijn kamer wegens werk en school.
anders staat die beneden bij mijn kat.
en ik ben er acgter gekomen dat er haast geen kwekers zijn in groningen dus dat word buiten de stad denk ik.

M.V.G. Jeroen

Kimm

hoi,

ja je valkje kan ook op je kamer staan. houdt er wel rekening mee dat hij wel veel stofjes afgeeft ;)

en buiten groningen zitten genoeg goede kwekers, dan moet je even een stukje gaan reizen.

heb je al wel een transportboxje? die heb je wel nodig bij het halen van een valkje.

groetjes kim

jeroenn

hallo,

bedankt dat je het zegd en nee ik heb nog geen transportbox.
en weten jullie waarom er haast geen kwekers zijn in groningen?
gelukkig heb ik deze site gevonden ik wist niet wat k anders had moeten doen

M.V.G. Jeroen

Kimm

ik zou het niet weten, maar je kan bij de link van de kwekerslijst gaan kijken wat voor jou dichtbij is ;)

jeroenn

algekeken maar als ik een mail wil sturen krijg ik een mail terug dat er een fout is en die krijg ik alleen bij die emails

Kimm

misschien dat het adres niet goed is of niet meer bestaat?

lianne

ik weet niet hoe het kan maar ik heb net een bericht hier neer gezet en nu is die weg. hoe kan dit.

Rianne

Hoi,

ik heb je berichtje verplaatst naar het forum Voorstellen. Normaal zie je dan een verwijstopic maar die zie ik nu niet. ???

Rianne, moderator aanschaf

Gerda

7 november 2008, 15:34:26 #13 Last Edit: 7 november 2008, 15:49:25 by Gerda
Hoi Lianne,

Je kunt je eerste berichtje terug vinden door hier te klikken

Daar heb ik ook je andere berichtje neergezet.

Heb je een vraag, start dan een nieuw topic en niet doorvragen in het topic van iemand anders.

Groet, Gerda