27 april 2024, 15:33:13

Handtam-> tam ?

Gestart door Gerdaaaa, 9 september 2008, 22:10:59

« vorige - volgende »

Gerdaaaa

Hoi,

Ik krijg deze week of volgende week mijn valkje. Hij/zij kan dan zelfstandig eten en is handtam. De kwekers van het vogeltje nemen hem/haar elke dag een tijdje in huis.

Wat is nu het verschil tussen handtam en tam?
Moet ik dan alsnog het stappenplan uit voeren? Of kan ik, als hij/zij mij (mijn stem) wat kent en na een paar daagjes tot rust te zijn gekomen, 'gewoon' uit te kooi laten/op mijn vinger-hand nemen?


Karin

Deze benamingen worden gewoon door elkaar gebruikt, doe ik ook  :P En het ene valkje is gewoon tammer dan de ander, dat kan in het karakter liggen. Bij de een hoef je amper echt je best te doen en bij de ander zit je úúúren te kroelen voor het een beetje tam is  ;D Je moet gewoon even kijken als het valkje tot rust is gekomen hoe het op je reageert, of het al op je vinger wil stappen enz.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Jacoba

Hoi Gerda,

Wat is voor de een tam en wat voor de ander. Voor mij is handtam en tam hetzelfde. Wij proberen hier de valkjes zo ver te krijgen dat ze niet bang voor onze handen zijn en zo mogelijk ook nog op te leren stappen.
Het ene valkje is minder bang dan het andere valkje en gaat dus ook veel sneller handen in zijn/haar nabijheid accepteren.
Ik zou jou valkje dan ook even de gelegenheid geven om tot rust te komen als je hem/haar opgehaald hebt, praat zo nu en dan tegen het valkje op een rustige enthousiaste toon.
En als het niet als een gek door de kooi fladdert als je dichtbij de kooi komt, kun je proberen rustig je hand er in  te doen en kijken hoe je valkje hierop reageert.

Groetjes Jacoba.

Kaatje

Hoi Gerda,

De betekenis van hand tam, is dat de valkjes handen gewend zijn en dus niet bang voor je handen zijn, ze stappen met gemak op, en zijn dus handtam.

Bij tam is het vaak dat ze je gezelschap opzoeken en dat ze graag bij je willen zitten voor een kroeltje, je kan er dan eigenlijk "alles" mee doen.

Maar goed, ... tam of handtam, ... al die benamingen maken het niet makkelijker  ;)

Groetjes, Karin