Duffe valk gaat slapen terwijl ik praat en fluit ?

Gestart door BIRDIE, 14 november 2003, 17:55:25

« vorige - volgende »

BIRDIE

Hoi,

Ik wilde even wat vragen over mijn valkje van 11 weken. Ik heb haar nu drie dagen en ik vind dat ze wat duf is. Als ik de kamer in kom lopen zitten ze meestal op hun stok wat te suffen op 1 poot. Ik ga dan voor de kooi staan en praat tegen ze. Ook leg ik mijn hand tegen de tralies zodat ze daar aan kunnen wennen. Ze kijken dan naar wat ik doe maar blijven gewoon in hun rusthouding zitten. Ik beweeg mijn hand wat en praat en fluit, maar na een tijdje gaat zij gewoon slapen. Ze sluit haar oogjes, kijkt zo nu en dan nog even naar me, gaat heel bol zitten en begint dan te slapen. Het mannetje blijft me wel met grote ogen aankijken. Hij is nog wel wat schuwer dan Suzie, het vrouwtje.
Misschien ben ik gewoon veel te bang dat er wat aan de hand is, en zijn ze nog steeds bij aan het komen en aan het wennen. Maar ik had gedacht dat ze wat actiever en ondernemender zouden zijn, zeker als ik er bij sta. Is dit normaal? Kent iemand dit gedrag? Eigenlijk zijn ze de hele dag aan het slapen/rusten. Ze hebben wel speeltjes.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Annemarie

mastolk

HOi Annemarie,

Ik weet wel dat jonge valkjes vaker slapen. Maar of dat bij 11 weken nog zo is!? Ik weet niet, volgens mij moeten ze op een gegeven moment juist wel erg actief worden. Maar wanneer!? Geen idee.
Zit je valkje verder ook bol? OF lijkt hij/zij ziek? Misschien moet hij wel wennen, al shij nog maar net bij je is.

Als je het niet vertrouwt kun je altijd een DA bellen, en het probleem voorleggen.
Succes ermee Margrietha

Theetje

Hoi Annemarie,

Toen ik mijn Lizzy kreeg was ze ook erg duf. Zat ook hele dagen te slapen en ik maakte me best zorgen. Nu zijn we een week of 4 verder en is ze lekker actief bezig. Ze klimt speelt en probeert de baas te zijn over Henkie. Die is nu twee en zal dat toch zeker niet laten gebeuren! Kijk het gewoon nog even aan. Wellicht is het gewoon de stress en het wennen aan een nieuwe omgeving. Vergelijk het maar met kinderen die voor het eerst naar de kleuterschool gaan. Die zijn ook volledig gesloopt de eerste dagen. Al die nieuwe indrukken!

Succes met je valkje

Groetjes

Theetje

Annemarie

Hoi Margrietha & Theetje,

Bedankt voor jullie reacties! Echt fijn zo'n site, zo leer je van andermans ervaringen.
Ik denk ook dat ik gewoon een beetje te bang ben dat er wat mis met ze is. Vanochtend ging het gelukkig heel goed, ze waren aan het fluiten, en aan het klimmen. Dus, niks aan de hand, denk ik!
Ik wilde nog even vragen of jullie valkjes wel eens ruzie met elkaar hebben. Die van mij (broer en zus) willen graag bij elkaar zitten, maar als de één te dicht bij de ander komt pikken ze naar elkaars snavel of schouder en maken ze zich heel lang. Ze piepen dan ook wat naar elkaar. Dit gebeurd ook als ze tegelijk willen eten, een heel drama als Suzie Birdie aan raakt en andersom! Op zich is het niet heel ernstig hoor, maar ik vroeg me af of jullie valkjes dat ook eens doen, of dat ze juist graag tegen elkaar aan willen zitten. Dit zijn mijn eerste valkjes dus ik weet niet altijd wat ik van hun gedrag moet denken.

Nou bedankt en groetjes maar weer!!!

Annemarie

Theetje

Hoi Annemarie,

Bij mij was het voorheen nog wel eens ruzie in de tent, maar een tijdje terug heb ik aan partnerruil gedaan bij de valkjes en de rust is wedergekeerd. Nu gebeurt het ook nog weleens als een van valkjes op dr touwring zit en de ander wil erbij dat er wat gepikt en gepiept wordt. Zolang er geen bloed vloeit zal alles wel goed gaan denk ik dan maar. Het etensdrama kun je ondervangen door twee bakjes voer neer te hangen. Ik heb dat voor de partnerruil ook gedaan. In de dierenzaak zijn van die kleine ijzeren bakjes te koop met een houdertje die je heel eenvoudig aan de kooi kunt hangen. Ze eten bij mij nu allemaal uit een bakje, maar het tweede bakje is nu de favoriete slaapplaats geworden van Ricky. Ik heb er maar wat zand in gedaan, dan hoef ik ook al zijn ontlasting niet uit dat bakje te bikken  ;D. Ik zou me maar niet ongerust maken. Zeker omdat je er toch niet mee gaat kweken omdat het broer en zus zijn. Ik wil wel graag een nestje, dus is het bij mij belangrijk dat ze echt goed met elkaar overweg kunnen, anders gebeurt er natuurlijk weinig.

Succes met je valkjes

Theetje

BIRDIE

Hoi Theetje,

Wat leuk, een nestje!!! Met wat voor valkjes ga je kweken? Het lijkt me leuk om mutatie baby's te krijgen, het is dan echt een verassing wat je krijgt.

Dat tweede etensbakje is een goed idee. Op zich is hun ruzie niet echt ernstig ofzo, maar ja, als je het kan vermijden door er een tweede bakje bij te hangen dan is dat het wel waard. Zo'n metalen bakje is inderdaad heel handig. Birdie probeert altijd het bakje uit de ophangring te halen. Daar kan hij heel lang mee bezig zijn, maar het lukt hem niet!!!!

Groetjes,

Annemarie

Theetje

Hoi Annemarie,

Gaat het al wat beter met je valkjes?

Ik heb nu een grijze witmasker man en een bonte pop bij elkaar zitten. Eens kijken of die elkaar leuk genoeg vinden.
De grijze witmaskerman heeft wat witte vlekken achterop zijn kopje die er dus eigenlijk niet horen. Kan gewoon een schoonheidsfoutje zijn, maar ik heb ergens op de site gelezen dat het kan betekenen dat ie split is voor bont. In dat geval heb ik zeer grote kans op bonte kuikentjes, maar ach ik zie wel wat er uit komt. Als het allemaal wildkleur is is het ook prima. Ik ga volgend voorjaar kijken of ze een nestje willen bouwen. Tegen die tijd laat ik wel weten of het lukt en natuurlijk als er kleintjes zijn. Dokus heeft net een nestje gehad, maar was allemaal onbevrucht, dus geen kleintjes. Helaas  :(

Groetjes,

Theetje

BIRDIE

Hoi Theetje,

Nou, eigenlijk ging het vandaag en vooral gisteravond niet al te best. Vooral als er meerdere mensen voor de kooi staan en ze zitten op dat moment te eten, proberen ze elkaar te domineren en gaat het er best fel aan toe. Ik word daar eigenlijk best een beetje zenuwachtig van!!!!!

En soms wil Birdie gewoon dat Suzie hem op zijn kopje krauwt en houdt hij heel lief zijn hoofdje omlaag tegen haar vleugel aan, en dan pikt zij hem heel hard op zijn hoofd! Dat vind ik zo zielig. Ik zeg dan tegen hem dat ik hem ook wel over zijn kopje wil aaien, maar dat begrijpt hij natuurlijk niet. En hij is nog niet tam helaas.

Morgen dus toch echt een tweede bakje halen.

Ja, ik zou het leuk vinden als je je belevenissen met je valkjes opschrijft op dit forum als je een nestje hebt. Dat lijkt me zo spannend! Volgens mij is je witmasker een hele mooie valk. En die zogenaamde schoonheidsfoutjes die maken je valk alleen maar speciaal toch? Ik hoef ook niet zo nodig met mijn vogels naar een tentoonstelling ofzo.

Nou groetjes maar weer!

Annemarie

Theetje

Hoi Annemarie,

Ik heb maar een foto van Ricky, maar die is niet echt onwijs. Je ziet alleen zijn kopje.
Ik doe hem er toch maar bij, dan kun je hem ook zien.

Vervelend dat ze bij jou zo aan het kibbelen blijven. Maar je zegt dat het alleen gebeurt als er veel mensen omheen staan. Dat kan ik me wel een klein beetje voorstellen. Wellicht worden ze daar wat zenuwachtig van en dan worden ze kribbig. Ga maar na bij jezelf. Hoe lang zitten ze nu al bij elkaar?

groetjes,

Theetje

BIRDIE

Hoi Theetje,

Nou, ik kan op die foto wel zien dat het een hele mooie is hoor!!! Ik ben sowieso gek op witmaskers! Op de één of andere manier vind ik ze heel bijzonder, je mag er trots op zijn!

Ik heb mijn valkjes nu precies een week, het zijn broer en zus en hebben altijd bij elkaar gezeten, misschien zijn ze een beetje aan het puberen :D.  
Dus ik vanmiddag een tweede bakje halen voor die kibbelende schatten, werkt het nog ook!!!! Ontzettend bedankt voor je goede advies. Geen geruzie meer in de kooi, een hele opluchting dus. Ze zitten heel braaf ieder bij hun eigen bakje en eten nu ook langer aan één stuk door dan voorheen.

En ja, ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat ze een beetje zenuwachtig worden als ze ineens veel bekijks hebben terwijl ze aan het eten zijn. Dan voelen ze zich misschien echt ongemakkelijk en reageren dat op elkaar af. Gelukkig komt het niet van één kant af en doen ze het alletwee, dat kibbelen. Anders zou ik helemaal hopeloos zijn geworden. Ik vind het zo zielig als er één de pispaal is!

Maar goed, dat is nu over, gelukkig.

Bedankt (ook voor die foto!). Ik moet mijn foto's nog laten ontwikkelen, dus dat komt nog wel!

Groetjes,

Annemarie

Theetje

Hoi Annemarie,

Ben blij om te horen dat alles weer een beetje tot rust is gekomen.

Ik wacht in spanning op je foto's

Groetjes

Theetje