Na hoeveel dagen moet je resultaat zien van antibiotica?

Gestart door Inkie, 20 oktober 2008, 18:38:04

« vorige - volgende »

Kimm

hoi inkie,

hoe gaat het met je valkje?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Inkie

Dag Kim,

Wat lief dat je dat vraagt. Gisteren had ie een hele slechte dag (alleen maar slapen, bijna niet gegeten), dat kwam waarschijnlijk door de injectie. Vandaag is ie vrolijk en heeft ie ook best goed gegeten.

Maar hij is overduidelijk ziek, zit rechtop de slapen op twee pootjes (in zijn kooi bij de warmte), of als een bolletje op zijn favoriete plekje in de kamer. Ook blijft ie kokhalzen af en toe en krabt ie zichzelf veel, en zijn ontlasting is nu heel waterig (hij drinkt ook veel, maar dat komt weer door de antibiotica).

Ik vind het zo frustrerend, ook omdat er geen duidelijke diagnose is. De bacterie en schimmel zijn weg, dus er ligt een oorzaak achter. Maar welke? En als die oorzaak gevonden wordt, is er dan nog wel iets aan te doen?

Ik vind het heel moeilijk om te beslissen of we verder onderzoek moeten doen onder narcose. Dat wil ik hem eigenlijk niet aandoen.

We hebben nu afgesproken om het tot maandag aan te kijken. Maar ik ga morgen dokter Feld nog maar eens bellen voor een second opinion.

Groetjes,

Inkie








Kimm

hoi hoi,

ik vind het erg verdrietig voor je dat hij niet opknapt.

het lijkt mij erg verstandig om dr feld te gaan opbellen voor een second opinion. dat zou ik zeer zeker doen. het gaat immers om je valkje.

laat je het nog even weten als je hem hebt gesproken?

sterkte hoor met je lieverd.

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

♥Debby♥

Wat vervelend dat er maar geen verbetering in lijkt te zitten. Ik vind het heel verstandig dat je kontakt op neemt met Dr.Feld.. 2 zien misschien meer dan 1..

ik hoop dat je kleintje snel op gaat knappen.. kan me voorstellen dat je er erg verdrietig van wordt.

Sterkte nog!


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Kirsten

Hoi Inkie,

Ik heb je hele topic nog eens doorgelezen, het blijft erg moeilijk en de symptonen zijn vrij algemeen.

Ik snap dat je de hele poppenkast erg moeilijk vind en persoonlijk zou ik dat ook nu niet doen. De kans dat hij het niet red in deze conditie is groot.
Ik zou kijken of ik wat ontlasting kan opvangen en dat opsturen naar Feld, een tweede opinie kan nooit kwaad en daarbij komt dat ontlasting opvangen geen stress bij hem veroorzaakt.
Ik begrijp dat hij gewoon totaal geen trek heeft? wat voor voeding eet hij momenteel? en geef je nog steeds die vit en soort tonic? Hij slaapt op 2 pootjes zeg je,. legt hij z'n buikje dan wel over zijn pootjes of zit hij hoog op zijn pootjes zodat zijn buik de stok niet raakt? Wat heeft hij tegen die schimmel gekregen voor middel trouwens ? Sorry hoor voor de vragen, probeer erg met je mee te denken.

Als ik verder niets zou weten zou ik gelijk de colibacterie noemen (alleen de jeuk is dan niet te verklaren), maar je gaf aan dat er nu niets meer in zijn ontlasting te vinden was? Heeft hij deze enkel onder de microscoop bekeken of ook echt onderzocht, dus op kweek gezet?

Ik duim dat het met je lieverd goed komt, je doet zo je best, Paco boft dat hij in zo'n warm nest terecht gekomen is.

Groetjes
Kirsten




Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Dierenfreackske

Hey.veel sterkte hoor, ik denk toch dat er na twee dagen betering moet zijn he , en anders zou ik iemand anders raadplegen ? Poepjes laten onderzoeken, Arm valkje toch , ik hoop dat hij snel betert hoor! Grts Ann :-\



Inkie

Dag allemaal,

Bedankt voor jullie reacties en meedenken. Vandaag heb ik weer de praktijk van dokter Feld gebeld. Er werd gezegd dat we al veel doen, en ook niet veel meer kunnen doen dan waar we nu mee bezig zijn. Ook zij zeggen, afwachten tot na het weekend om de injectie van afgelopen maandag de kans te geven om zijn werk te laten doen. Ik mag daarna wel ontlasting naar hen opsturen voor op kweek als het nodig is.

Verder werd uitgelegd dat het soms erg lastig is om hoofdzaak en bijzaak van elkaar te scheiden, bijvoorbeeld in het geval van de jeuk en het kokhalzen. Het belangrijkste lijkt nu onderzoek naar zijn (donkere) ontlasting. Daar ligt de focus op.

En er werd uitgelegd dat het soms ook wel even kan duren voordat er echt verbetering optreedt, zeker als de darmfunctie al wat langer verstoord is.

Even een laatste update:

Paco heeft al twee dagen redelijk tot goed gegeten. Hij krijgt xtravital, en nu heb ik er ook trosgierst bijhangen (niet het gezondste voer, maar hij eet er graag van, nu hangt het in zijn kooi onder het mom van: alle beetjes helpen). Verder grit en kiezel. Fruit en groente even niet omdat hij vitamine A en een 'conditietonic' in zijn water krijgt.

Paco zit soms erg verkrampt rechtop te slapen, hoog op zijn pootjes. Maar soms ook wat meer ontspannen. Soms zet ie ook zijn onderbuik uit, terwijl hij rechtop zit, dan lijkt ie op een peertje (van boven slank, en van onder dik).

Gisteren was ie vrij fit en vrolijk, vandaag weer wat minder (maar wel heel goed gegeten). Jeuk, kokhalzen, op twee pootjes, enz: dat blijft.)

Ik heb nu besloten om het allemaal maar even op zijn beloop te laten. Al die stress, zware medicijnen en dat heen en weer gesleep deed hem duidelijk geen goed. Misschien lukt het om hem wat verder te laten aansterken en aankomen, en kunnen we dan alsnog verder kijken.

Ik heb al wel besloten om hem nu niet onder narcose te brengen voor verder onderzoek. Zowel mijn eigen dierenarts als dr Feld hebben me niet kunnen overtuigen dat dat iets op kan leveren.

Mijn eigen arts doet volgens mij alleen bloedonderzoek onder narcose. Dokter Feld doet dat ook zonder narcose. Ik wil nog wel overwegen om dat te laten toen, als Paco wat sterker wordt en ik vetrouwen heb in de autorit naar Amersfoort.

Ik vind het heel fijn als jullie meedenken. Dus alle suggesties over wat het nog meer kan zijn, zijn van harte welkom.

Groetjes,

Inkie


Kimm

hoi inkie,

je doet het goed hoor. ik ga duimen voor je dat hij helemaal gaat opknappen. het is zo verdrietig als je je valkje zo ziek ziet. en je probeert al vanalles, je doet zo je best. hij moet gewoon beter worden hoor. geef hem maar een dikke knuffel van mij.

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Inkie

Ik vrees echt dat het niet gaat lukken met die kleine rotzak.  :'(

Net nog even de dierenarts gebeld...

Ik heb gevraagd of het misschien een wormeninfectie zou kunnen zijn. Maar de arts zei dat dat eigenlijk niet kon. Ten eerste omdat hij daarvan geen sporen in de ontlasting had gevonden, en ten tweede omdat Paco alleen wordt gehouden en er geen andere beesten zijn die de wormen zouden kunnen verspreiden. 

Mijn eigen strategie zou zijn - als ik geen verbetering zie: na maandag stoppen met behandelen en alles op zijn beloop laten. Ook omdat ie nog graag een rondje vliegt en komt kroelen, best goed eet. Geen tekenen in mijn ogen dat hij te veel aan het lijden is (hij is niet benauwd of zo).

De dierenarts was het daar niet mee eens. Hij zei dat Paco duidelijk niet lekker is omdat ie niet kan verbergen dat ie ziek is. Volgens mij vindt hij wel dat Paco lijdt. Wat denken jullie? (Jullie snappen wel waarom ik dit vraag.)

Ik ben er heel erg verdrietig van, zit in een emotionele achtbaan. Volgende week woensdag is de uitgetelde datum van een klein meiske dat nu nog in mijn buik zit. Zo dubbel allemaal.

Groetjes,

Inkie





Kimm

och meis, wat verdrietig zeg.

ik zou persoonlijk doorgaan met de medicatie mocht het natuurlijk wel zin hebben.

het is gewoon duidelijk dat je ventje wel ziek is.
en waarom denk je dat de da vind dat hij lijdt?

ik vind het moeilijk om jou te adviseren. je doet nl alles al voor hem. wacht eerst het weekend nog even af voordat je een beslissing neemt ;)

en dan moet je ook nog bevallen, ik snap dat je nu een heel dubbel gevoel hebt. je hebt verdriet om je valkje en je bent blij omdat je een kleine verwacht.

geef je valkje lekker de aandacht en misschien krijg je nog wel meer tips hoor!

sterkte :-*

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Rianne

Hoi,

ontlastingonderzoek heeft geen zin zolang je valkje aan de medicijnen zit.
Maar medicijnen geven vaak ook bijwerkingen, zeker op langere termijn.
Wat zou er kunnen gebeuren als je met alles stopt?
Bloedonderzoek kan zonder narcose, bij mijn Rosé is bloedonderzoek gedaan naar PBFD, en hierbij knippen ze in het teentje, iets te ver zodat het gaat bloeden. Let hierbij wel op, dat als je naar huis gaat dat het bloeden is gestopt! Anders moeten ze het even dicht schroeien.
Narcose is gevaarlijk voor kleine dieren, zelfs mijn kat (destijds 2,5 kilo) moest zelfs aan de extra zuurstof omdat ze bang waren dat ze er anders niet uitkwam. Laat staan als je een valkje van zo'n 85 gram narcose geeft.

Je zou appelciderazijn door zijn water kunnen geven. De verhoudingen weet ik niet zo gauw maar schimmels en bacterien leven niet graag in een te zure omgeving. Overleg het anders even met je vogelarts.

Is de krop trouwens onderzocht? Vanwege het overgeven.

Inkie

 Dag allemaal,

Nog even wat antwoorden op jullie vragen.

@ Kirsten: hij krijgt Itrafungol tegen de schimmel. Jouw andere vragen heb ik al beantwoord in een eerdere mail van vandaag.

@ Rianne: zijn krop is onderzocht, daar is niks afwijkends in te vinden. De arts zegt dat ie niet lekker is en daarom zo moet kokhalzen (overigens braakt ie niet, geeft niks op, geen slijm geen zaadjes, hij kokhalst alleen maar).

Ontlastingonderzoek zou toch zin kunnen hebben als ze nu de verkeerde medicijnen geven. Dan blijft de bacterie zichtbaar. Vandaar dat werd voorgesteld door dr Feld om het eventueel toch op kweek te zetten (ondanks dat er bij de laatste controle bijna geen bacteriën zichtbaar waren.)

Het lijkt mij inderdaad dat de medicijnen ook bijwerkingen kunnen hebben, en dat het tijd nodig heeft om te herstellen. Dus als ik met de medicijnen stop, kijk ik het zeker nog even aan. Overigens merk ik dat ie van het medicijnen geven op zich ook niet vrolijk wordt. Hij moet steeds vastgepakt worden, de stress daarvan is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor zijn herstel.

@ Kim
De arts denkt dat Paco lijdt omdat ie niet kan verbergen dat ie ziek is. Misselijk/niet lekker zijn is in zijn ogen ook al lijden.

Ik heb het er net nog even met mijn man (mijn echte, zonder snavel  :P) over gehad, en we hebben besloten om ons gevoel te volgen. Zo lang wij denken dat Paco nog lol uit zijn leventje haalt, laten we hem niet inslapen. Vooralsnog eet ie goed, wil ie best zijn kooi uit (vanmorgen zat ie er al helemaal klaar voor toen ik beneden kwam) en komt ie ook lekker kroelen en fluit ie naar de vogels in de tuin.
Daarna is ie vaak wel 'klaar' en gaat ie naar zijn kooi om te slapen.

Ik ga nog door met de Itrafungol. Maandag breng ik ontlasting langs bij de dierenarts om onder de microscoop te kijken wat er nog in zit. Als dat nog aanleiding geeft tot verder onderzoek (kweek) dan stuur ik het op naar dokter Feld. Paco neem ik (nog) even niet mee terug naar de arts. Steeds als ie is geweest eet ie twee dagen niet, en omdat ie al zo is afgevallen denk ik dat ie eerst nog een tijdje goed moet eten voordat ik dat weer aandurf.

Verder ga ik proberen om nog zoveel mogelijk van hem te genieten (in plaats van steeds in huilen uit te barsten als ik naar hem kijk).

Nogmaals bedankt voor jullie meedenken en meeleven. Dat is echt geweldig. Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes,

Inkie










Kimm

hoi inkie,

jij kent je paco het beste. als jij denkt dat hij nog genieten kan dan zou ik daar zeker voor gaan.
als het niet meer kan dan zal jij dat zeker gaan zien hoor.

dat kan je dan aan alles zien bij paco. ik hoop natuurlijk niet dat het zover hoeft te komen en dat paco na dit weekend iets aan de betere hand zal zijn en jij met een fijn gevoel je bevalling in kan gaan.
geniet maar lekker van hem en een traantje laten is erg begrijpelijk hoor ;)
iedereen hier snapt dat gevoel.

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kirsten

Hoi hoi,

Sorry dat ik niet eerder ben komen lezen maar was even weg.

De reden dat ik vroeg naar zijn houding is omdat ik in het verleden een volwassen valk heb gehad die ook hoog op zijn pootjes zat, net alsof ze niet op haar buik wilde gaan zitten. Ze zat bol en wilde alleen maar zachtvoer eten en viel dus af. Bij zaad ging ze schudden met haar kop. Ze kreeg donkere ontlasting welke ook tegen haar kont aan plakte.
Ik heb nystatine labaz gegeven en na een dag at ze weer gewoon zaad, ze knapte op, zat niet meer hoog op haar pootjes. Kortom na twee weken helemaal weer gezond. Dit bleek ook later uit het ontlastingonderzoek. Hiervoor had ze een kuurtje fungizone gekregen op advies van de dierenarts, maar er veranderde niets. Ik bedoel hiermee te zeggen dat er verschillende medicaties zijn voor een schimmel.
Je schrijft ook dat je xtravivital geeft. Zie je daar ook echt veel gepelde zaadjes in? of eet hij enkel het eivoer wat er volgens mij ook in zit.

Oh wat begrijp ik je dubbele gevoel goed. Je wil zo graag helpen, maar er zijn grenzen natuurlijk.
De antibiotica maakt hem ook kwetsbaarder omdat deze ook de goede bacterien doden.
Ik denk dat enkel een goed ontlastingonderzoek, dus ook op kweek zetten etc het enige is wat wat duidelijkheid kan geven.

Ik denk eigenlijk juist het tegenovergestelde van wat de arts denkt. Juist omdat Paco tam is laat hij voor mijn gevoel sneller zien dat hij ziek is. Een wilde valk doet dit juist later omdat in de natuur je dan gelijk de kwetsbaarste bent.
Volg je gevoel, maar zo te lezen doe je dat al

Ik duim voor Paco en petje af voor je inzet!

Groetjes
Kirsten



Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

sabine

 :'(  ach wat vervelend dat hij nog steeds niet op wil knappen.  :( Ik leef echt met je mee meid! Ik weet hoe het is om een hele zieke valkparkiet te hebben. Vorige week was ik nog bang dat ik Binky moest gaan missen. Gelukkig is hij weer op geknapt en hoeft hij alleen nog maar aan te sterken. 
Het vervelendste is dat je niet precies weet wat hij heeft  ???. Ik hoop zo dat hij na al jou goede zorgen, op gaat knappen. Hou moed, heel veel sterkte. En geniet dalijk van je kraamtijd!
Houd je ons op de hoogte?

Groetjes Sabine