Na hoeveel dagen moet je resultaat zien van antibiotica?

Gestart door Inkie, 20 oktober 2008, 18:38:04

« vorige - volgende »

Inkie

Dagdag,

Ik heb van de week al een berichtje geplaatst met de vraag hoe je het makkelijkst een valkje kan pakken om hem medicijnen toe te dienen. Dat gaat goed, hij krijgt nu een zachte witte doek over zich heen, en dan kan ik hem zo pakken. In het begin was ie een beetje beduusd, maar nu issie gelijk weer zichzelf als het achter de rug is.

Nu een volgende vraag. Donderdag ben ik met Paco naar de dierenarts geweest, die een bacterie/infectie constateerde. Paco kreeg ter plekke een injectie, en sinds vrijdag moet ik hem twee keer per dag druppels Baytril geven. In totaal 10 dagen lang, en hij heeft ze nu 3,5 dag gehad (vanavond nog niet).

Ik zie nog geen verbetering in zijn (zwarte) ontlasting en zijn (ziekelijke) gedrag. Is dat normaal? Wanneer kan je verwachten dat de medicijnen aanslaan? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen (voordat ik de dierenarts bel).

Groetjes,

Inkie

P.S. Paco is op zich best levendig en alert, hij eet ook goed. Hij wil ook graag nog een rondje vliegen of even komen kroelen. Maar je ziet wel dat ie ziek is doordat ie regelmatig als een bolletje zit, niet ontspannen slaapt en kokhalst.En dus ook aan zijn ontlasting. Dat is allemaal nog niet verbeterd.


♥Debby♥

volgens mij is het net als bij mensen en moet je na 48 uur toch wel verbetering zien.. heb je hem weleens een beetje druivensuiker gegeven? misschien klein beetje oplossen ín z'n drinkwater.. en ik zou morgen de arts terugbellen.. beter extra controleren dan staks te laat zijn.

Sterkte voor je valkje.


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Kimm

helemaal mee eens met debby. soms kan het ook nog zijn dat hij niet zo reageert op deze antibiotica.
ik zou morgen gaan bellen hoor ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

sabine

Hoi Inkie,

Ik heb ook ooit via een dierenarts Baytril gekregen voor mijn zieke vogel. Helaas knapte hij hier ook niet van op. Later bleek dat hij last had van Coccidiose.
Als ik jou was zal ik naar de vogelarts gaan !!

Ps: Ik gaf toen op advies van de dierenarts de druppels Baytril via trosgierst! Omdat Binky dat erg lekker vind en ik hem nog maar een week had en hij zeker niet tam was. Dit werkte wel goed.

Groetjes Sabine

Kimm

ook ik heb een keer baytril gehad voor mijn valkje wat niet hielp. helaas was er ook iets anders aan de hand dan verkoudheid wat ze dachten.

zo was ik weer teveel dagen verder.

ik ben benieuwd hoe het nu gaat.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Rianne

Na een paar dagen, en zeker als de DA ook een injectie heeft gegeven, moet je toch wel resultaat zien. Anders weer even contact opnemen. Is de ontlasting onderzocht? Misschien dat dat wat meer duidelijkheid geeft?

Inkie

Dank jullie wel voor de reacties.

Vanmorgen de dierenarts gebeld. Hij heeft er naast de Baytril nu ook een medicijn tegen een schimmelinfectie bij gegegeven. De ontlasting had ie de vorige keer al onder de microskoop gedaan, toen zei hij al dat hij bacteriën zag die er niet hoorden en een schimmeldraad. Hij dacht alleen dat die schimmel niet zo erg was. Nu denkt hij daar anders over.

Ik heb vandaag nog gevraagd of hij de ontlasting op kweek wilde zetten, maar hij vond dat niet zinnig omdat Paco nu antibiotica heeft, en de kweek daardoor onbetrouwbaar is.

Voor de zekerheid heb ik ook de praktijk van dokter Feld gebeld. Daar zijn ze het met de huidige aanpak eens. Overigens is mijn dierenarts Cornelissen, hij staat ook in de lijst op valkparkiet.com.

Cornelissen legde uit dat de infecties helaas ook kunnen komen door een achterliggende oorzaak die nu niet duidelijk is. Een volgende stap zou zijn: onderzoek doen naar die achterliggende oorzaak. Dat kan door bloedonderzoek en/of een röntgenfoto. Maar dat is onder narcose, en daardoor risicovol. Daarbij wordt die oorzaak ondanks onderzoek ook niet altijd gevonden.

Maar goed, nu eerst weer een paar dagen afwachten voor we verder gaan kijken. En heeel hard duimen dat de medicatie toch aanslaat. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,

Inkie

Rianne

Idd, een tweede ontlastingonderzoek heeft nu geen zin. Hopelijk werken de andere medicijnen wel. Kun je dan evengoed nog AB blijven geven of kunnen die medicijnen niet bij elkaar?

Inkie

Ja, ik mag/moet de medicijnen naast elkaar blijven geven.  Het ene medicijn is nu dus tegen de bacteriën en de andere tegen de schimmel.

Misschien heb ik dit al in een eerder bericht verteld, maar hij krijgt er ook nog vitamine A en een soort tonic met allerlei voedingsstoffen bij (in zijn water).

Kimm

hoi

goed van je hoor dat je weer contact hebt opgenomen met de da.
en ook met dr feld.

ik duim voor je hoor dat het snel zal aanslaan.

beterschap voor je valkje!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Inkie

Even een kleine update...

Een week geleden ben ik met Paco naar de dierenarts geweest, Paco krijgt vanaf toen antibiotica, maar daarna zag ik steeds maar geen verbetering. Toen terug de dierenarts opgebeld, en sinds drie dagen krijgt ie nu ook medicijnen tegen een schimmelinfectie.

Paco is nog steeds ziek (zit er niet lekker bij), maar zijn laatste twee keer ontlasting gaan wel weer de groene kant op (i.p.v zwart). Ik ben nu heel erg blij, zie eindelijk dat er iets gebeurt. Paco is er nog lang niet, maar ik heb nu wel wat meer vertrouwen dat het goed kan komen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,

Inkie

Kimm

hoi

fijn dat het ietsje beter gaat met paco. ik hoop dat hij helemaal beter zal gaan worden.
ik duim voor je hoor en als je het niet  vertrouwd, gewoon weer de da bellen ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Inkie

28 oktober 2008, 10:34:34 #12 Last Edit: 28 oktober 2008, 10:38:15 by Inkie
Dag allemaal,

Gisteren weer bij de dierenarts geweest, want het gaat toch nog steeds niet goed met Paco. Dat bleek ook wel op de weegschaal want hij was 8 gram afgevallen in 10 dagen tijd  :(.

Positief is wel dat de bacterie en de schimmel uit zijn ontlasting zijn verdwenen, maar ja, wat hebben we daaraan als ie nog steeds niet beter is. Hij eet slecht en hij blijft een zielig bolletje dat slaapt op twee pootjes (komt nog wel zijn kooi uit om de eksters uit de tuin te verjagen en voor een lekkere kroel).

We hebben nu afgesproken om het nog een week aan te kijken en dan een beslissing te nemen over het vervolg (-onderzoek). Paco heeft gister nog wel een injectie met anti-biotica gekregen (er zaten nog een paar bacteriën) en ik heb poeder gekregen waar ik hem mee kan bijvoeren, zodat ie hopelijk niet nog verder afvalt.

Ondertussen ben ik naarstig op zoek naar informatie over wat het kan zijn. De dierenarts kon/wilde daar niet veel over zeggen totdat hij verder onderzoek heeft gedaan. Het kan van alles zijn. (Tot nu toe is er twee keer microskopisch onderzoek naar ontlasting en zijn krop gedaan, hij is gewogen, onderzoek naar huidziekten, en voelen naar interne afwijkingen)

Ik zet hier nog even zijn symptomen op een rijtje, misschien heeft iemand van jullie nog een ingeving voor wat het kan zijn:
- algemene ziekteverschijnselen zoals veren opzetten, op twee pootjes slapen
- weinig eetlust
- donkere ontlasting (dat nu vaak in de loop van de dag toch licht/groen wordt)
- veel drinken
- vermageren
- veel slapen
- kokhalzen (hij braakt niet)
- Wat ik zelf opvallend vind is dat hij jeuk heeft en zichzelf veel krabt (vooral op zijn rug). Hij is onderzocht op externe parasieten/schimmels, maar daar heeft ie geen last van.

Ondertussen is hij behandeld voor een interne bacterie- en een schimmelinfectie, wat heeft opgeleverd dat deze zijn verdwenen uit zijn ontlasting. Maar goed, hij is nog steeds niet beter, en ik zie ook geen verbetering. Eerder andersom.

Bij het vervolgonderzoek moet ie onder narcose en dat zie ik eigenlijk helemaal niet zitten. Hebben jullie daar ervaring mee?

Soms denk ik wel eens, laat heel die poppenkast maar. Het levert hem zo veel stress op, zo zielig. Twee keer per dag medicijnen en nu ook nog bijvoeren. Als het nou beter werd...maar dat is niet zo.

Ik heb misschien wel liever dat ie gewoon nog even zijn lekkere zelf kan zijn en nog een tijdje rustig kan genieten van zijn normale leventje.

Wat denken jullie? Ben ik te ongeduldig? Kan het iets anders zijn? Ik denk ook wel eens aan een worminfectie, maar dat had de dierenarts dan toch gezien? Of kan ie ook zielig/ziek zijn en weinig eten van de stress?

Ik heb overigens wel echt vertrouwen in de deskundigheid van de dierenarts (Cornelissen, staat ook op de lijst). Hij heeft er duidelijk verstand van, en ook hart voor vogels. Maar misschien dat hij nu iets over het hoofd ziet. Volgens hem zijn het kokhalzen en de jeuk uitingen van zich niet lekker voelen, en zijn het waarschijnlijk geen symptomen van zijn ziekte.

Dat was een heel verhaal. Ben blij dat ik het hier kwijt kan. En ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,

Inkie

   


♥Debby♥

Ik kan je helaas niet goed adviseren maar wil je wel even sterkte wensen.. kan me voorstellen dat je er best moedeloos van wordt.. Ik hoop dat er snel dames met ervaring een reactie voor je hebben.

Sterkte nogmaals.


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Kimm

ik weet het ook niet goed hoor. wat je zou kunnen doen is een andere vogelarts raadplegen ondanks dat je natuurlijk wel tevreden bent over je eigen da.

sterkte,

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010