29 maart 2024, 00:22:34

Het verhaal van Nicky

Gestart door candy, 19 oktober 2008, 21:18:36

« vorige - volgende »

candy

Hallo lieve mensen,

Hier ben ik weer en ga verder met het voorstellen.



Ik begin de derde voorstel ronde met mijn oudere broer Babbel.
Babbel is 5 april 2000 uit het ei gekropen en had toen een zusje Knabbel, die maar een paar jaar bij ons heeft mogen zijn.



Verder is Babbel een hele normale valkparkiet die in zijn eerste jaar net als ik gepareld was, maar nu helaas niet meer. Er is verder weinig over hem te vertellen of het moet zijn dat hij een beetje verliefd is op Pixxel.

Pixxel is een gepareld popje, dat samen met Ruby is gekocht op 13 november 2004 bij een kweker hier in Emmen. Dit is ook al gebeurt omdat er toen ook al een chronisch gebrek aan popjes was. Deze vogels kunnen we niet echt tam krijgen, omdat ze eerst een paar jaar in een volière hebben geleefd. Pixxel komt af en toe nog wel een keer op de hand, maar Ruby moet helemaal niets van handen hebben en slaat er voor op de vlucht, terwijl ze wel vrijwillig in de andere kooi verhuizen om naar de camping te gaan. Dit staat dan weer haaks op het feit dat ze bang zijn, omdat deze kooi dan gedragen moet worden en de handen dan wel heel dicht bij moeten komen.




Zo hier laat ik het voor deze keer bij en ga de volgende week weer verder met het voorstellen.

Groetjes en tot de volgende keer,

Nicky

Kimm


ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Hermien

Je leeft tussen heel wat soortgenoten Nicky. Gezellig voor je. Ook herken ik je wel snel op de foto's hoor. Ik zie het aan je blauwe laarsjes. Maar vlieg jij nooit weg als je zomaar buiten wordt losgelaten? Ik weet nl. heel zeker dat mijn 'Vliegtuig' het hier binnen prima naar zijn zin heeft en dat mijn mannekes heel veel van mij houden. Maar tegelijk weet ik ook héél zeker dat één pootje buiten de deur zal eindigen in een enkele reis Tmboektoe. Met andere woorden: als mijn 'Vliegtuig' een per ongeluk zouden ontsnappen, ze echt wel zouden wegfladderen om nooit meer terug te komen. Instinct, hè?

candy

9 november 2008, 21:52:48 #18 Last Edit: 9 november 2008, 22:01:37 by candy
Hallo Kim,

Hoe gaat het nu bij jou nu Happy een week weg is?
Denk er wel aan dat de valkjes van ons na de winter alle plekjes waar ze in het voorgaande seizoen hebben gespeeld direct weer op zoeken, ondanks ze er dan een half jaar niet zijn geweest.

Hallo Hermien,

Om op jou vraag een antwoord te geven, moet je even het eerste stukje even voor de geest halen.
Hier is al gemeld dat Nicky zijn halve rechter vleugel mist en deze later door vallen ook nog eens zo zwaar heeft beschadigt dat hierin maar heel weinig slagpennen in zitten.
Hierdoor kan hij alleen maar rondjes vladderen. Dit houd in dat hij niet kan weg vliegen. Zeker omdat bij kortwieken het risico niet weg is, zeker als je bedenkt dat Nicky voor dat de veren uit zijn vleugel verloor met zijn anderhalve vleugel kon vliegen.

Ik hoop je hierbij voldoende op de hoogte te hebben gesteld.

Groetjes Henk

Hermien

Oké, je hebt gelijk. Dat was ik even vergeten. Maar ik zie wel vaker hier op het forum van valkparkieten buiten en los. Gewiekt of niet, zelf zou ik dat risico niet willen nemen. Maar Nicky, jij bent een schatje en je kúnt niet zoveel kanten op, hè. Maar dat is tegelijk je voordeel, want nu kun je overál met je baasje mee! Dus ik ben benieuwd naar al je verhalen en belevenissen..

Kaatje

Hoi Henk,

Wat een heerlijke valkjes heb je toch ! Het zijn stuk voor stuk aparte valkjes met een zo te lezen ontzettend lief karakter ! Ze boffen enorm dat ze bij jullie terecht zijn gekomen ! Enuhhh Nicky, ook al heb je je verstopt tussen alle andere vogels, ik heb je herkent met je mooie blauwe "pantoffels" !

Knuffeltje voor jou, dapper mannetje  :-*

Groetjes, Karin

candy

Hallo Karin,

Van harte welkom hier.
Inderdaad zijn praktisch alle vogeltjes super lief en tam, maar er zijn twee die afkomstig zijn uit een volière en die moeten wat minder van ons hebben. Ondanks dit komt er af en toe wel een van deze op de vinger, maar de andere moet helemaal niets van  handen hebben.

Nicky wil je graag een knuffel terug geven.

Hallo Hermien,

Voor de duidelijkheid proberen we hier een foto te plaatsen, waarop te zien is hoeveel korter de rechter vleugel van Nicky is.

Groetjes Henk

candy

Hallo beste mensen,

Hier ben ik weer en ga verder met het voorstellen.
Ik begin de vierde voorstel ronde met Snoepie, omdat dit een beetje passend is bij het berichtje wat Hermien plaatste.

Snoepie is op 2 september 2005 aan komen vliegen. De valkjes die bij Henk op de camping aanwezig waren, hebben hem op 1 september al horen roepen en werden hierdoor heel erg onrustig en gaven hem antwoord. Dit kon omdat de deur van de caravan open stond.
Aangezien hij de volgende dag nog in de buurt zat en nog steeds aan het roepen was, besloot Henk de valkjes die daar aanwezig waren naar buiten te zetten, wat kan omdat die goed gekortwiekt zijn. Na dat ze ongeveer een uurtje buiten op het terras hadden gespeeld kwam er een lutino valkje bij hun spelen. Henk heeft toen de hordeur geopend en de valkjes zijn zo als gewoonlijk naar binnen gegaan en Snoepie kwam mee naar binnen. Daar heeft Henk hem gevangen met het net.
Echter nu moest hij in de kooi, waarbij Henk bang voor zijn vingers was en hij dit te voorzichtig aan pakte en Snoepie zijn staart verloor. Dit terwijl de valk hand tam bleek te zijn.


Snoepie op zijn vriendin Elfje

Er was echter een groot probleem. Snoepie had allemaal zwarte vlekjes in de veren. Dus hij moest naar de vogelarts en goed onderzocht worden, waar bleek dat dit vedermijt was, waarna we hier allemaal voor moesten worden behandeld.
Gezien de plaats waar dit allemaal gebeurde, op een soort eilandje midden in een meer, moest Snoepie wel in de directe omgeving zijn ontsnapt. We hebben wel vaker een ontsnapte vogels zien vliegen, maar deze zijn kompleet in paniek na het vliegen over het water en blijven zeker niet in de buurt.
Dus hebben we dit gemeld bij de instanties in de buurt dat deze vogel bij ons was. Maar het enige wat we hebben gehoord was van de camping baas van de andere camping, dat een gast daar een vogel hadden laten vliegen, omdat deze naar hun mening te veel herrie maakte.
De vogelarts had als optie om de vogel te herplaatsen nog wel een optie, welk ons niet echt goed toe leek. Omdat er een ring van dat jaar om de poot zat en het dus een jonge vogel betrof, stelde hij voor de valk terug te doen naar de kweker. Maar dan bleven wij met de kosten zitten die tot op dat moment waren gemaakt. Dit was echter geen groot probleem voor ons als de vogel inderdaad naar zijn werkelijke eigenaar zou gaan, maar dat verwachten we niet van de doorsnee kweker. Omdat hij de parasieten bijna zeker uit het nest had meegenomen.
Ondanks dat Snoepie is gekortwiekt en ook graag mee naar buiten gaat heeft hij toch een soort trauma aan het hele verhaal over gehouden. Hij wordt namelijk panisch indien een van mijn andere vriendjes in de richting van een hordeur vliegt, of ergens van schrikt en opvliegt.
Verder heeft hij het best naar zijn zin bij ons, zeker nadat in februari Elfje bij ons kwam en hij na een paar maanden helemaal verliefd op haar werd.

Elfje is een wildkleur popje, welke hier van het forum uit de herplaatsing is gevonden.
Ze is afkomstig van Ivana beter bekend als Ivy hier op het forum. Omdat dat een behoorlijke reis is hadden de baasjes besloten dat er onderweg beter gezelschap voor een vogeltje wat het reizen niet kent kon zijn werden mijn maatje en ik mee genomen om haar te halen.
Ook Elfje is een heel lief valkje, ondanks dat ze niet 100% hand tam was toen ze bij ons kwam, maar dit is nu veel beter geworden. Dit heeft er ook mee te maken dat ze bij de vogels hoort die de hele zomer op de camping zijn geweest. Daar zijn ze dan de hele tijd vrij. Er is daar een kooi en een standaard beschikbaar, maar indien ze daar met vijf vogels aanwezig zijn staat de kooi los en is de spatruit verwijderd, zodat ze in en uit kunnen zoals ze dat willen.

Zo hier laat ik het voor deze keer bij en ga later weer verder met het voorstellen.

Groetjes en tot de volgende keer,

Nicky

Kimm

wat een lief verhaal van snoepie!
fijn hoor dat ze bij jullie is opgevangen!

grappige foto trouwens :D

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

candy

Zo hier ben ik weer,
Hallo Kim leuk om van jou te horen.
Bedenk dat het voor dat de door jou bedoelde foto kon worden gemaakt Elfje hier al bijna 5 maanden bij ons in de kooi aanwezig was. En op het moment van de foto ongeveer een jaar oud was. Dus dat het nog best kan met Bemmie en Asha als je ze maar voldoende tijd geeft.
En laat ik deze voorstel ronde maar verder gaan met Lucky.
Lucky is 10 juli 2004 bij ons komen wonen. Het is een gepareld witkop valkje die we bij een kweker in Hoogeveen vonden, maar waar geen besluit kom worden genomen door de baasjes welke valk moest worden gekocht. Dus er werden twee besteld, omdat ze nog niet uit gevlogen waren moesten ze daar nog een paar weken blijven.
Bij het afhalen bleek dit vogeltje wat Ria had uitgezocht liever niet mee te worden gegeven, omdat deze vogel waarschijnlijk niet meer werd gevoed en de kweker de volière  nog bij zijn ouders te hebben, waar zijn vader meestal voer gaf en nog niet eerder had ontdekt dat er problemen met de vogel waren.
Baasje Henk had een witkop zilver gepareld uit gezocht die Krummel werd genoemd, waar niets mee aan de hand was.  
Na veel heen en weer gepraat kregen ze Lucky toch mee met de mededeling dat de vogel dit volgens de kweker niet zou halen en al het risico bij de baasjes zou liggen.
Op de late middag van de eerste dag ging het dan ook mis en lag Lucky op zijn rug in de kooi, waarbij opviel dat de uitwerpselen heel erg droog waren. Hierop heeft Ria bij gebrek aan een pipet water in de snavel gedruppeld met een rietje, waar na het weer wat beter begon te gaan en zelfstandig eten deed hij als een slootgraver.
Ondanks de begin problemen is tegen de verwachting in Krummel in 2007 overleden, terwijl gedacht werd dat Lucky uit zijn problemen lichamelijke verzwakking het op latere leeftijd moeilijk zou gaan krijgen.    Lucky is een tot echt macho vogeltje geworden, waar geen popje veilig voor is en hij zit een groot deel van de dag op een rustige manier zit te fluiten.


Hier zien jullie Lucky op mijn plankje in de kooi zitten.

En dan is er Winny.
Winny is 28 juli 2006 in een dieren winkel in Emmeloord gekocht als een zo genaamd overjarig witkop popje, maar bleek al na een maandje een heel jong mannetje te zijn. Er is op dat moment door de baasjes overwogen om Winny weer weg te doen, omdat ze toen wel iemand wisten die hem wel had willen hebben. Maar hij had zich toen al veel te diep in het hart van baasje Henk genesteld, zodat die hem niet meer weg kon doen.

   
Op de voorgrond nog een keer Lucky en de achterste is Winny.
      
Zo hier laat ik het voor deze keer weer bij en ik ga de volgende keer weer verder.

Groetjes allemaal Nicky                                               



aad

Op die laatste foto zitten ze daar in de open lucht.. of is het een fotoshop foto ?? :D ;)

Groetjes aad

candy

22 november 2008, 19:08:32 #26 Last Edit: 22 november 2008, 19:31:33 by candy
Hallo Aad,

Dat is inderdaad een foto die buiten genomen is tijdens een vogel wandeldag. Dit is alleen mogelijk als ze goed zijn gekortwiekt en je zeker weet dat ze geen hoogte kunnen winnen. Tevens let iedereen op alle vogels en zet ze eventueel terug.
Wij gaan daar 1 x per jaar naar toe, omdat dit word georganiseerd door een vogelarts voor zijn patiënten, zodat de mensen die vogels hebben met problemen hierover ervaringen kunnen uitwisselen.

Zie ook eens hier
http://video.google.nl/videoplay?docid=-5892729265139780676
dit heeft ook betrekking op het evenement.

Ik hoop je hiermee voldoende op de hoogte te hebben gesteld.

Groetjes Henk

aad


candy

Hallo lezers

Eerst even iets over mij zelf. Ik loop op dit moment nog niet weer al te best en zal dat hier ook even uitleggen hoe dat komt.
Afgelopen woensdag werd ik weer alleen gezet zonder eten, dus wist ik al een beetje wat er te gebeuren stond. Ik moest weer eens naar de vogelarts om nieuwe verbandjes aangemeten te krijgen. Dit is dan ook gebeurd en ik kan er nu waarschijnlijk weer ongeveer 3 maanden tegen. Het probleem van nieuwe verbandjes is dat deze door mij zelf eerst in de goede vorm moeten worden gekneed en ik er deze tijd meestal slecht op kan lopen, maar dat gaat dan wel steeds beter en ik ben er bijna weer.

Zo dan ga ik deze voorstel ronde verder gaan met Troubles.

Troubles is 17 november 2001 geboren als het tweede zoontje van Woody en Rodger en leek sprekend op zijn oudere broer Tiki. Hij heeft ook het zelfde bleke koppie, wat waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat zijn vader een witkop is en zijn moeder een normale wildkleur was. Zijn zus was een lutino en die de naam Bambam had kwam een paar dagen later op de wereld. Troubles deed eigenlijk geen stap zonder zijn zusje. Dit terwijl hij heel graag mag wandelen met de baasjes.


Troubles links en Bambam rechts

Zo is het al gebeurd dat het baasje al eens te horen heeft gekregen dat het zijn hondje niet was, toen hij hem terug riep, omdat Troubles er op eigen gelegenheid tussen uit kneep. Tot grote verrassing van deze mensen kwam Troubles gewoon terug.                                 Troubles heeft het dan ook heel erg moeilijk gehad toen Bambam in het begin van 2005 overleed aan jicht en heeft toen heel erg lopen treuren en had er heel veel baat bij dat Snoepie binnen kwam en hiermee bevriend raakte.


Troubles bij zijn liefste hobby wandelen

En dan zijn er 21 september dit jaar 2 popjes bij gekomen. Velen van jullie zullen deze vogels wel kennen als de probleem valkjes van Bonnie hier op het forum. De bonte word bij ons Luna genoemd. Dit was ook het valkje met de meeste problemen, maar dit valt nu heel erg mee. Het is bij iedereen ondertussen wel duidelijk dat er voor mij een aantal aanpassingen in de kooi aanwezig zijn een ook hier maken deze dames dankbaar gebruik van, vooral wanneer ze vermoeit raken. Deze vogels klimmen de hele dag door de kooi rond tot ze te moe worden en even een tijdje moeten rusten. Het probleem van Luna is dat ze op een gladde ondergrond moeite heeft om haar pootje onder controle te houden. De baasjes maken zich hier wel wat zorgen over, omdat ze dit probleem van Tiki kennen, welk geboren was met een spreid pootje die was recht gezet. Tiki is echter overleden aan een breuk van de ruggengraat door dat deze door het houden van dat pootje helemaal krom was gegroeid. Ze zijn bang dat dit ook bij Luna kan gebeuren.


Luna

Het tweede popje is een lutino en wordt Goldy genoemd.
Aan Goldy is niets meer van de problemen die ze gehad heeft te merken en ze is ook zeer actief bezig in de kooi. Ze heeft vrij snel door het vallen in de kooi een paar slagpennen verloren, welke inmiddels nieuw zijn gegroeid, waardoor ze weer kan vliegen. Als ze vliegt wil Luna graag mee, maar die zal hopelijk de normale rui afwachten.


Goldy (rechts) en Luna samen in de schommel. Let even op de stand van het rechter pootje van Luna.

Zo hier laat ik het voor deze keer weer bij en ik ga de volgende keer de laatste 2 vogels voorstellen.

Groetjes allemaal Nicky                                               




candy

Zo lieve mensen,

Deze keer stel ik jullie mijn laatste vrienden voor. Ik begin met mijn speciale vriend Bizzy.
Bizzy is mijn slaap maatje die s'nachts bij mij in mijn muizen kooitje slaapt. Hij wordt s'avonds op ons kooitje gezet door een van de baasjes en hij neemt dan een sprong om bij mij binnen te komen.
Hoe is Bizzy bij ons gekomen? Dat is echt een apart verhaal.
Bekenden van de baasjes wilden nadat ze een aantal grasparkietjes hadden gehad in 2002 graag een valkje hebben, omdat Troubles daar ook vaak even naar toe ging. En zoals jullie weten is die super tam en absoluut niet bang voor mensen. Dus een dergelijk valkje moesten zij ook hebben. De baasjes hebben wel gewaarschuwd dat ieder beestje een eigen karakter heeft en daarom ook niet gelijk zijn. Maar goed er werd een valkje gekocht en die moest dus ook zo makkelijk en tam worden. Hier moesten mijn baasjes dan maar voor zorgen, wat ze ook probeerden en dat leek ook goed te gaan. Echter na twee en een halve maand was Bizzy nog niet bij de eigenaren, omdat de baasjes vonden dat hij er nog niet aan toe was.



Bizzy.

Met de kersdagen zagen de eigenaren Bizzy terug en wilden hem eindelijk thuis hebben, wat ook gebeurd is. Zoals eigenlijk al was te voorzien ging het toen helemaal verkeerd. Bizzy zette daar alles naar zijn hand en was daar baas in huis en kreeg hij zijn zin niet ging hij vreselijk roepen en krijsen. Daarom was hij na ongeveer 5 maanden daar niet meer te handhaven en werd aan de baasjes gevraagd of zij Bizzy niet terug zouden willen nemen. Zo kwam Bizzy dus terug, maar paste bij ons ook niet meer in de groep, omdat hij ook hier de baas wilde zijn. Dit kan echter niet als je zo als wij met 16 valkjes in een kooitje leven. Met zijn allen zijn we zo ongeveer een halfjaar bezig geweest om Bizzy weer een beetje in het gareel te krijgen, ook omdat hij weer helemaal verwilderd was. Vanaf dat moment is Bizzy weer echt lid van onze groep en werd ook steeds weer aanhankelijker en minder vals. Op een gegeven moment probeerde Bizzy dus s'avonds in mijn kooitje te kruipen en zetten de baasjes hem terug bij de anderen, maar dit begon te vervelen en werd het voor een nacht geprobeerd om hem een nacht te laten zitten, wat eigenlijk heel goed beviel en sinds die tijd slaapt hij bij mij.



Bizzy wil bij Nicky in de kooi gaan slapen.

Zo nu kennen jullie de hele valken bende zoals die hier leven. En nu rest mij alleen nog om onze oppasser voor te stellen. Deze noemen we Kiki en dat is geen valkparkiet, maar een rosé kaketoe.
Kiki is in mei 2006 bij ons gekomen. Baasje Ria vond in april een advertentie op marktplaats, waar jonge rosé kaketoes werden aangeboden. Zo werd een afspraak gemaakt en er werd dus een vogel uit gezocht van de drie jongen. Er was op dat moment echter een klein probleempje de vogels waren nog niet zelfstandig en nog maar amper 2 maanden oud. De kweker kon op dat moment zonder problemen de jonge vogels al uit de blokken halen en laten zien. Nadat er verdere afspraken waren gemaakt konden de baasjes eind mei opnieuw naar Tolkamer gaan om Kiki te halen.
De man had echter nog niet gezien dat Kiki zelfstandig at en gaf een snel cursus lepel voeden en gaf hier ook alles voor mee, zoals een aangepast lepeltje en een gemalen voermengsel, maar thuis gekomen bleek het bijna niet mogelijk om Kiki op deze wijze te voeden. Dit werd veroorzaakt doordat hij wel al zelfstandig at. Dit allemaal heeft er toe geleid dat Kiki zich meer een grote valk voelt en zich eigenlijk als onze oppasser.
Hij leeft dan wel in een aparte kooi, maar als mijn vrienden vrij zijn gaan ze eerst in de kooi van Kiki kijken wat daar voor voer in het bakje zit en gaan eventueel samen met hem zitten eten. En als de baasjes mij meenemen naar de vogelarts om mijn verbandjes te laten wisselen zit hij heel erg hard te roepen, omdat ik maar zelden de kamer uit ga.



Zoals je hier kan zien vond Kiki dat de baasjes te lang bleven slapen en daarom had hij de doek van mijn kooitje gehaald en de klep geopend, zodat Bizzy er uit kon. Omdat ik dan alleen zat kwam hij bij mij in de kooi zitten.

Zo nu kennen jullie al mijn gevederde vriendjes.
Vanaf nu meld ik mij niet meer elke week, maar alleen als ik iets nieuws heb te vertellen.



Hier zien jullie mij op stok zitten slapen. Dit doe ik door een trucje toe te passen. Wie weet wat?

Groetjes en tot een volgende keer,
               Nicky