28 maart 2024, 09:01:26

Het verhaal van Nicky

Gestart door candy, 19 oktober 2008, 21:18:36

« vorige - volgende »

candy

19 oktober 2008, 21:18:36 Last Edit: 3 februari 2011, 21:40:05 by candy
Hallo allemaal, ik wil jullie mijn verhaal vertellen.
Ik ben Nicky en geboren op 2 februari  2001.
Mijn baasjes zijn behoorlijk geschrokken toen ze mij in het broedblok zagen liggen.
Eerst was het zo dat ze niet wisten wat ze me mij moesten.
Ik heb namelijk een handicap, de teentjes aan mijn pootjes en een halve vleugel zijn niet aanwezig. Tja , ik had een groot probleem, ik kon niet uit het broedblok uitvliegen, daarom hebben ze mij maar onder in de kooi gezet toen ik oud genoeg was, daar werd ik verder door mijn ouders verpleegd. In het begin had ik nog een probleem, de veren kwamen slecht door en ik had behoorlijke kale plekken. Gelukkig had ik lieve pleegouders die mij veel geleerd hebben, zelfs vliegen kon ik in het begin, maar doordat ik een paar maal 's nachts van de plank in de kooi gevallen ben had ik mijn vleugel bezeerd, zodat de vliegpennen geen houvast meer hadden. Sinds die tijd slaap ik in een muizenkooi waar een handdoek in ligt en natuurlijk heb ik 's nacht gezelschap van mijn kameraadje Bizzy. Ook moest ik naar de VA waar ik vogelgips om de pootjes kreeg, zodat ik rechtop stond, omdat ik altijd op de hieltjes lag en die daardoor wond zouden worden. Oh wat zielig zullen jullie zeggen, nee hoor ik doe eigenlijk haast alles wat een normale vogel ook zou doen.


Dit ben ik op de leeftijd van ongeveer een half jaar, toen had ik nog geen gips om mijn pootjes.

Anja


Inderdaad dacht ik oooo wat zielig. Maar als hij alles kan wat een "gewoon" valkje kan.

Ik neem aan dat je in de kooi wel wat aanpassingen hebt gemaakt.

Geef Nicky maar een hele dikke knuffel van me.

Liefs Anja

candy

Ik kan gewoon door de kooi klimmen en zit ook op de stok tussen de anderen. Over de stok lopen lukt ook best, maar het evenwicht houden is wel vermoeiend, daarom heb ik gewoon een plankje in de kooi waar ik op kan zitten als ik daar zin in heb. Een paar jaar geleden waren de onderkanten van de pootjes stuk, dus ik weer naar de VA daar kreeg ik dus verband om de hele pootjes, zodat dit weer genezen kon, in die tijd was het om de maand raak dat ik naar de VA moest. Nu kan ik ongeveer 3 a 4 maand met het verband doen, ligt er een beetje aan wat ik allemaal doe, slijten ze eerder door dan moet ik weer heen. Voordat ik de pootjes aan de onderkant stuk had ging ik ook al geregeld naar de VA, want het gips moest om de 6 maand vernieuwd worden aangezien de pootjes vervellen.
In ieder geval ook al heb ik een handicap ik ben gelukkig en over het algemeen altijd vrolijk alleen in januari van dit jaar ben ik mijn pleegmoeder kwijtgeraakt met haar trok ik altijd op.
Ieder jaar ga ik mee naar de vogelwandeldag, iedereen kent mij intussen en ze komen mij altijd gedag zeggen, maar ik houd ervan om de mensen voor de gek te houden om op plaatsen te zitten waar men mij niet verwacht.


Hier zit ik met twee vriendjes en heb ik gips om mijn pootjes.

Kimm

hey nicky,

hihi ik vind het wel erg komisch jouw voetjes in het verband. nee ik lach jou niet uit hoor, begrijp mij niet verkeerd ;)

wel erg fijn dat je nog zoveel kan. knap van je hoor en ik vind jou ook heel erg mooi!!!

knuffel van kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Bello

Hoi Candy,

Je laat zien dat ook een valkje met een handicap een mooie valk kan worden.

Ach je doet je best en hij ziet er verder goed uit, dus hij heeft een superleventje bij jullie.

Groetjes Dorothé

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Hermien

Hoi Nicky,

Wat een geweldig mooi verhaal van jou. En met je baasjes heb je het maar goed getroffen zeg! Zelf heb ik een valkje gehad met een spastische poot. Hij was al twee jaar oud (later bleek dat hij vermoedelijk al veel ouder was....) en was al een paar keer van eigenaar veranderd. De man van wie ik hem kreeg adviseerde mij om een kooi met plat dak te geven, zodat 'Gekke Gerrit' daarop kon zitten. Hij zou ook moeite hebben met klimmen enzo. Nou, mooi niet hoor. Gekke Gerrit deed ook gewoon alles wat gezonde valkjes doen en klauteren kon-ie als de beste. Helaas is Gerrit inmiddels anderhalf jaar geleden overleden, maar dankzij hem ben ik wel besmet geraakt met het valkjesvirus.

Nou Nicky, geniet lekker van je leventje en houdt je pootjes vooral stijf....... ;D

Met een knuf van mijn 'Vliegtuig'.

Kaatje

20 oktober 2008, 10:48:51 #6 Last Edit: 21 oktober 2008, 15:27:04 by Kaatje
Wat een aandoenlijk verhaal over Nicky !! Wat fijn dat hij ondanks zijn handicap toch een normaal leven kan leiden en het is een schatje om te zien hoor !!

♥Debby♥

Jemig Nicky, wat heb jij het getroffen met je baasjes.. helemaal geweldig dat je nu zo'n mooi leventje mag hebben..

Ik blijf je volgen hoor!


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

candy

Hallo iedereen,

Hier ben ik weer en ik wil een ieder bedanken die in mijn boekje heeft gereageerd, wat ik met plezier heb gelezen.



Nu er wordt gereageerd wil ik verder gaan en langzaam maar zeker de andere vogels aan jullie gaan voorstellen waar ik dagelijks mee om ga.
Maar eerst wil ik nog even ingaan op de vraag van Anja over aanpassingen in de kooi.
In het begin hadden wij een kooi met iets hoger geplaatste voerbakjes, waarvoor er voor mij plankjes gemaakt waren in plaats van de normale ronde stokjes. Verder hangt er in de kooi op de hoogte van de normale zitstok een plankje waar ik overdag eventueel kan uitrusten.
Later kregen we een nieuwe kooi en vanaf dat moment staan de voerbakjes op de bodem en konden de extra plankjes achterwege blijven. En zoals jullie op deze foto kunnen zien hou ik er van om mensen voor de gek te houden en me tussen de andere vogels te verstoppen.



Ik begin de eerste voorstel ronde met mijn moeder die Parel wordt genoemd.



Parel is gekocht in maart 1997 op de vogeltjesmarkt in Meppel, waar ze met een aantal andere valkjes in een lopertje zat op een manier zo van 'mij zie je toch niet". Ze was heel erg bang voor mensen en beet dan ook als een grote als er maar een vinger naar haar werdt uitgestoken.
Dit is veranderd toen ze ging broeden en mijn oudere broertje Babbel en helaas overleden zusje Knabbel werden geboren en de baasjes dan s'avonds even in het broedblok keken.
Nu moet ze af en toe aangehaald en geknuffeld worden, iets wat wij alle dagen even moeten doen.
Dan is er mijn vader die Jimmy wordt genoemd.



Jimmy is uit nood samen met Rodger gekocht in juli 1995, omdat er een valkje door een ongelukje was weggevlogen en de overgebleven valk zat te treuren. Helaas is Jimmy ondertussen al meer dan 5 jaar ziek. Hij heeft chronische Jicht, waar niets aan te doen is en hij ziet er niet meer uit, maar heeft nog heel veel plezier in zijn leven.
Het geeft wel veel werk voor de baasjes om zijn plasjes op te ruimen, maar dat hebben ze er wel voor over en ze zorgen dat er steeds veel water beschikbaar is. Dit omdat ze weten dat indien hij onvoldoende water drinkt inwendig vergiftigd wordt.



Zo hier laat ik het voor deze keer bij en ga de volgende keer verder met het voorstellen.

Groetjes en tot de volgende keer,

Nicky

Gerda

Hoi Nicky,

Jij en Jimmy hebben maar geboft met jullie baasjes!
Nu maar hopen dat Jimmy maar lang plasjes laat lopen. Want dan gaat alles goed!

Knuffel voor jullie allemaal!

Liefs, Gerda

Ivy

Hoi!
Lieve Nicky, wat leuk om jou nu ook op het forum te zien. Ik heb je mogen ontmoeten en je was inderdaad gewoon een heerlijk vrolijk ventje!
Ik hoop al jouw vriendjes te mogen leren kennen hier.

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

candy

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer en ga verder met het voorstellen.



Ik begin de tweede voorstel ronde met Woody, die samen met zijn helaas in januari 2008 overleden vrouwtje Rodger, als mijn pleegouders mij heel veel voor het leven hebben geleerd.


Van boven naar beneden Woody, Nicky en Rodger.(ook duidelijk te zien Nicky zijn korte vleugel)


Woody is gekocht in december 1997 op de vogeltjesmarkt van de plaatselijke vogelvereniging in Emmen. Er was een valkje gestorven en hier moest aanvulling voor komen. Echter de baasjes konden daar geen geschikte valk vinden en kwamen aan de praat met een handelaar, die daar eigenlijk was om vogels te kopen. Deze had eigenlijk een vogel in de aanbieding, waar hij veel problemen mee had. Volgens zijn verhaal had hij de vogel als koppeltje gekocht, maar het popje was met haar ring blijven haken, waardoor haar pootje zwaar gekwetst was.
Maar omdat het voor hem gewoon handelswaar was kon er geen bezoek bij een VA af, had hij dit popje de nek omgedraaid. Dit was in het bijzijn van Woody gebeurd, waarna als de vogel die man te pakken kon krijgen hij deze aanviel. Dus hij werd verkocht als een valse vogel.
Wij hebben hem leren kennen als een vogel met een heel zacht karakter, die nog nooit een keer heeft gebeten, ook niet indien hij per ongeluk een keer wat harder gepakt werd en het hem pijn deed.
Woody is momenteel bij Cherry.





Cherry is een popje die gekocht is in juli 2005 in een dieren speciaalzaak in Emmeloord.
Over haar valt niet zoveel te vertellen. Er was daar in de winkel een gekortwiekt valkje Pebbels genaamd, waar baasje Henk een beetje op verliefd was. Dus toen er een vogeltje zat die veel op Pebbels leek is die gekocht en werd Cherry genoemd. Er was hier al eerder een zelfde mutatie, waar Cherry wat het gewicht betreft precies het tegenovergestelde is met haar gewicht van rond de 70 gram.
Zo hier laat ik het voor deze keer bij en ga de volgende keer verder met het voorstellen.

Nu nog een raadseltje.

Waar zit ik?

Groetjes en tot de volgende keer,

Nicky

aad

Hoi Candy

Die laatste foto is dat in een grote voilere  ::) ::).. of gewoon alles los buiten ?? 


Groetjes aad

Kimm

wat een verschrikkelijk verhaal zeg, bah!!!
niet leuk hoor, maar gelukkig gaat het nu goed met woody :D

en ik zie nicky zitten op de foto! :D

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

candy

Hallo Aad,

De foto die jij bedoeld is gemaakt tijdens een vogel wandeldag in de bossen bij Heerde en dus gewoon buiten.

@Kim
Dit is vergelijkbaar met het probleem waar jij mee zit. Ook daarom denk ik dat je een goede keuze hebt gemaakt betreffend Happy om hem tijdelijk onder te brengen in een andere omgeving tussen andere valkjes al zal dit moeilijk voor jou zijn.

Groetjes Henk