20 juli 2025, 14:23:14

Kenay's dagboekje >> eitje 2 geboren..

Gestart door kenay86, 19 oktober 2008, 17:17:31

« vorige - volgende »

kenay86

het eitje heb ik verwisseld en mevrouw had er gelijk maar even een 2de bij gelegd.. ik kreeg ze nu wel uit het blok, met een leeg snoepstokje heb ik ze weg weten te jagen ;D ik ga nu feld bellen om te vragen naar de uitslag.. het duurt me veel te lang allemaal.. nu is er even geen visite maar straks misschienw el, dus kan misschien niet gelijk de uitslag hier door geven (als die er al is natuurlijk)

kenay86

YES! er is niks gevonden in de ontlasting en het bloed :) het is dus toch allemaal door te weinig voeding... ik ben hier echt ontzettend blij mee :)

Het volgende vertelde de assistente mij..

3 keer per dag zo veel mogelijk pap geven wel met yakult (1 tot 1,5 ml yakult erdoor) en geen medicijn meer.. ook geen druivesuiker meer en 1 stok in de kooi zo laag mogelijk en niet meer dan 2 speeltjes in de kooi hangen wat vanaf de bodem berijkbaar moet zijn (zo min mogelijk beweging geven, maar dit wisten we natuurlijk al :))

3 keer per dag pap om ze nog wel te stimuleren om zelf te eten omdat ze toch al wel op leeftijd zijn om zelf goed te kunnen eten (omdat ze dit ook al doen enzo)

als ze goed aankomen mag ik volgende week naar 2 keer per dag.. komen ze niet goed aan moet ik weer bellen en waarschijnlijk weer langs komen, maar dit verwacht ze niet omdat ze op de 5 ml pap per voeding al aardig goed zijn aangekomen :) ik moest ook veel trosgierst, valken zaad, grasparkieten zaad en dus ook onkruidzaad neer zetten.. eivoer en pellets zouden achterwegen kunenn blijven omdat ze dit waarschijnlijk toch nog niet zullen eten, maar ik zet het liever wel ind e kooi zodat ze het wel kennen ;)

Ik zit nu alleen even met de vraag hoe ik het nu over ga zetten naar 3 voedingen per dag.. ze kregen nu natuurlijk 4 en 5 voedingen per dag... welke tijdstippen raden jullie mij aan om te voeden? en hoe zet ik dit trug naar 3 voedingen per dag? gewoon in 1 klap doen of langzaam afbouwen (vandaag dus 4 voedingen voor mystic) of misschien pas morgen starten met 3 voedingen?

ik ben hier zo blij mee :) feld wilde dus de kweekjes langer laten staan om zeker te weten dat er niks uit kwam voordat ie later terug zou moeten bellen dat de uitslagen toch anders zijn, gelukkig is dit niet het geval en mag ikz e nu vol proppen en ze zullen dan ook veel meer per dag aankomen en ik denk al lekker snel aan de 90 gram zitten (wat ik zelf toch wel het minimale vindt wat ze horen te wegen)

toch nog goed nieuws dus :)

liefs dees

Rianne

Gefeliciteerd met de goede uitslag! :D

Je geeft nu 4 of 5 voedingen?
Bij afbouwen verander ik de tussenliggende voedertijden zodat er evenveel tijd tussen zit. De ochtend en avond voeding mag je niet weglaten. :)
Ik lees iets van volproppen, wees verstandig en doe dat niet, kropverzuring kan altijd nog optreden ondanks de Yakult en weet ik wat.

♥Debby♥

CitaatTailey en ricco zijn gaan broeden op een eitje :s ze heeft het gisteren gelegd en zijn gelijk savonds gaan broeden.. ik mag er absoluut niet bij komen en kan het eitje dus ook niet verwisselen voor een nep eitje, ik hoop dat het bij dit ene eitje blijft dan :s

Citaat van: kenay86 op 29 oktober 2008, 13:30:52
het eitje heb ik verwisseld en mevrouw had er gelijk maar even een 2de bij gelegd.. ik kreeg ze nu wel uit het blok, met een leeg snoepstokje heb ik ze weg weten te jagen ;D

Als je geen eitjes wilt waarom hang je dan een blok op als ik vragen mag?

En super dat je 2 kleintjes geen nare ziekte's hebben.. lekker pappen maar... beetje pokon erbij en moet je dan eens zien..  :D

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Kirsten

jeh top nieuws! gefeliciteerd!

Ochtend en avondvoeding inderdaad behouden en daartussen gaan verdelen. Ik zou wel afbouwen en goed op de leging van de krop letten.

uiteindelijk krijg je dan bij 3 voedingen bijv. 7 uur s'morgens,. dan 1 uur s'middags en weer 7 uur s'avonds
je kan de avondvoeding dan ook wat later geven. Ik geef zelf niet erg streng op tijd, is meer wat mij ook uitkomt.
s'nachts gebruik ik voor het legen van de krop.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kimm

gefeliciteerd met de goede uitslag! super hoor en nu maar lekker gaan voeden en ze laten opgroeien tot sterke valkjes!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

*Esther*

't is net of we het over tijden voor baby voedingen hebben, of afbouw van borstvoeding. ::) ;D

Caroline

Super nieuws!!

Gefeliciteerd!!  :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

kenay86

dank jullie wel voor de leuke berichtjes :) ik denk niet dat vanavond er wat van komt om ruim de tijd te nemen om ze te wegen, maar morgen ochtend zal ikz e zeker even op de weegschaal zetten zoals hierboven beschreven werd (vervoersboxje) ik hoop dat het dan beter lukt ;) ze hebben in ieder geval weer lekker pap gehad nu en vanavond krijgen ze niks meer :)

zelf zat ikt e denken om smorgens 11, smiddag 5 en savonds 11 te voeden, of is te laat voor zowel smorgens als savonds? vooral smorgens komt het me beter uit kwa tijd.. :-[

Caroline

Elf uur 's morgens is inderdaad erg laat .... ik merk hier ook dat valkjes 's morgens als ze wakker worden eerst lekker gaan eten .... meestal is dit tussen half 8 en half 9 .... rond 11 uur hebben ze al lang en brred hun buikje vol en is het speelkwartier.  ;)

Hier krijgen ze tussen half 8 - 8 uur vers eten.

Persoonlijk zou ik het proberen voor 9 uur. Niet later.  ;)

Succes!!

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

kenay86

half 9 a 9 uur is voor mij beter dan 7 uur gezien ik niet eerder kan gaan slapen dan 2 uur snachts ivm medicijnen in nemen van mezelf :s kan ik in ieder geval 1 uurtje langer liggen :D dank je wel :)

kenay86

ik las trouwens je vraag debby :) ik heb ze in overleg met iemand een blok gegeven omdat tailey steeds eitjes bleef leggen.. omdat ze nog zo jong is en hopelijk in een blok gaat broeden tot ze er genoeg van heeft.. of hooguit 1 eitje uit laten komen zodat ze de drang misschien kwijt is.. ik hoop dus heel erg dat het helpt en ik heb nu het 2de eitje laten liggen en het eerste eitje vervangen.. als er een 3de eitje komt gaat eitje 2 eruit en blijft eitje 3 liggen etc... ik vervang de weg gehaalde eitjes wel voor nepeitjes.. ik heb er 10 dus ik hoop niet dat ze daar overheen gaat :o ze heeft ondertussen al 14 eitjes gelegd en dat zou niet goed komen als we haar gewoon door lieten leggen en ik de eitjes opd e grond liet liggen of weghaalde.. ze ging op de grond namelijk niet broeden en ze zou dus ook geen genoeg krijgen van het eitjes leggen ??? ik hoop dus dat dit helpt en wil 1 eitje uit laten komen zodat we er nog meer kans van hebben dat ze stopt met leggen :) zo niet, dan zet ik tailey apart ine en kooi en ricco terug de grote kooi in zodat ze uit elkaar zijn.. dat is mijn laatste optie en wil dit vermijden.. ze zijn zo lief tegen elkaar en zodra ze te ver uit elkaar zitten beginnen ze oorverdovend te schreeuwen alsof ze elkaar dan echt niet kunnen missen.. vandaar dus het blok en de eitjes die er nu gelegd worden.. ik hoop dat tailey na het broeden en (als het ene eitje dat ik laat liggen bevrucht is) het jong opvoeden klaar is met leggen en ik ze gewoon normaal in de grote kooi kan houden zonder dat er steeds eitjes op de bodem liggen (dit deden ze trouwens ook nadat ze zelf hadden gekozen om in deze kooi te gaan.. hier had natuurlijk eerst een blok aangehangen die ike raan had gehangen nadat tailey het eerste eitje had gelegd, en denk dat de drang voor hun zo groot was dat ze tijdens het los vliegen steeds in die kooi te vinden waren terwijl toen beauty en beast erin zaten.. toen beast ook nog eens in de voliere zat toen ikd e vogels weer op wilde sluiten heb ik besloten om beauty ook in de 'voliere' te doen en tailey en ricco daar te laten.. na overleg heb ik het blok dus weer eraan gehangen en ze zijn super trots en enorm waakzaam.. ik laat ze dan ook met rust en doe 1 maal per dag een controlle in het blok voor eventuele eitjes en het vervangen ervan.. ik hoop dat jullie ook achter mijn keuze staan al weet ikd odners goed dat tailey te jong voor een nest is, maar het lijkt me erger als ze continue eitjes legt dan dat we proberen dat dit overgaat door te laten broeden en een jong groot te laten brengen.. ik doe ook steeds het nieuwste eitje laten liggen zodat ze langer broeden en hopelijk ermee stoppen voor het laatste eitje uit komt..

groetjes Dees

♥Debby♥

pffffffffff.. het duizelt.. hahaha..

als ik het goed begrijp vervang je steeds het laatste eitje.. welk eitje laat je dan liggen om eventueel uit te komen?

het lijkt mij namelijk dat als je het laatst gelegde eitje laat liggen ze misschien na ruim 3 weken stoppen met broeden terwijl het laatste eitje dan misschien bevrucht is maar nog maar 2 weken bebroed.. snap je wat ik bedoel?

Persoonlijk zou ik dan denken, beter het eerste eitje laten liggen en de rest vervangen. straks is het eitje 2 á 2.5 week bebroed en verlaten ze het nest omdat de eerdere eitjes niets doen..

Wat ik ook begrepen heb is dat met 1 jong er meer risico's zijn.
Bijvoorbeeld dat ze het nest voortijdig verlaten, gaan plukken ivm verveling.. maar of dat echt klopt kan iemand anders je misschien vertellen.

en als je steeds wacht op het volgende eitje voor je de vorige verwijderd is het dus al 2 dagen bebroed.. dan ontwikkelt er volgens mij al iets in het eitje.. misschien nog niet zichtbaar met schouwen maar er gebeurt al wel iets..

of het echt de oplossing is weet ik echt niet.. ik zit momenteel midden in de donsjes van mijn eerste nestje dus jarenlange ervaring heb ik al helemaal niet maar dit is zeg maar wat ik gelezen heb..

Wat ik overigens ook best vaak gelezen heb hier op het forum is dat de ouders na een nestje maar al te graag weer van voren af aan beginnen.. Dat is ook nog een reden om te twijfelen of dit de manier is om Tailey te laten stoppen...

Toevallig heeft Dorothe onderlaatste eindelijk haar broedse valkje van het leggen af gekregen. Dit lukte door een looprooster in de kooi te doen.. er was geen legplek meer.. misschien is het juist beter om het ze "onmogelijk" te maken dan ze op deze manier toch te "stimuleren"...

Ik hoop dat er dames zijn die er verder nog iets zinnigs over kunnen zeggen.. nogmaals, dit is beginnerslogica..  ;)

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Caroline

30 oktober 2008, 09:21:04 #163 Last Edit: 30 oktober 2008, 09:32:00 by Caroline
Weinig aan toe te voegen Deb.

Ben het met je eens.

In deze situatie lijkt het me heel onverstandig om te gaan kweken, wacht daar even mee tot de hele situatie met jezelf en je valkjes tot rust is.

Maar goed, dit is ouwe koek die tig mensen je al vertelde ....

Alsje er van overtuigd bent nu niet te willen kweken ga het dan niet stimuleren ....

* geen groente
* geen douche
* geen hennepzaad
* dagen korter maken door licht eerder uit te doen
* uiteraard geen blok of andere broedplekken geven

Maar goed .... uit de verhalen uit je verleden weet ik dat je al vaker hebt gekweekt en dit allemaal al weet .... eigenlijk hoeven we dit allemaal niet te vertellen.  ;)

De vraag is alleen .... doe je er iets mee.  ;)

Groetjessssssss

PS. ik ben heel erg benieuwd naar de gewichten van Mystic en Yenthe .... in de fase waarin zij verkeren is het erg belangrijk dat ze meerdere malen per dag worden gewogen .... ik lees hier dat je ze al 2 dagen niet hebt gewogen omdat je geen tijd ervoor hebt ....

Als je geen tijd hebt, waar begin je dan aan .... wat denk je dat een nestje aan tijd vergt?? En het tam maken van alle wilde valkjes die je in huis hebt gehaald.  :-\

In je vorige dagboekje mochten we lezen dat je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat op je kamer was en dat je valkjes allemaal de hele dag los mochten .... om die reden konden ze ook met zovele in een veelste kleine kooi, ze waren immers de hele dag los .... nu krijg ik steeds meer het idee uit je verhalen dat ze de hele dag alleen zitten.  :-\

Sorry, ik wil je niet aanvallen maar dit zijn alleen maar dingen herhalen die je zelf schrijft.

Niemand die jou verplicht om je valkjes de hele dag los te doen maar schrijf dan niet dat ze de hele dag los zijn .... doen wij ook niet.

Niemand die jou verbied om te kweken maar geen ze dan geen blok .... wij kweken ook.

Niemand die jou ergens toe verplicht of ook maar iets verbied maar praat dan niet steeds met ons mee om vervolgens toch het tegenovergestelde te doen.

Geef Mystic en Yenthe maar een knuffel van me .... deze arme schatten zijn vel over been mede door jou niet oplettendheid. Sorry dat ik het zo schrijf maar je staat te juichen van blijdschap dat ze niet ziek zijn .... dat betekend dus dat ze van de honger 37 gram wogen omdat hun baasje niet in de gaten had dat ze nog niet konden eten .... een trieste zaak.  :'( :'(

Misschien is het toch een beetje allemaal teveel voor .... 12 valkjes .....   

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

kenay86

:-\ :-\

ik heb ze nu 2 dagen niet gewogen neej, de eerste dag wilde ze echt niet blijven zitten.. en gisteren was mijn moeder jarig en kreeg de tip over het vervoersbakje.. dus ja gisteren hebben de vogels inderdaad de dag in de kooi door moeten brengen, en dat vindt ik ook vrij logisch als je beneden hoort te zijn voor de visite hoort te zorgen etc..

over het vel over been van mystic en yenthe.. ik ze hebben gegeten als bunkers, ze zaten heel vaak te eten zowel van de normale zaadjes (teurlings) als het onkruidzaad (wat ik in een apart bakje heb staan) ik geef toe dat ik niet eerder heb gewogen tot ik erachter kwam dat ze zo mager waren.. maar omdat ze zo goed aten heb ik er nooit aan gedacht dat ze te weinig aten.. zoals ik al schreef ging er een half papegaaien bakje per dag doorheen en dat met 2 valkjes vindt ik toch wel een teken dat ze wel zelfstandig kunnen eten.. maar ik weet ook dat ik ook fout ben geweest door ze niet eerder te wegen.. misschien waren ze al onder gewicht toen ik ze mee nam naar huis en is er doordat de ouders niet meer bijv oerde nog wel meer af gegaan kwa gewicht.. ik had gewoon vanaf de eerste dag moeten gaan wegen ondanks dat ik ze zag eten..

Mystic en yenthe zitten wel de hele dag in het hok trouwens omdat ze nog altijd in quarantaine op de voorzolder zitten.. ik haal ze er enkel uit om te pappen..

wat betreft de eitjes van tailey en ricco, zoals ik al zei heb ikd ie keuze gemaakt na overleg met iemand die ook kweekt.. ik vindt tralies op de bodem van de kooi zielig en zal dit (nu ik dit gehoord heb) ook proberen als het niet helpt met het laten broeden en een jong groot brengen.. maar dat houdt niet af dat ik het zielig vindt om ze op tralies te laten lopen (vooral tailey zit veel op de grond te spelen met de houtsnippers enzo). Wat Debby zegt zit wel wat in.. ik laat nu dus eitje 2 en 3 liggen (het eerste eitje heb ik al vervangen dus daar kan ik niks meer aan veranderen) en hoop zo het risico van plukken en hopelijk ook het leggen van eitjes eruit te krijgen bij tailey.. ik vindt het namelijk niet verantwoord om tailey zoveele itjes te laten leggen.. ze is jong, voor een nestje, maar zoveel eitjes leggen lijkt me al helemaal niet gezond.. mocht het te zwaar wordenv oor ze kan ik de jongen altijd nog per dag wat bij voeren en de rest aan tailey enr icco over laten.. en mocht ik de jongen niet kwijt raken dan kunnen ze hier blijven.. mede daardoor ook de keuze om niet zoveel eitjes uit te laten komen (als ze al bevrucht zijn) maar de grootste gedachte was toch wel dat het anders veel te zwaar zou worden voor ze.. dit was dus puur een kwestie van voor beide beter..

hennepzaad heb ikt rouwens 2 dagen in het begin gegeven, daarna niet meer (dus dit was toen tailey het eerste eitje gelegd had.. daarna niet meer)

Dat de valkjes rust moeten hebben ben ik ook helemaal met je eens, maar als dat ten koste gaat van het lichaampje an tailey doordat ze zoveel eitjes legt moet ik toch een keus maken.. nu ze al een blok hebben en al 2 eitjes daarin heeft gelegd, goed broed etc vindt ik niet dat ik dit nu WEER af moet nemen (dit heb ik ook gedaan toen ik het eerste eitje van haar vond enhet eitje heb verplaats naar het broedblokd ie ik toen aan de kooi heb gehangen) dit lijkt me al helemaal niet goed voor ze..

je schrijft ook over tijd hebbenv oor het tam maken van AL mijn wilde valkjes.. beauty,beast, Nala en Mylo zijn de enigste waar ik echt problemen mee heb om ze terug de kooi in te krijgen.. ze hoeven van mij niet continue bij me te komen voor knuffels en kroelen enzo, het gaat er mij voornamelijk om dat ze zich hier fijn voelen en ik ze op een normale manier de kooi terug in kan doen.. Nala moest ik echt vangen met een handdoek, beauty en beast en mylo krijg ik uiteindelijk wel normaal terug ind e kooi, het vergt alleen wat meer tijd dan de anderen.. maar omdat ik nala had gewkortwiekt zodat ze minder stress zou krijgen tijdens het terug zetten in de kooi en ik merkte dat de andere haar daardoor van de stok enzo af duwde heb ik besloten ze allemaal in die kooi te kortwieken.. dan zouden beauty en beast en mylo gelijk ook makkelijker worden en natuurlijk zou ik ze dan ook veel makkelijker tam krijgen.. ik zit hier dan ook eigenlijk heel weinig zonder valkjes bij me achter de computer.. want natuurlijk vindt ik het wel leuk als ze tam zijn, maar het is voor mij niet zo'n grote verplichting, als ik ze maar normaal terug de kooi in kan zetten..

mystic weegt trouwens 47 en yenthe weegt 59 gram..

groetjes dees