3 mei 2025, 20:17:39

moedervalk plukt jongen

Gestart door Little Cockatoo, 11 oktober 2008, 14:14:00

« vorige - volgende »

Little Cockatoo

Hallo ik heb een probleem. Een koppel van mij pluk zijn jongen. Het vorige nest miste één jong 3 teentjes. Maar nu worden de veren van alle jongen beschadigd. Ik weet wat ik hier mee aan moet. Graag advies.

Gr. hanneke
Gr. Hanneke

Vogels: Vido, Chico en rosé kaketoe Yinka

Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Hier kan je nog wat info vinden.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,18628.0.html

Je hebt al eens eerder andere problemen gehad door verkeerde voeding. Is die nu wel optimaal?

Little Cockatoo

Ja klopt. Met dat valkje gaat het goed. Al zal hij nooit meer gewoon kunnen lopen. Nu is er een ander probleem bij gekomen. De zelfde vogel die nu de jongen plukt heeft de teentjes van het gehandicapte valkje afgebeten. Dus nu heeft het valkje aan zijn rechter pootje geen teentjes meer. Hier heeft het valkje veel last van gehad. Maar het is een doorzettertje. en het gaat nu geweldig met hem. We hebben zijn vleugels weer later groeien en nu mag hij als we thuis zijn door het huis vliegen. Hierdoor is hij opgevleurt en gaat het eindelijk goed met hem. Maar nu dus het probleem met de plukkende pop.

We hebben nu het broedblok bij de andere valken ingehangen. Maari k heb het iedee dat ze nu niet meer gevoert worden. Dus dit zal zo met de hand grootbrengen worden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Gr. Hanneke

Rianne

Hoi Hanneke,

andere koppels zullen niet zomaar jongen gaan voeren die niet van hun zijn. Ik denk dat je beter meteen met handopfok kunt beginnen. En maar niet meer met die pop kweken.

Little Cockatoo

De jongen worden nog wel door de ouders gevoert zie ik net. Ik geef ze een kans. Ik hoop dat ze nu ophouden met plukken nu de ouders weer bij hun vrienden in één grote kamer voliere zitten. Plukken de ouders vanavond nog gaan we over op handopfok.

Bedankt voor jullie reacties.
Gr. Hanneke

Lin

Citaat van: Rianne op 11 oktober 2008, 17:03:37
Hoi Hanneke,

andere koppels zullen niet zomaar jongen gaan voeren die niet van hun zijn. Ik denk dat je beter meteen met handopfok kunt beginnen. En maar niet meer met die pop kweken.

Ter aanvulling..koppels accepteren andere jongen wel als die van gelijke leeftijd zijn, niet (dat ik weet) als ze zelf geen jongen hebben. Ik zou ook niet meer kweken met dat koppel als er zoveel problemen zijn. Lees wel alles goed over handopfok voordat je begint.

Little Cockatoo

De jongen werden nog steeds geplukt. Dus we hebben ze bij de ouders weg gehaalt. Dit bleek ook wel goed te zijn want de ouders zoeken helemaal niet naar de jongen. Lijkt net of ze gewoon geen zin meer hadden in het opvoeden.

We voeren ze dus met de hand. Dit gaaat uitstekend. De jongeste valk is nu 2 weken en de oudste 3 weken. Ze krijgen nu tussen de 9 en 6 cc voeding.

Gr. Hanneke
Gr. Hanneke

Rianne

Hoi Hanneke,

Hoeveel wegen de jongen, omdat je ze zoveel pap geeft?

Little Cockatoo

De jongen wegen tussen de 60 en de 100 gram. dus we geen naar gewicht van de jongen tussen de 6 en 10cc.

We zijn nu dus ongeveer een week verder. Het gaat super goed, de jongen zijn al vlink gegroeid.

Binnen kort maak ik wel even foto's/.

Gr. Hanneke
Gr. Hanneke