28 april 2024, 20:02:13

Reversed cross-over; geelwang verdwenen?

Gestart door Mandy, 11 oktober 2008, 02:15:48

« vorige - volgende »

Mandy

11 oktober 2008, 02:15:48 Last Edit: 11 oktober 2008, 03:00:27 by Mandy
Hallo allemaal,

Ik denk dat ik met een reversed cross-over te maken heb.

Ik heb nl het volgende koppel gehad;

Peppi = Bont opaline man '03, split voor {X1: cinnamon geelwang}
& Kokki = Witmasker lutino (=albino) opaline pop, split voor bont '03 (Bobbie)

Nest 1;
Zonen:
50% Bont opaline, split voor witmasker {X1: cinnamon geelwang} {X2: lutino}
50% Bont opaline, split voor witmasker {X2: lutino}
Dochters:
50% Cinnamon-opaline geelwang, split voor witmasker en bont
50% Opaline, split voor witmasker en bont

Nest 2;
Zonen:
50% Opaline, split voor  witmasker en bont {X1: cinnamon geelwang} {X2: lutino}
50% Opaline, split voor witmasker en bont {X2: lutino}
Dochters:
50% Bont cinnamon-opaline geelwang, split voor witmasker
50% Bont opaline, split voor witmasker

Er worden 2 nest mogelijkheden genoemd want in het geval één of beide ouders split zijn voor bont kan dat nooit naar beide geslachten tegelijk gaan. En vlgs mij geldt dat ook in het geval van lutino en fallow? Zo ja dan moet ik nog meer aanpassen en in het geval van Kees&Co krijg ik dan 4 nest mogelijkheden ivm de bont en inofactor... ::)

Nu kloppen deze nesten wel want heb inderdaad meerdere malen deze jongen eruit gekweekt en wat betreft de geelwangen, altijd in combinatie met cinnamon-opaline en evt met bont.

Nu heb ik een zoon van hun gehouden, een opaline man (=Kees), dus kon dit verwachten;

50% Opaline, split voor  witmasker en bont {X1: cinnamon geelwang} {X2: lutino}
of
50% Opaline, split voor witmasker en bont {X2: lutino}

Die heb ik gekoppeld aan een dochter van Adam&Eva (=Co);
lutino pop, blijkbaar split bont (helaas) blijkt nu uit een jong van hun en nog kans split witmasker.

Dus uit hun samen zou je het volgende verwachten wat het nest met bonte dochters betreft;

Kees = Opaline man '07, split ino, bont, witmasker
& Co = Lutino pop '07, split bont

25% Bont lutino opaline, split voor witmasker
25% Bont opaline, split voor witmasker
25% Bont lutino opaline
25% Bont opaline 

Maar omdat hun jong nu bont cinnamon-opaline is klopt de berekening van Kees niet en zou hij dus die andere 50% kans man moeten zijn en dus zo;
50% Opaline, split voor  witmasker en bont {X1: cinnamon geelwang} {X2: lutino}

Dan berekent met Co hadden de bonte dochters zo moeten zijn;

25% Bont cinnamon-opaline geelwang, split voor witmasker 25% Bont lutino opaline, split voor witmasker
25% Bont cinnamon-opaline geelwang
25% Bont lutino opaline 

Maar helaas, het zijn geen gele maar rode wangen bij de bonte cinnamon-opaline (links);

De geelwang factor is dus niet overgekomen, een reversed cross-over dus? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Eh... mag ik er een nachtje over slapen... het is zo laat  ;D ;D ;D Was te lang bezig met mijn hyves aanpassen met nieuwe foto's van mijn piepkuikens, wilde niet lukken, ik lees het morgen nog wel een keer. En nu naar bed jij !  ;D
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

I_Xyzyx_I

Volgensmij is het inderdaad een reversed crossover, want als je uit een x1 lutino en x2 cinnamon een cinnamon lutino krijgt is dat een crossover. Maar als je uit een cinnamon lutino een lutino zonder cinnamon krijgt is dat een reverced crossover ;) .

Wel jammer dat niet de cinnamon factor verdwenen was :(.

Verder denk ik dat je vogel split bont is en geen bont ;) kijkend naar de hoeveelheid bont bij de andere vogels.

Groetjes Jasper


Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Rianne

Het hele wiewatwaar verhaal moet ik nog even overlezen maar dit zinnetje viel me op:
Er worden 2 nest mogelijkheden genoemd want in het geval één of beide ouders split zijn voor bont kan dat nooit naar beide geslachten tegelijk gaan.

Waarom kan dat niet? Bont is niet geslachtsgebonden. Bont x split bont geeft bonte en niet bonte nakomelingen, ongeacht geslacht. Bont x niet bont geeft split bont aan alle nakomelingen en split bont x niet bont geeft het aan de helft door. :)

Mandy

Citaat van: Karin op 11 oktober 2008, 02:19:44
Eh... mag ik er een nachtje over slapen... het is zo laat  ;D ;D ;D Was te lang bezig met mijn hyves aanpassen met nieuwe foto's van mijn piepkuikens, wilde niet lukken, ik lees het morgen nog wel een keer. En nu naar bed jij !  ;D

Hahaha tja, heb nachtdienst gehad vd week en ben weer goed omgeschakeld maar niet heus. ;D

Citaat van: I_Xyzyx_I op 11 oktober 2008, 09:30:13
Volgensmij is het inderdaad een reversed crossover, want als je uit een x1 lutino en x2 cinnamon een cinnamon lutino krijgt is dat een crossover. Maar als je uit een cinnamon lutino een lutino zonder cinnamon krijgt is dat een reverced crossover ;) .

Wel jammer dat niet de cinnamon factor verdwenen was :(.

Verder denk ik dat je vogel split bont is en geen bont ;) kijkend naar de hoeveelheid bont bij de andere vogels.

Hoi Jasper,

Je bedoelt denk ik geelwang ipv lutino?
En die bonte valkjes in dat nest zijn overgelegde jongen.
Ik kan wel zien dat de ouders geen bont zijn;

Split bont dus. En heb ze zelf gekweekt. ;)

Citaat van: Rianne op 11 oktober 2008, 11:37:39
Het hele wiewatwaar verhaal moet ik nog even overlezen maar dit zinnetje viel me op:
Er worden 2 nest mogelijkheden genoemd want in het geval één of beide ouders split zijn voor bont kan dat nooit naar beide geslachten tegelijk gaan.

Waarom kan dat niet? Bont is niet geslachtsgebonden. Bont x split bont geeft bonte en niet bonte nakomelingen, ongeacht geslacht. Bont x niet bont geeft split bont aan alle nakomelingen en split bont x niet bont geeft het aan de helft door. :)

Nou dat weet ik dus niet meer, ben me rot aan het zoeken waar ik het had staan want stond ook altijd op mijn site bij andere koppels waar dat toen zo bij was. Barbara die hier zo super handig was heeft het me toen 's uitgelegd maar ik weet het niet meer. ::)
En kan er zelf ook geen logica achter denken want denk net als jou. Misschien dat anderen er een antwoord op weten?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Caroline

ALs ik Peppie en Kokkie bereken via Kirsten Munson krijg ik dit:


Moeder:witmasker lutino gepareld split voor bont
Vader:bont gepareld split voor {X1:  cinnamon geelwang}

man afkomst:
25% bont gepareld split voor witmasker {X1:  cinnamon geelwang} {X2: lutino}
25% bont gepareld split voor witmasker {X2: lutino}
25% gepareld split voor bont witmasker {X1:  cinnamon geelwang} {X2: lutino}
25% gepareld split voor bont witmasker {X2: lutino}

pop afkomst:
25% bont cinnamon gepareld geelwang split voor witmasker
25% bont gepareld split voor witmasker
25% cinnamon gepareld geelwang split voor bont witmasker
25% gepareld split voor bont witmasker

Dus gewoon alle kansen door elkaar.

In de praktijk heb ik deze combi ook met Pablo en zijn popje en zij krijgen inderdaad 8 verschillende mutaties jongen, heb er inmiddels al 7 verschillende gehad, in 1 nest ook neide geslachten bont.

DUs .... ik snap die 2 nesten ook niet.  ???

=============

HEt bont opline jong .... balen joh, het geelwang er af gevallen door reversed crossover.  :-\

Je ziet het steeds vaker, balen dat in deze situatie steeds de geelwang afvalt. Uiteraard zien zij liever de cinnamon of de opaline verdwijnen.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

I_Xyzyx_I

Hoi Mandy

Op de plaats van lutino en cinnamon kun je alle 4 de geslachtsgebonde mutaties neerzetten ;) . ( cinnamon, lutino, geelwang en opaline ). Het ging om het idee :)

Ik ben benieuwd waar de crossover in zit, of de man nu split cinnamon zonder geelwang is. Of dat het jong de crossover is en hier de geelwang factor is verdwenen.

Groetjes Jasper


Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.