10 mei 2025, 20:00:37

Onbevruchtje eitjes

Gestart door Fre, 8 oktober 2008, 20:37:43

« vorige - volgende »

Fre

Hallo allemaal,

Na enkele pogingen legt mijn koppel valkjes onbevruchte eitjes. Het koppel komt uit 2005 en hebben al meerdere eigenaren gehad. Voorheen was het een tt koppel wat hoog scoorden en de eigenaar daarna (waar ik ze vandaan heb) heeft meerdere nestjes ook van ze mogen krijgen, maar hier leggen ze alleen maar onbevruchte eitjes. Als ze op een moment echt van het blok stappen en de eitjes helemaal koud zijn, haal ik de eitjes eruit en bekijk deze vanbinnen. Ik heb 1 keer een dood jonkie in het ei gevonden, maar voor de rest alleen maar dooiers.

Ze krijgen alles wat ze nodig hebben en mijn graskoppel heeft wel mooie nestjes gekregen. Mijn vallkjes en grasjes zaten eerst samen, maar heb ze later apart gezet.

Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? Oh, mijn vogels zitten binnen trouwens.

Groetjes, Fre

Karin

Ze treden goed ? Sommige kwekers plukken in dat geval wat veren rond de cloaca weg zodat je grotere kans hebt op een goede bevruchting. Zelf doe ik dat niet : het gaat of het gaat niet. Ik heb zoiets van in de natuur plukt er ook niemand de kontveren weg  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Fre

Dank je wel voor je reactie Karin.

De paring (dat bedoel je toch?) gaat volgens mij prima, en tijdens dat het blok hangt ook meerdere malen per dag  :) Ik heb wel gezien dat de man een nagel mist, maar volgens mij kan dat het probleem niet echt zijn, aangezien vrienden van mij ook een valk hebben die zelfs meerdere nagels mist en gewoon mooie gezonde jongen voortbrengt.

Ook hebben ze voldoende plek om te paren, op verschillende soorten stokken, touw, een soort java tree en ze doen het ook op het dakje van het blok.

Veren plukken? Wat verzinnen ze toch allemaal  ??? Ik ga dat echt niet doen hoor! Ten eerste is dit geen tam koppel, dus zal dat al stress zijn als ik ze moet vangen en ten tweede...veren plukken.....?!

Achja, ik zal volgend jaar wel weer gaan zien. Ik heb ze nu een jaar, misschien duurt het proces bij hun wat langer, omdat ze al meerdere malen verhuisd zijn.

Groetjes, Fre

Karin

Dat is om de cloaca wat vrijer te maken zodat de bevruchting beter kan lukken  :P
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves