9 mei 2025, 23:03:14

ruzie om eitjes?

Gestart door kenay86, 6 oktober 2008, 17:38:51

« vorige - volgende »

kenay86

tailey en ricco vallen elkaar steeds aan.. ik heb nu zelfs de kooi stuk geslagen om ze uit elkaar te halen.. tailey zit op het blok en ze wilt niet dat ricco erbij komt, en als ricco er inz it krijgt tailey geen kans om erbij te komen.. als ze beiden buiten het blok zijn valt ricco ook steeds tailey aan.. wat moet ik nu doen? strakjes heb ik gewonde valkjes :(

Lin

Het koppel apart zetten van de andere, dat werkt altijd het beste. Kan je ze niet apart zetten dan niet gaan kweken.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

kenay86

het koppel zit al apart in een kooi lin ;)

Karin

De kooi kapot geslagen ?  :o :o :o
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

kenay86

mwja, ik sloeg al een paar keer zachter op de kooi maar hierop reageerde ze totaal niet.. dus toen ik wat harder sloeg zat er een grote ster in de onderbak.. het is een vrij hoge onderbak en heb hem precies geraakt op zijn zwakke plek zeg maar.. blij ben ik er niet mee, maar belangrijker vindt ik wat ik hiermee aan moet..

moet ik ricco uit de kooi halen en terug de voliere in zetten of allebei eruit of aankijken hoe het morgen gaat? vindt dit best wel moeilijk hoor :-[

Ze zitten dus samen in een aparte kooi, hebben van alles grote voerbakjes waar ze met gemak met zn tweeen tegelijk uit kunnen eten, en het valt me erg op dat als ricco erbij komt in het blok dat ie met het eitje loopt te spelen.. het eerste eitje had ie al gesloopt en vandaag heeft ie het hele eitje leeg gegeten.. hij had een hele baard van eigeel aan zn veertjes hangen :s zou het misschien kunnen zijn dat ricco het zo lekker vondt dat ie tailey weg wilt hebben zodat hij ongestoord het eitje kan zitten slopen en opeten?

ik hoop dat iemand raad weet, want dit is echt geen leuk gezicht :(

moet er ook even bij vermelden dat ricco mij ook aanvalt, ik weet dat valkjes op het broedblok enorm fel zijn en dat dit weer terug keert wanneer het broedblok weg is, maar zelfs al kom ik niet eens in de buurt bij het blok en haal ik enkel de voerbakjes eruit om te verversen valt ie al aan.. is dit normaal als ze eitjes hebben? :o

Kaatje

Ja hoor, het kan heel normaal zijn als ze eitjes hebben, weet er zelf alles van, van de felheid van Paco en het aanvallen, terwijl je niet eens in de buurt komt van de eitjes  ::)

Hmmm, schiet inderdaad niet echt op van je kooi, ook voor de valkjes niet, om een ster in je kooi te slaan om de twee valkjes uit elkaar te halen. Volgens mij levert dit meer stress en nog meer agressie op dan dat je erbij gebaat bent  ::)

Succes !

Anke

Hoi,
Om te voorkomen dat het ventje de eitjes sloopt kan je ze een bakje met gekookt ei geven.
Blijkbaar heet hij behoefte aan extra eitwitten.

Soms zijn valkjes agressief als ze een blok hebben.
Ze beschermen gewoon hun nest.
Het is natuurlijk lastig als zicht dit ook uitbreid tot de voerbakjes.

Als je valkjes ruzie hebben om de voerbakjes, hang dan extra voerbakjes op aan beide kanten van de kooi, dan kunnen ze allebei op hun eigen voer en waterbak gaan zitten :)

Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

kenay86

hoi anke,

bedankt voor je berichtje, het ging helaas niet om de voerbakjes, anders had ike r zeker wel extra in gehangen, het ging meer over wie er het blok in mocht.. als ricco te dicht bij het blok kwam ging tailey ind e aanval en kwam tailey te dicht bij ging ricco in de aanval.. en omdat tailey vaker in eht blok te vinden was was het voornamelijk ricco die de boosdoener was :)

Ik heb de tip gekregen om gewoon het broedblok weg te halen en de valkjes terug in de grote kooi te doen..d it heb ik dan ook vanmorgen gedaan al vindt ik het natuurlijk wel jammer.. maar het is wel beter zo :)

Ik hoop alleen dat tailey niet door blijft leggen op de bodem vand ie kooi :-[

hier kan dus inprinciepe een slotje op, bedankt allemaalv oor de reacties :)