11 mei 2025, 11:36:44

Wanneer losvliegen

Gestart door Diane de Jong, 17 november 2003, 21:44:02

« vorige - volgende »

Diane de Jong

Hallo,

Wanneer kan ik mijn valkje in de kamer los laten vliegen, hoelang moet ik hiermee wachten. Ik kan hem al aaien en hij eet uit mijn hand (in de kooi). Ook ging hij zo goed als meteen, op een stokje, dat ik vasthield,  zitten, als ik hem rosgiest voor hield.

Groetjes Diane.

Paul

Hoi Diane,

Als hij al zo ver is dat hij op een stokje gaat zitten kan je hem los laten vliegen want je kan hem dan met een stokje weer naar zijn kooi brengen als hij er weer in moet.
Wel oppassen voor ramen want als ze daar hard tegenaan vliegen kunnen ze erg gewond raken.
Je kan de gordijnen of lamellen dicht doen bijvoorbeeld.
In het begin zal het vliegen wat stuntelig gaan maar ze leren snel en met een paar dagen vliegen ze als een raket :-)
Vaak als ze weer honger hebben gaan ze ook wel weer de kooi terug in omdat dat een bekende en veilige plek voor ze is.

Groetjes, Paul

BIRDIE

Hoi Diane & Paul,

Ik denk dat je hem nu wel uit de kooi kan laten. Volgens mij komt hij dan ook uit zichzelf naar je toe omdat je hem toch al kan aaien en voeren.
Ik heb mijn valkje nu al een maand, maar echt tam wil hij niet worden. Hij eet wel trosgierst uit mijn hand maar van mijn vingers zonder trosgierst wil hij niets weten. Ook met een stokje wil het niet zo goed lukken.
Gister ochtend is hij stiekem ontsnapt uit zijn kooi. Op zich vond ik het niet erg, want ik moest pas laat in de middag werken en ik dacht dat hij wel honger zou krijgen na een uur of twee. Nou, niet dus! Hij is 8,5 uur uit de kooi geweest! Iedereen zei me dat ik hem moest vanger met een doek ofzo, maar dat wilde ik niet. Hij is nogal een stresskip (en ik ook trouwens :)) dus ik heb het met een lang takje geprobeerd. Uiteindelijk, na een half uur piepen zat hij in de kooi. En eten dat hij deed.

Denken jullie dat ik hem wel uit de kooi kan laten omdat ik hem nu met een tak in zijn kooi heb kunnen doen????? Of zal ik toch wachten tot hij meer tam is?

Groetjes,

Annemarie

Paul

Hoi Annemarie,

Ik zou hem er gewoon uit laten hoor zeker als je hem met een takje terug kan krijgen.
Je hebt zelfs kans dat als ie eruit is op een gegeven moment toch bij je komt zitten.
Hier gebeurd dat ook wel met valkjes die nog niet tam zijn die komen steeds meer op je schouder zitten en worden daardoor ook steeds tammer.

Groetjes, Paul

tommy

hoi allemaal,
Ik laat mijn valkjes een week in de kooi ziten.Als ze dan de woonkamer bekeken hebben van achter de tralies laat ik ze met z'n alle vrij door de woonkamer vliegen. Ik doe dat vooral s'avonds want dan kan ik het licht dimmen van de hallogeen. Als het licht dimt worden ze onrustig en gaan ze naar hun kooi of ik kan ze makkelijker vervoeren op een bezemsteel. Want ojee als je dicht bij me komt denken ze als je een klein stokje neemt. :D :D :D
Groetjes Annemieke