7 mei 2025, 17:10:40

Nu nog eieren!!!!! Minder goed einde.

Gestart door Rube, 14 september 2008, 21:24:24

« vorige - volgende »

Rube

14 september 2008, 21:24:24 Last Edit: 1 oktober 2008, 23:54:27 by rube
Omdat onze valkjes zo laat op het jaar nog eieren hebben gekregen en het kouder is dan we hadden verwacht vroegen wij ons af of er eventueel moet bijverwarmd worden? Weet iemand misschien wat de minimum temperatuuren zijn voor bebroede eitjes en jonge kuikentjes? Omdat bepaalde kweekers ons verteld hebben dat er al een broedblok in februari mag opgehangen worden is het in oktober toch misschien niet te koud voor de valkjes ?
Weet iemand raad?

Mvg Rube

Karin

Als de eitjes er net leggen vervang ze dan voor nepeitjes. De kans is zeer klein dat ze het halen, of het moet in het binnenhok hangen en je moet kunnen bijverwarmen tot minimaal een graad of 15. Anders zou ik het niet wagen.... Nog even en het wordt koud, nat en guur en als de ouders en dan maar even af zijn kunnen ze flink afkoelen. In februari het broedblok ophangen vind ik veel te vroeg. In maart kan er nog een pak sneeuw liggen  ::) Ik zou zeggen op zijn vroegst in april.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rube

De eitjes liggen er jammer genoeg al te lang in dus ik vrees dat het bijverwarmen zal worden.Nu wille we dit wel doen maar wat is de beste manier om een broedblok bij te verwarmen?Ik weet dat er zo van die warmtematjes bestaan voor reptielen maar zijn deze warm genoeg al ze aan de onderkant van de broedblok gemaakt worden? En met lampen en zo is ook niet zo eenvoudig. Ik hoop dat iemand snel raad weet. Bedankt voor je reactie Karin?.

Mvg Rube

Karin

Verwarmen is niet zo makkelijk, want te dicht bij droogt de eitjes uit. Hangt het blok in het binnenhok of buiten ?
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rube

De blok hangt buiten :-\ maar mij lijkt het meest logische een warmte matje? Alleen is de vraag als men het onderaan tegen het hout plakt hoe veel warmte komt er dan door het hout aan de binnenkant en aan de binnenkant leggen met zaagsel er op is ook niet zo eenvoudig in verband met de kabel en zo.De broedblok verplaatsen lijkt mij ook geen goed idee?

*Yvon

Hoi Rube

Als jouw blok goed beschut hangt dan kan het nog wel hoor.
Ik heb al geregeld gelezen dat er meerdere kwekers nu nog een ronde doen.
Als je blok maar goed beschut hangt.
Wij zitten zelf ook nog met eitjes die volgende week wss uit gaan komen. ;)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Rube

Om zo rap mogelijk te weten wat er nu eigelijk moet gebeuren heb ik maar rap een foto van de opbouw van de voliere gepakt en daar de broedblok op getekend ;D  erg beschut vind ik dit niet, wat is beschut genoeg om wel tot een positief rezultaat te leiden? Het is wel een broedblok die voledig van 8 mm dike multiplex is gemaakt.Ik denk dat dit ook al wat doet want je hebt er ook met een veel dunnere wand maar dit zal wel niet genoeg zijn natuurlijk. Foto van de broedblok:

Foto van plaat van broedblok in voliere:

Mvg Rube

*Yvon

Hoi Rube

Ik denk dat je even op moet letten hoeveel wind in de voliere komt.
Verders ziet het er al goed beschut uit. :D
Wijzelf gebruiken ook die blokken en als ik even de eitjes controleer,voel je de warmte uit het blok komen.  :D
Als het een goed verzorgend koppel is,hoef je je volgens mij niet druk te maken.
Als je het zelf niet vertrouwd kan je ook nog een goedkoop rietenrolgordijntje bij de xenox vandaan ervoor hangen.  ;)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Karin

Ik zou het broedblok niet verhangen nee, want de kans is groot dat ze er dan niet meer op gaan. Een matje erin leggen zou ik bij de eitjes zeker niet doen hoor, de kans is te groot dat
1. de eitjes uitdrogen
2. de ouders er niet meer op gaan.
Ik zou eerder denken aan een warmtelamp als de jongen eenmaal geboren zijn, maar ja, dat is moeilijk te doen bij een broedblok wat zo hoog hangt. En ja, er zullen genoeg kwekers zijn die zo laat in het jaar nog jongen hebben, maar de overlevingskans is gewoon vele malen kleiner dat ik me afvraag waarom die kwekers het nog doen  ??? Moet er dan persé nog zo laat gekweekt worden of willen ze persé nog een derde ronde.... Ik zou het niet wagen ( als antwoord op Yvon  ;) ), als het weer ineens omslaat ( en dat heb je niet in de hand ) is de kans groot dat een groot deel het niet haalt  ::)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rube

Omdat s'nachts de temperatuur toch al durft dalen tot 7 graden denk ik dat we gewoon het gaan dichtmaken, als we verwarming en zo gaan proberen en de ouders laten het in de steek dan overleeft geen enkel vogeltje het.Ik wil ook zeggen dat het niet onze bedoeling was ze nog een broed te laten doen maar ze waren sneller dan verwacht terug bezig en ja toen was het nog goed weer.Binnen ongeveer 9 dagen moeten de eieren uitkomen en dan maar hopen op zo veel mogelijk overlevende.Bedankt voor de reacties en moest iemand ons nog van mening wille verandere reacties zijn nog altijd welkom ;D

Grj Rube

Karin

Weet ik hoor, daarom had ik er ook bijgezet dat het een opmerking was voor de reactie van Yvon dat veel kwekers nog zo laat kweken  ;D Ik weet dat het bij jullie een ongelukje was. Alleen was het misschien handig geweest om direct bij de ontdekking het eitje al te vervangen voor een nepeitje, maar ik begrijp natuurlijk dat het nu te laat is. Ik hoop dat alles goed gaat ! Pas alleen op met teveel veranderingen, want als de ouders opschikken kunnen ze het eitje verlaten... Maar zie het maar zo... liever nu het eitje verlaten dan zo dadelijk een dood jong  ::)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Gerdy

Hoi Rube

Ik heb begin dit jaar mijn eerste nestje buiten in de volière gehad..half januari zijn de eitjes uitgekomen..het heeft in de periode dat de jongen in het blok zaten zelfs een aantal graden gevroren..ik heb toen ook gevraagd of het verstandig was om de eitjes te laten liggen
ik heb ervoor gekozen om het af te wachten..de ouders hebben vijf sterke valkjes groot gebracht..
Ik zal er niet voor kiezen om het weer in de winter toe te laten maar als het mocht gebeuren weet ik dat het ook goed kan gaan.

gr gerdy

Andres

zolang 1 van de ouders 's nacht goed op de eieren blijft zitten
lijkt het mij geen probleem.

Rube

1 oktober 2008, 23:53:13 #13 Last Edit: 1 oktober 2008, 23:56:11 by rube
Blijkbaar toch niet zo eenvoudig!!! ??? De lagere temperaturen kunnen wel degelijk kwaad.Zondag kwam het eerste ei uit maandag was het eerste jong dood.Maar er kan altijd wel iets misgaan, het tweede ei was al uitgekomen en dan maar afwachten op de volgende dag helaas vonden we dit ook levensloos terug.Dit bleek wel nog niet dood te zijn omdat het af en toe er nog in slaagde zijn snavel te bewegen jammer genoeg was het wel koud en niet gevoerd door de ouders(omdat het de tweede dag was dacht ik dat het wel moest gebeurt zijn, waarschijnlijk te levenloos om gevoerd te worden).Het kleine vogeltje naar binnen genomen en opgewarmd.Na enkele seconden bleek er al meer leven in te komen maar toch stierf het enkele uren later.Omdat op dat moment het derde jong al was uitgekomen wilde we dus geen risico meer nemen en hebben we maar rap iets bedacht.We maakte in een groot blik een lampen fitting(lampenhouder) en zette hier een gloeilamp in, na 75 en 60 watt geprobeerd te hebben bleek 40 watt meer dan voldoende.We legde snel een verlengkabel,zette er een tijdschakelaar tussen en plaatste het blik onder de broedblok.Dit lieten we een half uur branden.Om zeker te zijn dat dit niet te warm was gingen we de valkjes maar storen uit hun ondertussen al nachtrust.Het hout aan de binnenkant van de broedblok leek mij net iets te warm na dat half uur, dus stelde we de tijschakelaar anders in, om het kwartier aan en uit .Deze morgen(Woensdag) bleek het valkje de nacht overleeft te hebben.Hopelijk haalt ze het deze nacht ook ,deze avond was het vierde ei aan het uitkomen.We hopen dus beide valkjes nog te kunnen redden.Misschien lag het niet aan de koude maar dit lijkt me toch het logiste zeker nu het derde wel de nacht door kwam(de eerste dan toch).Aan de ouders zal het ook niet gelegen hebben want deze bebroede de broedblok goed.Wel vreemd dat het bij andere mensen wel lukte zelfs bij koudere temperaturen :-\  

Hopelijk loopt het goed af als er nog iemand raad heeft altijd welkom!

Grj Ruben

Rube

Goed nieuws nu (vrijdag avond) leven beide jongen nog, het vierde is dus uitgekomen en het derde jong zijn kropje was gevuld.Dus hieruit lijd ik af dat wanneer de temperatuur daalt onder de 15 graden zowel s'nachts als overdag moet er bijverwarmd worden.Ben in ieder geval blij dat we er nog twee hebben kunnen redden.

Grj Ruben