## Binky's friends 3 ## ◄ 31 dec. 2012 ► ♫ Happy New Year!!! ♫

Gestart door Caroline, 30 september 2008, 23:39:24

« vorige - volgende »

anika_en_spirit

Hoi Caroline,

Tommy is echt een fantastisch lekkerding!!!!!!
Super mooi, zo'n getekend kereltje ;D.
Je lange wachten is dan eindelijk eens flink beloond.

Leuk trouwens dat Pablo & Coco zoveel verschillende variaties op de wereld hebben gezet :D.
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!


Christine

Wat is Tommy een prachtvalkje!!
Nu hopen dat Naomi er als een baksteen voor valt!
Veel plezier met hem! :-*

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

*Esther*


Caroline



Citaat van: *Esther* op 18 juli 2010, 09:28:06
En wat staat er nu nog op je lijstje? ;D


* een opaline getekende witmasker MAN voor Nina, mijn opaline lutino bleekmasker split bont POP

* een bonte bleekmasker MAN voor Vlinder, mijn albino split bont POP

En dan heb ik nog een paar mutaties op mijn lijstje staan puur alleen voor mezelf om mijn collectie te verbreden:  :P

* een dominant pastel witmasker POP lichte type

* een opaline bonte bleekmasker POP

* een geelwang getekende POP

Met deze laatste ga ik dan ook niet kweken, deze komen in de kooi bij de vrijgezelle dames  ;)

Maar ik heb geduld .... en heb dus met name met de poppetjes geen haast.  :)

==== ==== ==== ==== ==== ==== ====

Tommy heeft zijn eerste nacht goed doorstaan en toen ik vanmorgen beneden kwam en bij hem ging kijken zat hij zachtjes tegen me te bedelen, heel lief.  :-*

Hij woog 2 gram zwaarder als toen hij gisteren bij me kwam wonen, 82 gram en na 10 ml. pap 92 gram. Kortom helemaal super!!  ;D

==== ==== ==== ==== ==== ==== ====

Wat betreft het E-nestje moet ik even een kleine correctie plaatsen over Elia ....  :-[

Elia heeft PARELS dus is een cinnamon opaline witmasker split bont POPJE

Enjoy had ik het wel goed gezien, die is een cinnamon opaline split bont + witmasker POPJE

En Elf is sowieso een cinnamon bonte witmasker het is nog te vroeg om te zien of het pareltjes (POP) krijgt of niet(MAN).  ;)

De 3 E-tjes doen het verder ook gewoon goed, ik zal van de week weer eens een serietjes foto's maken.  8)

==== ==== ==== ==== ==== ==== ====

Gisteren ben ik ook nog erg geschrokken over Diégah .... dit is een zwaar en stevig valkje met Duits bloed wat in haar rustperiode makkelijk tussen de 145-155 gram weegt.  :-\

De afgelopen weken viel het me op dat ze erg veel last van de warmte had. Ze was erg rustig en zat veel zwaar te ademen , snaveltje open en haar vleugeltjes wijd. Ik hield haar goed in de gaten en als het afkoelde werd dit gedrag ook minder en toen het gisteren voor het eerst echt overdag onder de 27 ° C was heb ik haar even gewogen - eerder durfde ik deze stress niet aan i.v.m. de hitte - en ik schrok me echt wezenloos.  :o

Diégah weegt 172 gram!!  :-X

Toen ze 4 jaar geleden bij me kwam wonen woog ze met 10 weken ook al 142 gram. Onder wekenlange begeleiding van Dr. Frank Feld - inmiddels helaas met pensioen - viel ze toen bijna 30 gram af. Een heel karwei en in mijn ogen had ze geen leven in die weken van haar lijnen. :-\

Diégah is eetverslaafd, een normaal valkje eet 's morgens en eind van de middag, Diégah eet de hele dag door. ::) Om haar te laten afvallen moet ze dus sowieso de hele dag apart in een kooi waarin geen voer aanwezig is, alleen veel speeltjes en uiteraard water. Alleen op die manier verminderd haar gewicht in de rustperiode,  tijdens de kweekperiode zakt haar gewicht met gemak naar de 120-125 gram.

Diégah is een valkje wat sowieso het meest op haar plaats is in een groep valkjes en daarnaast heeft de een hele nauwe band met haar ventje Amor, ze wijken werkelijk geen seconde van elkaars zijde. Toen ze hier 4 jaar geleden kwam en de eerste keer ging lijnen was ze nog vrijgezel. Nu kan ik haar onmogelijk apart zetten, ze wordt helemaal gestoord als ik haar alleen in een kooi zet en Amor bij haar in de kooi zetten is ook geen optie want die weegt na een kweekperiode net 82 gram en in rust mag ik blij zijn als hij de 92 gram haalt. Als hij samen met Diégah in een kooi zonder voer zit, zie je bij hem de grammetjes eraf vliegen. :-\

Een moeilijke situatie dus .... alleen in een kooi zittend is ze niet happy, maar ook weet ik dat ze als ze op haar zwaarste gewicht zit, niet oud zal worden .... maar nu met dit gewicht durf ik de stress ook niet aan om haar alleen te laten zitten, ik ben bang dat haar hartje dit niet houdt.  :-[

Een andere mogelijkheid was, zo vertelde Dr. Frank Feld me nog was om haar zoveel mogelijk te laten bewegen maar in de kooi heeft ze voldoende bewegingruimte en speeltjes, haar enige interesse heeft de voerbak, hier leeft ze bijna op samen met Amor. De laatste eet niet maar wijkt niet van haar zijde, ze zijn echt net een Siamese tweeling.  ::) En eenmaal los blijft ze gewoon op de kooi zitten. Haar daar weghalen en op een andere plaats zetten heeft geen nut want ook daar blijft ze gewoon zitten en hou je haar kereltje vast om haar zo uit te lokken om te vliegen blijft ze hem gewoon net zo lang roepen tot hij komt maar vliegen, ho maar. :-\ Nu moet ik ook zeggen dat dit alleen maar net na de kweekperiode kan want eenmaal boven de 135 gram is ze te zwaar en kunnen haar vleugeltjes haar niet meer dragen en stort ze gewoon neer.

Nu mijn dilemma ...

* zet ik haar in september weer gewoon in voor de kweek?? Doordat ze dan haar aandacht richt op het blok, de eitjes en haar jongen, staat haar eetverslaving even op een laag pitje en lijnt ze op een natuurlijke manier.

Maar .... kan haar conditie dit op het moment wel af??

* of sluit ik haar uit voor de kweek vanwege haar gewicht??

Maar dan zal ze  nog zwaarder worden met alle gevolgen van dien, afvallen is er dan niet meer bij.

Wat is wijsheid??




Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Paula

Pffffffffffffff Caroline, dat is moeilijk!
Ik denk dat Diégah het beste af is als je haar een nestje laat grootbrengen. Dit inderdaad om de reden dat ze dan op een natuurlijke wijze afvalt. Tegen september is het al weer aardig afgekoelt. Dat zou ze wel aan moeten kunnen lijkt me.

Is het niet mogelijk om Diégah en Amor 2x per dag te voeren? Als Diégah wat gegeten heeft, haar even uit de kooi weghalen om Amor de gelegenheid te geven om wat te eten? Of eet Amor dan niet meer?
Of op een andere manier het eten aanbieden zodat ze ervoor moeten werken?
En natuurlijk geen zonnepitten geven (maar dat wist je zelf ook wel, neem ik aan).  ;)

Fijn dat het met Tommy zo goed gegaan is.
En de E-tjes doen het op het lezen ook goed.

Veel succes met Diégah. Ik zal nog eens gaan zoeken of ik misschien iets vind voor je.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

*Yvon

Hoi hoi

Zoals ik al verwachte...... Tommy is PRACHTIG !!!  :-*  ;D
Gefeliciteerd met 1 van je droomvalkjes !!  ;D

Pffff,je zit echt met een probleem wat Diéga betreft.  :-\
Wat je ook zou kunnen proberen is om de safloor pitten(kleine zonnepitjes) zoveel mogelijk uit het voer te halen.
Die schijnen ook behoorlijke vettig te zijn.
Gemiddelde waarde:
Vocht 7.2% - Ruw eiwit 14.3% - Ruw vet 27.8% - Zetmeel suikers 16.5% - Ruwe celstof 32.2%
Ik denk dat het toch wel beter is als ze toch wat afgevallen zal zijn voor ze weer het blok inkruipt.
Zo zal haar maagje dan ook wennen aan minder eten.
Want van veel eten naar ineens heel weinig eten kan denk ik ook niet goed zijn voor haar.  ::)
Ik weet het niet hoor,ik zit ook een beetje te bedenken van hoe en wat.  ;)
Heel veel succes met Diéga !!

Een foutje maken met een mutatie is niet zo erg.  ;) :D
Met of zonder parels het blijft toch wel een mooitje.  ;D

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Rianne

Wauw, Tommy is een plaatje! :D Ik hoop dat de toekomstige jongen (die er hopelijk van komen) ook zo mooi getekend zullen zijn :)
Ik zou zelf niet met Diegah kweken. Ik weet niet of ze na het vliegen ook zit te hijgen als een oud paard, maar kan me voorstellen dat haar conditie/uithoudingsvermogen ook niet zo best is. Broeden vergt veel van een valkje, en alleen een laag spek is niet voldoende om dat vol te houden. Bij het voeren van de jongen eten ze meer als normaal, maar als normaal voor haar al inhoud dat ze de hele dag eet, wie weet hoeveel ze dan eet, en kan de krop en de rest van de spijsvertering dat wel aan?

bobbie

Wat is tie mooiiiiiiiiiiiiiiii  :o :D gefeliciteerd met Tommy. 8)

En wat betreft Diega ben ik het met Rianne eens: ik zou haar geen extra ronde laten doen.

Het kan wel zijn dat ze hiervan afvalt, maar dat is uitstel want na deze ronde komt ze net zo makkelijk weer aan. Het is dus maar tijdelijk.

Is het een idee om dit koppel op de pellets te zetten?

Groetjes, Nel

Serita

Jeetje wat lastig zeg met Diégah (wat een mooie naam trouwens), ik zou denk ik ook zeggen een nest proberen.. Maar het blijft lastig hoor! Vind det tip van twee keer per dag eten geven ook wel een goeie, mss helpt dat.
Succes met de keuze!

☺ Pita ☺


Paula

Wat ik ook nog bedacht: Is het bij de kooi mogelijk om deze horizontaal in 2 te delen?
Je zou dat dan 2x per dag kunnen doen. 'Rek'/afscheiding erin schuiven met de vogels elk aan 1 kant van de kooi. Dan voer aan weerszijden van de afscheiding hangen. Dit zo laten zitten tot de vogels gegeten hebben en dan het rek en voer weer weghalen. Zo hebben de vogels de gelegenheid om te eten en zitten ze, ondanks de afscheiding, toch bij elkaar.

Citaat van: Rianne op 18 juli 2010, 15:08:00
Ik zou zelf niet met Diegah kweken. Ik weet niet of ze na het vliegen ook zit te hijgen als een oud paard, maar kan me voorstellen dat haar conditie/uithoudingsvermogen ook niet zo best is. Broeden vergt veel van een valkje, en alleen een laag spek is niet voldoende om dat vol te houden.

Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn Rianne. Als een vogel in slechte conditie is, is het beter om er niet mee te kweken. Echter, Diégah's slechte conditie is het gevolg van te veel eten. Niet van ziekte of te veel kweken.
Op het moment dat Diégah eitjes gaat leggen en gaat broeden, gaat zij automatisch minder eten.

Citaat van: Rianne op 18 juli 2010, 15:08:00
Bij het voeren van de jongen eten ze meer als normaal, maar als normaal voor haar al inhoud dat ze de hele dag eet, wie weet hoeveel ze dan eet, en kan de krop en de rest van de spijsvertering dat wel aan?

Als er jongen gevoerd moeten worden, wordt er inderdaad meer gegeten. Maar een deel van dat eten wordt ook aan de jongen gegeven. En ook tijdens deze periode zit Diégah regelmatig op het nest, waardoor ze op die momenten ook niet eet.

Citaat van: bobbie op 18 juli 2010, 16:53:21
En wat betreft Diega ben ik het met Rianne eens: ik zou haar geen extra ronde laten doen.
Het kan wel zijn dat ze hiervan afvalt, maar dat is uitstel want na deze ronde komt ze net zo makkelijk weer aan. Het is dus maar tijdelijk.
Is het een idee om dit koppel op de pellets te zetten?
Groetjes, Nel

Een extra ronde zou ik inderdaad ook niet doen, maar de gewone kweekronde zoals Diégah die elk jaar doet.
Aan pellets heb ik ook al gedacht, alleen is het dan wel de vraag of Amor dan voldoende binnen krijgt.

Nog een optie is om 'arm' voer aan te bieden. Dus zonder zonnebloempitten en inderdaad de saffloorpitten.
Een schema waarin de waardes staan van de pitten die in valkenvoer zitten:
http://www.vogelproblemen.nl/Vogelzaad.htm
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Rianne

Paula, je ziet mij niet zeggen dat ze een slechte conditie heeft door het kweken. Het gaat hier om het overgewicht, en dat zorgt, net als bij mensen, voor een mindere conditie/uithoudingsvermogen.
Als een valkje broed, kan het idd niet eten, maar een vrouwtje broedt over het algemeen 's nachts, dus heeft ze overdag alsnog gelegenheid om te eten.
Ik weet niet welke gewichten Diegah de vorige kweekrondes had, maar 172 gram lijkt mij gewoon niet verantwoord.

Caroline



Thanks ladies voor het meedenken.  :-*

Ik neem al jullie meningen mee in mijn besluit over wat ik nu ga doen met Diégah. Ik vind ze allemaal even waardevol en vind het super hoe jullie meedenken.

Uiteraard krijgt ze al geen voeding waarvan ze nog eens meer aankomt maar dit krijgen al mijn valkjes niet. Ook is er niet onbeperkt eten. Elke dag krijgen ze per valkje de hoeveelheid die het nodig heeft.

Pellets is geen optie, heb ik al geprobeerd en dit wil ze echt niet en ook haar ventje Amor trouwens niet.  ::)

De conditie van Diégah is niet goed te noemen op dit moment, ondanks dat ze erg stevig gebouwd is, is dit ook voor haar een overgewicht, ongeveer 130 gram is een mooi gewichtje voor haar.  :) Door het overgewicht is ze wat kortademig.  :-\

@ Paula, met een tussenscheiding heb ik al geprobeerd dan valt ze wel af (misschien zelfs te snel) en helaas haar ventje ook, ze worden namelijk knettergek en tijgeren de hele dag langs de scheiding, luid krijsend.  ::)

@ Rianne, Diégah is vlak voor ze het blok krijgt elk kweekseizoen tussen de 150-160 gram, even uit mijn hoofd, vorig jaar augustus 162 gram.  ::) Ze mag dan 2 nesten en doordat ze een eetverslaving heeft - waar ze volgens Dr. Frank Feld waarschijnlijk nooit meer vanaf komt - eet ze normaal de hele dag maar .... tijdens de kweekperiode eet ze dus duidelijk minder, dan gaat haar nestje voor. Dan eet ze namelijk wel keurig maar 2 x per dag, de rest van de dag broed ze en is ze in het blok te vinden. Hierdoor valt ze dus op een natuurlijke manier af.

Ooh en Diégah is een heel groot, stevig en grof gebouwd Duits valkje, als ze 120 gram is, is ze echt broodmager en voel je haar borstbeen.  ::)

@ Nel, het gaat niet om een extra ronde hoor.  ;) Amor & Diégah hebben in september 2009 een blok gehad en 2 nestjes groot gebracht, 1 eigen en 1 pleeg. Nu hebben ze dus een rustperiode achter de rug en zouden ze in september 2010 weer een blok mogen krijgen.

En het afvallen zal bij haar altijd tijdelijk zijn doordat ze eetverslaafd is kun je het niet doorbreken en is de enige oplossing om haar alleen 's morgens en 's avonds bij het voerbakje te laten maar dit gaat dus niet omdat dit voor haar ventje te weinig is en apart zetten is echt absoluut geen optie.  :-\

De enige manier om haar op een beschaafd gewicht te houden is door haar definitief te scheiden van haar kereltje en één van beide zal dan ook moeten verhuizen want ze blijven krijsen om elkaar.  ::) En dat is absoluut geen optie, ik ga ze echt niet scheiden van elkaar, ze zijn zo ontzettend happy samen.  :-* En eentje weg doen al helemaal niet.  :-[ De rest is al allemaal geprobeerd, ik schreef al, het probleem is al 4 jaar een feit.  :-\ Amor en Diégah zijn 4 jaar en Diégah woog toen ze hier kwam, 2 maanden oud,  al zo zwaar.

Ik ga weer verder denken en even lekker in een oliebadje liggen.  :P

Ik hou jullie op de hoogte.  ;)

PS. Natuurlijk iedereen ook bedankt voor de leuke reacties over mijn super de super knappe geelwang kerel.  :-*



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Paula

Citaat van: Rianne op 18 juli 2010, 19:21:58
Paula, je ziet mij niet zeggen dat ze een slechte conditie heeft door het kweken. Het gaat hier om het overgewicht, en dat zorgt, net als bij mensen, voor een mindere conditie/uithoudingsvermogen.

Rianne, ik bedoelde niet te zeggen dat jij denkt dat het kweken oorzaak is van de slechte conditie. Mocht dat zo overgekomen zijn, dan heb ik mij waarschijnlijk niet goed uitgedrukt. In dat geval Sorry!  ;)

Citaat van: Caroline op 18 juli 2010, 20:15:38
@ Paula, met een tussenscheiding heb ik al geprobeerd dan valt ze wel af (misschien zelfs te snel) en helaas haar ventje ook, ze worden namelijk knettergek en tijgeren de hele dag langs de scheiding, luid krijsend.  ::)

Daarom gaf ik al aan Caroline, 2x per dag de afscheiding plaatsen gedurende bv 1 uur. In die tijd voer geven. Daarna afscheiding en voer verwijderen, zodat ze weer samen in de kooi zitten.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

♪ Marlies

Moeilijk, moeilijk. :-\

Je laat de valkjes bij jou 1 x 2 rondjes per jaar doen, is het geen optie om Amor en Diégah 2 x per jaar 1 rondje te laten doen.
Dan is de tijd tussen de kweekperiodes wat korter en heeft ze minder tijd om zich dik te eten.


Groetjesssssss ;)