## Binky's friends 3 ## ◄ 31 dec. 2012 ► ♫ Happy New Year!!! ♫

Gestart door Caroline, 30 september 2008, 23:39:24

« vorige - volgende »

*Yvon



GEFELICITEERD !!
;D ;D

Genietse nog van de vakantie !!  :D

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

*Manon*



Met de verjaardag van Rocky en Chica  :D

Groetjes Manon

Sally


bobbie

Wat vliegt de tijd he. 8) gefeliciteerd. 8)

Fijne vakantie nog verder.

groetjes, Nel :)


Anke





Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Kimm


ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Caroline



Noa 4 jaar!!!!

Gefeliciteerd!!!!











Noa alweer 4 jaartjes oud.  :D

Alweer bijna 4 jaar geleden dat ik hoorde dat het albinomeisje wat voor mij geboren was, een zogehete "centenbakkie" had. Ze had haar bovensnavel in haar ondersnaveltje i.p.v. over haar ondersnaveltje. Na goed denken, durfde ik haar ondersnaveltje wel te knippen, was ik om bij het zien van haar lieve smoeltje, zij mocht hier ook komen wonen met een misvormd snaveltje.  :-*

Noa was ongeveer 10 weekjes oud, toen ze zonder pap kon en zelfstandig kon eten. Helaas heeft ze nooit alle zaden kunnen pellen, het bleef beperkt tot de wat grotere zaden, denk aan haver, zonnebloempitjes, saffloerpitten, komkommerpitten, meloenpitten,  hennepzaad en lijnzaad. Uiteraard niet het meest gezonde voer maar beter dan alleen maar pap. Ik heb geprobeerd haar op de pellets te krijgen maar dit is niet gelukt. Op goeie dagen woog ze 110-115 gram, op de wat mindere altijd nog rond de 100 gram.

Het eerste half jaar woog ik haar elke dag, als ze afviel wist ik, haar ondersnaveltje was te lang, er moest een stukje af. Wekelijks knipte ik haar ondersnaveltje, dagelijks maakte ik haar bovensnaveltje van binnen, haar gehemelte, schoon. Dit doen "normale" valkjes namelijk tijdens het knarsen, dan halen ze meteen etensresten eruit maar Noa kan niet knarsen.

Noa was een maand of 8 toen ik merkte dat ze een manier had gevonden om haar gehemelte zelf schoon te houden, en langzaam hoefde ik steeds minder vaak haar ondersnaveltje te knippen tot het moment kwam dat ik het helemaal niet meer hoefde te doen, ze deed het zelf. :D

Zeker 3 jaar ging het goed, tot een maand of 3 geleden ....

Noa haar ondersnaveltje ging er minder mooi uit zien, niet zo mooi "bijgeslepen" als ze dit de 3 jaar hiervoor heeft gedaan. Ik knipte het een paar keer een beetje bij tot een maandje geleden, toen moest ik het echt weer ouderwets helemaal bij knippen.
Waardoor dit komt?? Ik zou het echt niet weten. Niks ik er veranderd in de kooi waarin Noa al vanaf 10 weken in leeft. Elk speeltje, stokje en blok hangt al 4 jaar op dezelfde plek, speciaal voor Noa.

Was dit alles, maakte ik me nog niet zo druk, het knippen van Noa haar ondersnaveltje is voor mij een klusje vergelijkbaar als het knippen van de nageltjes van mijn kinderen. Helaas schrok ik van de week van haar toen ik haar bij me pakte om haar te lang geworden ondersnaveltje te knippen. Haar borstbeen was scherp, ze was afgevallen. Meteen gewogen en ik schrok nog meer .... ze woog nog maar 86 gram.

Dit alles is nu een weekje geleden, in die week heb ik haar gedrag zo veel mogelijk geobserveerd, poepjes opgevangen en nagekeken onder haar vaste slaapplaats en haar eetpatroon gade geslagen. Ze is fit, actief, speels en gedraagt zich normaal, poepjes zagen er keurig uit, het enige afwijkend is dat ze in de rui is maar niet extreem en hier had ze eerder ook geen last van. Haar eetpatroon is in zoverre veranderd dat ze ontzettend honger heeft 's morgens. Noa is sowieso een valkje wat 's morgens op de voerbakken springt als ik ze gevuld heb, dan kan zij het makkelijkste de zaadjes eruit vissen die zij kan pellen maar nu .... ze wacht niet eens tot ik de bak heb geplaatst. Eergisterenochtend woog ze zelfs maar 79 gram  :o met leeg maagje. Ik heb gekeken of er misschien minder zaden/pitten die Noa kan eten, in het Teurlings Eutotop 228 zaadmengsel zitten maar dit is met het blote oog niet echt te zien.  :-\

Zou 4 jaar geen uitgebalanceerd voer nu toch zijn tol gaan eisen?? Zal haar conditie en de conditie van haar snaveltje door tekorten aan het afnemen zijn?? Is de verhouding van het Teurlings zaadmengel, wat ze overigens al jaren krijgen, deze zak net even anders zijn?? Ik heb een week geleden een nieuwe zak open gemaakt en ik weet dat, is er een bepaalde zaad/pit net even wat duurder of moeilijker te krijgen, dat Teurlings de percentages wat veranderd.

Wat het is, weet ik niet. Sinds een paar dagen geef ik haar, en uiteraard ook haar kooigenootjes, nu dagelijks een sneetje brood en i.p.v. om de 2-3 dagen, nu ook dagelijks gekookte macaroni, div. soorten spaghetti en rijst , alles alleen volkoren. Dit vul ik aan met een 20 gepelde zonnebloempitjes en vanmorgen woog ze gelukkig alweer 84 gram, dus 5 grammetjes erbij. Tevens wil ik van de week even een zakje haver halen zodat ik haar dit iets extra kan geven, misschien zitten deze wel minder door het Teurlings zaadmengsel. Op die manier hoop ik dat ze nog een paar fijne jaartjes bij me kan blijven. Tuurlijk heb ik er altijd rekening mee gehouden dat ze met een minder uitgebalanceerd dieet, mogelijk minder oud zou worden maar ze deed het zo goed en ze was/is zo gelukkig samenmet haar zusje Chica dat ik er nog helemaal geen rekening mee heb gehouden dat ze vanaf 4 jaar wel eens af zou kunnen takelen ....

Lieve Noa, nogmaals gefeliciteerd en hopelijk nog een hele hoop fijne jaartjes samen met je zusje bij ons.

Tot zo met een klein updeetje. ;)




Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

ManjaV

Hey Caroline,

Allereerst gefeliciteerd met je lieve Noa.
En ik snap heel goed dat je je zorgen om haar maakt. Maar misschien is het tijdelijk. Zat ze even niet zo lekker in haar vel.
Ik hoop dat ze weer helemaal gaat bijkomen en dat haar gewicht ook weer de oude wordt.
Aan het voer ligt het volgens mij niet, ze krijgen van jou harstikke gevarieerd te eten.
Misschien dat het toch ook met de rui te maken heeft?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

anika_en_spirit

Hoi Hoi,

Gefeliciteerd met Noa. Ondanks haar centenbakkie heeft ze een onwijs lief snoetje! Misschien maakt haar centenbakkie haar snoetje wel zo onwijs lief  ;D.
Zo te lezen krijgt ze bij jou echt prima te eten zo, dus hopelijk is het allemaal tijdelijk & mag jij nog een paar fijne jaren doorbrengen met de lieverd.  :-*
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!


*Manon*

Hoi Caroline,

Gefeliciteerd met Noa maar jeetje wat een zorgen ineens... ik kan me voorstellen dat je je rot schrok!

Ikhoop echt dat het met een plak brood en wat vaker macaroni e.d. weer goed komt met haar gewichtje en dat ze nog maar heel veel jaartjes mag genieten bij je.

Groetjes Manon

Hermien

Het was weer een flinke update. Allereerst gefeliciteerd met Noa's verjaardag. Maar wat een gedoe, zeg. Kan me voorstellen dat je je nu zorgen gaat maken. Natuurlijk hoop ik dat er nog minstend 4 jaar voor Noa bij komen of meer. Aan jou zal het in ieder geval niet liggen.

Knuf van mij, mijn 'Vliegtuig' en onze huisclown Binky.

                               :-*   :-*   :-*     :-*

hilde


Dierenfreackske

Hoi Caroline .....aaaaaaaaach, gefeliciteerd meiss met Noa, wat een lieve en sterke meid he, toch al zo ver geraakt , wel ik denk dat ze heel wat doet met haar beperkingen van haar snaveltje hoor, en als ze dan in de rui of zich wat minder voelt dat dan ook wat moeilijker gaat gaan om die zaadjes te eten he , dat denk ik he! En dan gewoon extra in het oog gaat houden, heel attent van je dat je er altijd zo oplettend voor bent of hoe zeg je dat he....ik vind dat jij ook heel erg een pluim verdiend dat je er altijd zo attent bij bent hoor! Noa voelt zich de koningin te rijk bij je, en daardoor heeft ze het al zo ver gebracht he!
Ze zal nog heel oud worden , wacht maar af he! Jij doet echt alles voor je valkjes om ze gezond en fit te houden, fijn hoor, ik moet er veel van opsteken hoor nog! Grtjs. Ann

HAPPY BIRTHDAY NOA !!






•=Bonnie=•

Misschien moet je nogmaals proberen Noa aan de pellets te krijgen, merk maakt natuurlijk ook een boel uit. Ik heb hier Harrisons liggen, als je dat proberen wilt stuur ik je er wat van op?

Overigens moeten de valkjes hier dat ook niet hoor, de papegaaien daarentegen vinden die grote brokken die ze in hun knuisten moeten eten helemaal top. (ze krijgen ook nog zaden maar eten die brokken als taart zo lekker vinden ze ze.)

*lach* Hooi ff mazzel, was mijn bezoek niet helemaal voor nop ;)

Kimm

hoi caroline,

he bah wat een zorgen.
wel heeft de vogelarts mij verteld dat als ze heel veel gaan eten ze dan ook ziek kunnen zijn. dus hou het maar erg goed in de gaten. ik hoop het niet natuurlijk.

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010