19 april 2024, 05:54:35

4 weken in de rui of ziek?

Gestart door Diaantje, 28 september 2008, 10:29:14

« vorige - volgende »

Diaantje

Ik heb 2 valkjes waarvan 1,Lizzy  al 4 weken heel erg in de rui is.. haar verenpak ziet er slecht uit vindt ik.
Ze is van begin april 2008 en dit is dus haar eerste rui.
Ze had een kaal plekje achter haar kuif dit was vrij snel nadat ze bij mij is gekomen zo goed als weg.
Echter nu is haar hele achterhoofd kaal. Er zitten wel een paar nieuwe veertjes/stekels.
Nu donderdagochtend zat er ook bloed op haar kop. En zijn er weer een paar veertjes uit.
Rond haar ogen en oren zitten nog een paar veertjes, maar hier zie je ook heel duidelijk kale plekjes.
Ik heb goed gekeken maar is vrij lastig. maar ik weet niet of dat bloed nou komt omdat ze zelf schuurt met haar hoofd of dat ze door de jeuk met haar poot zo veel krabbelt,of dat het komt omdat de veertjes door komen.
Of dat Tjippy(mijn andere valkje) dit doet, maar dat geloof ik eigenlijk niet want ze zitten eigenlijk nooit aan elkaar.
Ze zit nu naast me op de stoel en zit een beetje te suffen en te poetsen. Ze vliegt nog wel, maar bij elke vliegbeurt vallen er wel veertjes uit..
Van de week was ze nog heel erg actief, maar dat is nu wel minder. Haar vleugeltjes hangen ook een beetje.
Ze eet voor zover als ik kan zien wel gewoon, in haar water doe ik vitamines elke dag.
De veren op haar vleugels sluiten ook niet mooi aan op elkaar, maar dit kan ook door de rui komen.
Ik weet inmiddels niet meer of dit alles komt door de rui, want ik vindt het wel heel lang duren. Ik heb nog nooit een vogel gehad die zo lang in de rui was.
Gister zat ze bij me en haar poep was toen volgens mij normaal. Even daarna poepte ze weer en was het bijna water.
Nu net poepte ze en ligt er water met groen op de grond.

Mijn andere valkje heeft eigenlijk nergens last van.
Ik begin de indruk te krijgen dat ze ziek is...
Ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat ik moet doen...



Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

Kimm

hoi,

ik zou toch even met haar naar een vogelarts toe gaan. wellicht heeft ze misschien ergens anders last van. ze hebben ook spuiten voor een ruistoornis. dit heeft bemmie ook gehad. dat er bloed bij komt kijken is niet zo goed lijkt mij. zij heeft dan wel erg veel jeuk. ik zou haar toch even voor de zekerheid na laten kijken hoor, ook omdat de poepjes niet goed zijn.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Diaantje

Hoi

bedankt voor je reactie, ik denk dat ik inderdaad morgenochtend even ga bellen.
Beter 1 keer voor niks dan 1 keer te weinig.
Ik vindt het ook zo zielig voor haar...
Ik merk dat ze er echt last van heeft...


Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

Kimm

ja dat is niet leuk voor haar als ze er zo veel last van heeft. en dat vreet natuurlijk ook energie bij haar.

laat je nog even weten als je naar de va gaat?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Diaantje

Ik ga morgenochtend even bellen wat ik heb beste kan doen. ik laat het even weten.


Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

Kimm

hoi hoi,

ik ben benieuwd of je nog wat nieuws hebt. :D

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Diaantje

Ben eerst net bij de dierenarts om de hoek geweest.
Die zij dat ik haar moest kortwieken en elke dag in bad moest doen en dan met aloe vera moest in wrijven...
Dan een weekje aan kijken en als dat niet helpt alsnog langs komen..
Nou ben ik niet zo erg wild met kort wiken, ik bedoel een vogel hoort te vliegen,klaar...maar goed..

Omdat het me toch niet helemaal lekker zat heb ik toch de va nog gebeld. die zei echter iets heel anders...
Ik zei dat ze al 4 a 5 weken in de rui en toen zei ze gelijk al o das veel te lang...
Het badje elke dag zou ook niet helpen tegen de jeuk..
en ze zei dat het beter was om toch zo snel mogelijk langs te komen omdat de kale plek steeds groter wordt..
Dan krijg je waarschijnljk een spray tegen de jeuk en ze kijken ook gelijk of ze geen mijt of iets anders heeft.. uiteraard controleren ze haar dan natuurlijk helemaal..

Ik kan op spreekuur komen maar moet nog even kijken wanneer mij het beste uitkomt. Normaal ben ik om de week op dinsdag vrij maar nu moet ik morgen werken...bah zal je altijd zien..
Ik denk dat ik mijn moeder vraag om langs te gaan..
Dus wordt vervolgd...


Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

Kimm

hoi,

dus toch wel de moeite waard om er heen te gaan. nou ik hoop dat je moeder er langs wil gaan met haar. sterkte..... ;)

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kaatje

Namens mij ook heel veel sterkte !! Heel erg slim om toch nog een tweede VA te raadplegen, ik vond het eerste verhaal toch ook wat vreemd klinken toen ik het zo las ! Ik hoop ook dat je moeder morgen voor je wilt gaan !

Groetjes, Karin

Diaantje

as zaterdag hebben ze tussen 12 en 14 open spreekuur.
Dus ik ga als het nog steeds zo is als nu dan even langs. want dan kan ik ook gewoon zelf gaan, vindt ik toch wat prettiger.

Ik merk nu weer dat ze levendig genoeg is en ze heeft het echt naar haar zin... maar die jeuk is wel zielig..


Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

Kimm

hoi hoi,

het lijkt mij wel verstandig als je zaterdag even heengaat. mss kan ze wat krijgen voor de jeuk. sneu hoor.

sterkte !

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Diaantje

Ja was ik eigenlijk ook van plan. die veetjes zullen toch niet in een paar dagen aangroeien en langzaam wordt de plek groter..
Dan weet ik ook maar zeker dat ze niet iets mankeert.. laat ik haar gelijk even helemaal nakijken..


Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.