Vrouwtje verlaat eitjes veel en mannetje helpt niet

Gestart door _san_, 27 september 2008, 11:36:41

« vorige - volgende »

_san_

Hallo,

Ik zit met het probleem dat mijn popje haar eitjes veel verlaat. En dat mijn mannetje haar totaal niet helpt. Ik wilde het broedblok weg gaan halen en pas weer ophangen als het nieuwe broedseizoen begint, maar toen lag er al weer een eitje in. Ze zitten binnen ;). Ik wilde ze nog een kans geven, want er is een kans dat ze bevrucht zijn.

Het eitjes verlaten is al een stuk minder geworden, maar is er hier toch niet iets aan te doen?

En kan het kwaad dat het mannetje niet helpt?

En kan het nog wat worden met deze ronde of toch niet meer?

Bedankt alvast  groetjes Sandra

I_Xyzyx_I

Meestal beginnen valkjes pas goed te broeden wanneer er 2 of 3 eitjes liggen, dus maak je maar geen zorgen ;). Het heeft overigens ook een reden, en dat is dat als er eerst niet goed gebroed word de eitjes op ongeveer dezelfde dag uitkomen waardoor je weinig verschil in leeftijd hebt met je valkjes ;) .

Als ze binnen zitten en het is verwarmd kan het geen kwaad, ik zou alleen niet meer als 3 rondes doen per jaar omdat de valkjes ook rust nodig hebben.

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

_san_

Hallo Jasper,

Nee weet ik... maar dit zou dan hun eerste nestje zijn ;) Het mannetje was eerst nog te jong, en toen wilden ze daarna het broedblok niet in. Ik heb het deurtje ervan weggehaald en toen wilden ze wel... maarja toen was het broedseizoen eigenlijk al zo'n beeje voorbij en wilde ik hem weg gaan halen, omdat dit ook tegen hun natuur in gaat denk ik buiten het seizoen om. En wilde het gewoon een keer proberen of het lukt. Zo niet dan niet.
Als dit nestje ook niet lukt dan volgend broedseizoen maar nog een keer proberen ;)

Maar bedankt voor de reactie ;)

Groetjes Sandra

_san_

Heejj

Ik heb dan nog even een vraagje.... hoe lang kunnen de eitjes dan overleven zonder dat de ouders zitten te broeden?

Groetjes Sandra