10 mei 2025, 20:22:14

Verandering gedrag

Gestart door DeNNiSZZ, 11 oktober 2008, 15:08:13

« vorige - volgende »

DeNNiSZZ

Hallo allemaal,

Ten eerste mijn complimenten voor de site, hier staat werkelijkwaar alles op over de valkparkiet  :D :D :o :o Als ik wat wil weten over onze valk ChaCha, dan is dit de eerste site waar ik naartoe ga, en dat heeft me goed geholpen mag ik wel zeggen. Kudo's!!  :D :D

Ik heb wat rond zitten spoken op de site en op het forum om wat antwoorden te krijgen over het gedrag van onze valkparkiet, maar heb eigenlijk geen bevredigend antwoord kunnen vinden, dus ik dacht ik open een nieuw topicje (alsof er nog niet genoeg zijn :-[ ;) ), mijn excuses als dit wat overbodig is of blijkt te zijn. :-\

Here's the thing:

Mijn vrouw en ik hebben sinds een jaar of 6 een mooie mannetjes valk in onze huiskamer staan. Jong gekocht uit een voliere, en (op een of andere manier) tam gekregen. Wel 5 of 6 verschillende deuntjes leren fluiten, leren praten, op de vinger uit de kooi halen, op de schouder, kroelend en wel bij je blijven zitten, noem maar op, in 1 woord prachtig  8) ;D ;D

Nou is meneers gedrag sinds een tijdje ten nadele veranderd;

-Wil niet meer dat je met de hand in de kooi komt, valt de hand/vinger aan,
-Ook buiten de kooi agressief, alhoewel hij dan wel makkelijker op de vinger gaat zitten,
-Reageert nog weinig op het fluiten van mij en mijn vrouw, is ook bijna alle deuntjes die hij kende "vergeten,"
-Reageert overdreven op vogel/fluit/piep geluiden van bv de TV,
-Schreeuwt regelmatig,
-Als hij bij je zit, dan vind ik em vrij stressig, reageert vals op elke beweging die je met je lichaam maakt.
-Laat regelmatig zijn vleugels zakken wanneer hij rondvliegt in de kamer en ergens op gaat zitten.

Zoals je kan lezen bij lange na niet zo tam meer als dat hij is geweest. Hij kan hardstikke gezellig zijn in zijn kooi, maar het vervelend doen neemt toch wel de overhand :(

Hij is 3 keer verplaatst naar een andere plek in de kamer vanwege herinrichting van onze huiskamer, op die 3 plekken heeft hij wel lange tijd gestaan, dus het is niet zo dat hij niet aan die plekken heeft kunnen wennen. Momenteel staat hij op een plek waar hij compleet overzicht heeft van het huis, inclusief wie en wat er binnekomt bij ons. We dachten dat dat misschien wel zou helpen.

Zijn kooi is goed ruim, en er hangen genoeg speeltjes in waarmee hij zich eigenlijk weinig mee bezighoud. Een paar spiegeltjes en een grote bel is het enige. Hij praat tegen de spiegeltjes, en gaat met zijn kop onder de bel zitten om met de klepel te kroelen, en m dan vervolgens weer aan te vallen.
De speeltjes worden eens in de zoveel tijd vernieuwd en verhangen, net als de stokken.

Mijn vrouw en ik werken nog steeds de tijden die we altijd deden, en aandacht naar hem is niks veranderd. Als je met je gezicht boven zijn kooi gaat hangen en gaat praten, dan komt ie naar je toe en praat gezellig terug, hetzij wel met enige argwaan. Fluit hardop mee met de stofzuiger zoals ie altijd gedaan heeft, net zoals bij harde muziek en veel gepraat op verjaardagen/bezoek.

Mijn vraag is dus, weet iemand waar dit door kan komen, en hoe we dit kunnen verbeteren?

Op zich willen we wel een 2e valkparkiet aanschaffen, maar eigenlijk niet eerder voordat ChaCha weer een stuk tammer is dan nu. Aangezien dat dan je huidige valk een beetje minder tam gaat worden. (weet ook niet of dit kan met een 6 jarige valk)

Mocht iemand meer info willen of nodig hebben, dan hoor ik dat graag, ik wil er echt mee aan de slag voordat meneer ChaCha helemaal niks meer van iemand wil weten  :( :(

Bij voorbaat dank!!

Dennis

Kimm

hoi dennis,

bah wat vervelend zeg.
erg balen. maar wat je wel moet doen is dit gedrag absoluut gaan negeren. dus als hij schreeuwt, bijt, of wat dan ook, geen aandacht aan schenken.

als je er aandacht aan gaat besteden wordt dit gedrag beloond en zal hij doorgaan.
hij zit duidelijk niet lekker in zijn vel ( veren)

s'avonds optijd de kooi in en dan moet ie gaan slapen.
aandacht gaan geven als hij niet schreeuwd en dan belonen.
dit is wel een hele lange weg hoor en geduld is een schone zaak in dit geval.

mocht je er wel een valkje bij doen dan zou ik eentje doen die iets ouder is dan 1 tot 2 jaar. bv eentje van herplaatsing.

ik weet dat het moeilijk is om het geschreeuw te negeren maar het werkt wel.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Gerda

11 oktober 2008, 17:52:11 #2 Last Edit: 13 oktober 2008, 23:47:38 by Gerda
Hoi Dennis,

De oplossing ligt niet echt voor het opscheppen.

Valkparkieten zijn geen dieren die van nature solitair leven, ze leven in groepen. In jouw geval leeft hij ook in een groep, maar niet in een groep waar hij de taal en gewoontes altijd begrijpt.
Al probeer je het nog zo goed te doen, je bent geen soortgenoot.

Soltair gehouden valkjes kunnen over het algemeen sneller gedragsproblemen krijgen dan een valkje dat ik een groep functioneert. Dit lijkt sterker bij mannetjes dan bij popjes, misschien door invloed van hormonen.
Dat wil dan nog niet zeggen dat als je nu een valkje er bij neemt, dat het dan goed gaat. Hij is geen andere valkjes gewend en dat al voor jaren, dus het is dan echt een gok.

Misschien zou het een optie zijn om op een valkje van iemand te passen en te kijken hoe hij daarop reageert. Niet bij elkaar in de kooi natuurlijk, maar kooien naast elkaar.
Het is maar een idee.

Zelf heb ik drie valkjes in huis. De oudste is negen jaar en aan komen vliegen toen hij ongeveer een jaar was. Toen hij een jaar bij ons was begon hij afwijkend gedrag te vertonen. Agressieve reacties en doen waar hij zin in had. Toen hebben we een vriendje van een jaar oud voor hem genomen. Hij was toen twee.
Hij vond het echt helemaal niets, hij bleef naar het valkje kijken en dan naar ons, zo van: wat hebben jullie nu in huis gehaald. Ze verdroegen elkaar, maar zaten nooit echt tegen elkaar aan en aten zeker niet uit hetzelfde bakje.

Voor mijn tweede valkje heb ik een popje gehaald en dat is een echt koppeltje. Dat popje kwam er pas toen hij vijf jaar was. En dat ging wel goed.

Wel was het zo dat het ging om een jong valkje. Het lijkt of een jong valkje sneller geaccepteerd wordt dan een wat ouder valkje.

De oudste is erg gericht op mijn man. Maar hij verdraagt de andere twee valkjes wel in zijn buurt. Maar niet te dicht bij.

Ik hoop dat er anderen zijn met eventuele oplossingen.
En ik hoop dat je een geschikte oplossing kan vinden, zodat ChaCha weer de oude wordt.

Misschien kun je het stappenplan van tam maken weer opnieuw doorlopen. Maar ook dat is geen garantie.

Succes, Gerda

DeNNiSZZ

Bedankt voor de tips zover  :D :D

Ik heb inmiddels de spiegels er nagenoeg uitgehaald, op 1tje na. Misschien dat t dan wat beter gaat IN de kooi. Hij is s'avonds al wel wat rustiger als ie in zn kooi rond lummelt. Ik ga er mee aan de slag !!  8) 8)