24 april 2024, 19:22:26

training

Gestart door Marijke, 2 oktober 2008, 20:33:18

« vorige - volgende »

Marijke

Hallo,

Ik zou graag een topic starten over het trainen van valkparkieten.
Zelf heb ik nu 1 valkje van 6 mnd (James) die ik aan het clickertrainen ben. Al met wat succes, maar er is nog veel werk aan.

Hebben hier nog mensen ervaring met het trainen van hun valkjes (of andere vogels)? Hoe hebben jullie het dan aangepakt? Wat heb je ze aangeleerd? Zijn jullie problemen tegengekomen en zo ja welke?

Je moet natuurlijk niet alle vragen ineens antwoorden maar het is wel een interessant onderwerp geloof ik.

Groeten,
Marijke en James

Kimm

hoi marijke,,

ik heb er helemaal geen ervaring mee en ik weet ook niet precies wat het is .

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

rouffio

hoi Marijke,

ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar,
heb er zelf ook geen ervaringen mee
maar ben er wel benieuwd naar.

mvg wouter

Marijke

Hallo,

Clickertraining voor vogels werkt eigenlijk op dezelfde manier als voor honden. Hetgeen je nodig hebt is een clicker en (voor een valkparkiet) trosgierst als beloning.
Je begint je training met je valkje aan te leren dat wanneer je clickt, er een beloning volgt. Na een tijdje wordt de click dan een beloning op zich (uiteraard volgt de trosgierst nog), dit doe je zodat je als je valkje iets goed doet, je op het precieze moment een beloning kunt geven.

Als je valk dit goed door heeft, kan je beginnen iets anders aan te leren zoals rustig op je hand zitten of iets aanraken zodat je hem of haar na verloop van tijd ergens naartoe kunt leiden.
In het begin click je en geef je trosgierst wanneer het gedrag dat je valkje doet, ongeveer overeenkomt met dat wat je wilt.
Bijvoorbeeld als je wil leren dat je valkje op je hand komt zitten, click je in het begin al als er nog maar een teen je hand raakt. Of zelfs nog maar als hij in de buurt van je hand komt.
Zo ga je geleidelijk aan altijd verder tot hij rustig op je hand komt zitten.

Is dit zo een beetje duidelijker?

Natuurlijk kan je er dus nog veel meer mee aanleren, tis maar hoeveel je ermee wilt bezig zijn.

Is er dan niemand die dit al geprobeerd heeft?

Groetjes, Marijke

Hermien

Gelukkig zijn die van mij allemaal tam geworden zónder clicken. Wat een  :censuurgeclick. Heb ik toch liever een uurtje schreeuwen dan drie uur clicktraining.......



                   :o   :o   :o   :o