Onze eerste valkjes halen: Wat móet ik in huis hebben?

Gestart door Landiej, 24 september 2008, 20:39:31

« vorige - volgende »

Landiej

Hallo!  :)

Zoals sommige van jullie weten gaan we (vriend Laurens en ik) vrijdag bij Esther onze mannen Oy & Loekie ophalen.
We hebben uiteraard een mooie grote kooi met voerbakjes (4!), zitstokken en speelgoed staan. Ik vraag me alleen af wat ik nog meer in huis moet halen.

- Een transportbox (of een schoenendoos met gaten) voor de reis
- Bodembedekking voor de kooi: beukensnippers toch?
- Welk voer gebruiken jullie?
- Hoe lang kan je het ongeveer bewaren? (oftewel: kan ik beter kleine verpakkingen kopen?)
- Gebruik je een mengsel met grit/kiezel/mineralen e.d., of heb je het apart?
- Hoe vol stop ik de voerbakjes (hoeveel eet een valkparkiet ongeveer per dag? Zou zonde zijn als ik bij de dagelijkse verschoning een halfvol bakje weg sta te gooien ;) )
- Ik las ergens dat een voer- en drinkbakje op de bodem van de kooi verstandig is als de valkjes voor het eerst bij je thuis zijn, klopt dat?

Een hoop vragen van een beginner op het gebied van de valkparkietenhobby :o ::)

Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven voor de eerste weken, zodat ik kan ontdekken wat de valkjes nodig hebben en lekker vinden. :)

Kimm

hoi,

bodembedekking- beukensnippers ong. 6mm.
het voer dat moet je even uitproberen. vraag even aan esther welk voer zij gebruikt.

als je grote verpakkingen koopt zorg er dan voor dat je het erg goed afsluit.

kiezel en grit koop ik apart. zorg ervoor dat er geen houtskool aan toegevoegd is. het merk thijssens heeft dit.

de hoeveelheid voer moet je even aftasten. zorg er wel voor dat ze genoeg voer in het bakje hebben als je bv een hele dag weg bent. zelf ververs ik het voer elke dag, maar je kan ook de losse schilletjes eruit blazen. zelf doe ik dit niet want dan zit ik er helemaal onder ;D

je kan inderdaad het voer en water de eerste tijd even op de bodem zetten. dan kunnen ze er goed bij en rustig de boel gaan verkennen.

water elke dag verversen.
koop ook even trosgierst als je dat nog niet in huis hebt ;)

een transportboxje is ideaal voor het ophalen van je valkjes!

als je ze hebt opgehaald laat ze dan rustig wennen in hun nieuwe kooi.

ik ben benieuwd! heel veel succes vrijdag en veel plezier!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Landiej

Bedankt voor je snelle reactie :)

Ik heb net op de site van Esther ook een waslijst met voertips ontdekt. Zo ben ik stukje bij beetje steeds beter voorbereid ;)

♥Debby♥

Wat nog leuk is om te doen.. Als je de mogelijkheid hebt een voerplankje in je tuin en daar de restjes van het voer van de parkieten op gooien.. Ik heb dagelijks veel bezoek van de plaatselijke vogelgemeenschap  ;)

Er komt echt van alles op af... heel erg leuk!

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Landiej

Oy en Loekie hebben hun plekje inmiddels aardig gevonden hier :) Als je wilt kan je ze volgen via hun dagboekje hier.

De suggestie voor het voerplankje in de tuin is zeker leuk! Jammer alleen dat hier zoveel katten rondlopen ::)