28 maart 2024, 22:39:39

gevolg kalk tekort?

Gestart door Anke, 12 augustus 2008, 16:37:48

« vorige - volgende »

Anke

Hallo allemaal,
Degene die mijn dagboekje lezen weten allemaal dat er bij een nestje dit jaar een valkje is overleden aan waarschijnlijk kalk tekort.

Voor degene die mijn dagboekje niet volgen:
Een koppeltje van mij had een nest van 5 jongen (waarvan 1 pleegjong)

Na drie weken bleek een van de albinodochters niet meer op haar pootjes te kunnen staan, ze werd niet meer gevoerd omdat ze niet meer bedelde.
De algemene opinie was: het beeld lijkt op kalk te kort.

Ik heb toen bij dr Feld calcitat besteld. Voor het kleintje kwam het te laat, maar de rest van het nest heeft ongeveer twee weken extra kalk gehad.
Niet langer, want toen bleek dat pa en ma weer een nieuw nest wilden beginnen.
En van een mede kweker kende ik het verhaal van eitjes met een te dikke schil waar de donsjes niet uit konden komen.

Nu zijn alle valkjes groot en zelfstandig.
Maar... de oudste twee van het nest kunnen niet of nauwelijks vliegen.
Ze fladderen wel maar maken gewoon geen hoogte.
Gooi ik ze op, dan storten ze nog net niet neer.

Het ene valkje is een echte zoon van het koppeltje, het andere valkje is een pleegkind en pas na een week bij dit koppeltje gezet.

De andere twee valkjes uit dit nest kunnen allebei prima vliegen.

Aan de valkjes is verder niks te zien, ze zitten goed in de veren, zijn goed op gewicht, eten goed en zijn vrolijk en alert.
De ontlasting is goed.


Het enige wat ik kan bedenken dat dit toch een gevolg is van het kalk tekort.
Ik moet zeggen dat beide heren ook niet echt pogingen doen om te vliegen. Ze zijn erg happy met rondwandelen en klimmen ::)

Herkent iemand dit als gevolg van kalktekort??
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

I_Xyzyx_I

Kunnen ze wel vliegen dan?

Ik had zelf een paar maanden terug een jong en die kon niet vliegen toen het uitvloog dus elke avond heb ik die terug moeten zetten in het nestkastje, en dat heeft ongeveer een week geduurd. Het komt voor zover ik weet niet door kalk tekort omdat de 2 jongere vogeltjes eerder uitvlogen en deze konden wel vliegen :-\.

Groetjes Jasper


Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Anke

Hoi Jasper,
Nee ze kunnen dus niet vliegen, hun broertje en zusje kunnen dit wel :)
Groetjes Anke

Hallo allemaal,
Ik heb toch maar even met Feld gebeld.
Met de assistente gesproken.
Het kan zijn dat Beau en Nottie gewoon wat langzaam zijn en pas later gaan vliegen.
Zij zegt dat je behalve extra kalk en vitamines niks kan doen.
Het lijkt haar verstandig om de kleintjes wat langer bij mij te houden en extra kalk en vitamines te geven.
De extra kalk had ik zelf al gedaan ;)
Ze stuurt de extra vitamines op die ik door het drinkwater moet doen.
Ook bij Chico en James. Want extra vitamines kan nooit kwaad.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Anke

Hallo allemaal,
Na 6 dagen extra kalk ( en sinds gisteren extra vitaminen) kan 1 van valkjes nu echt vliegen.

De andere lijkt ook wel wat beter te gaan (hij fladdert netjes naar de grond als ik hem opgooi) maar echt vliegen doet hij nog niet.

De extra kalk lijkt dus wel effect te hebben :)

Of.... het zijn gewoon twee luie donders die nu eindelijk ontdekken dat je ook kan vliegen inplaats van lopen.
Wie zal het zeggen....
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Caroline

SUper!!!  :D

Misschien een combinatie.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Wallie

17 augustus 2008, 22:40:26 #5 Last Edit: 17 augustus 2008, 22:43:20 by Wallie
Zit in de Sepia stenen/schelpen ook kalk? Of moet je hiervoor speciale voeding kopen? Mijn valkje is namelijk ook een luier donder ;D

Als ik calcitat-50 zit te "googlen" krijg ik koeien informatie, maar het is zeker voor meerdere dieren toe te passen ::)

Rianne

Ook het oefenen kan goed helpen Anke, ik had een valkje met een gekneusde (?) vleugel en zij kon eerst ook niet vliegen. Na wat oefenen met haar (met de vleugels laten wapperen) had ze blijkbaar toch voldoende spieren opgebouwd om toch nog te kunnen vliegen. Kortom: je bent gewoon goed bezig ;)

Anke

Hoi Wallie,
Sepia is inderdaad bedoeld om je valkjes kalk binnen te laten krijgen.
Je valkje met altijd Sepia, mineraalsteen en grit tot zijn beschikking hebben in de kooi.

Ik geef de valkjes nu ook calcitat (verkrijgbaar bij de dierenarts) Het is inderdaad ook voor koeien ;)
Dat ik aan kalktekort denk bij deze vogeltjes komt dus door de voorgeschiedenis die je in het eerste berichtje kunt lezen.

Het is denk ik niet verstandig om je valkje zomaar extra kalk te gaan geven.
Overleg eerst even met een vogelarts of die denkt dat het nodig is.
Want een teveel aan kalk is ook niet goed!!
Groetjes Anke

Citaat van: Rianne op 18 augustus 2008, 14:21:01
Ook het oefenen kan goed helpen Anke, ik had een valkje met een gekneusde (?) vleugel en zij kon eerst ook niet vliegen. Na wat oefenen met haar (met de vleugels laten wapperen) had ze blijkbaar toch voldoende spieren opgebouwd om toch nog te kunnen vliegen. Kortom: je bent gewoon goed bezig ;)


Hoi Rianne,
Het is heel fijn om te zien dat de twee mannen vooruitgang boeken :)
Wahaha de valkjes krijgen hier van mij vliegles ;D
Nottie kwam vandaag al zo hoog als de bovenkant van het raam... hoera!!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

rouffio

super,
hier heb ik wat aan....

de dierenarts zei al dat ik meer geduld moest hebben
maar ja, een vogel wil toch vliegen lijkt me :-\, hoe handig het ook is om hem nu mee te nemen nu die nog niet kan vliegen. ;D

morgen maar eens kalk en vitamientjes hallen voor onze Billy.

bedankt!!!