23 mei 2024, 21:09:35

Hulp gevraagd

Gestart door Chris en Belinda, 13 september 2008, 12:08:18

« vorige - volgende »

Chris en Belinda

Wij hebben sinds 4 dagen een valk parkiet, (12 weken oud)
in het begin was hij/zij erg lief maar begon sinds gister met hard bijten, tot bloeden toe.
Bij mijn vriendin bijt die ook maar een stuk minder hard.
We proberen onze hand niet weg te trekken en hadden het advies gekregen dat we als die bijt, de andere vingers boven hem te doen.
Op dat moment gaat die weg maar binnen een seconde valt die alweer aan.
Met trosgierst gaat het even goed maar zodra het stukje bijna op is, begint ie met pikken.
Voor de rest reageert die op zijn naam en vind het gezicht ook niet eng.

Hoe komt dit?
heeft iemand hier ervaring mee?

Het lijkt of we hier te maken hebben met een schizofrene valkparkiet.
Ene moment echt een schatje maar kan binnen een seconde over zijn.


Please help.

Groeten Chris

Groeten Chris

bobbie

Hallo Chris,

Om te beginnen is in de natuur een valkparkiet een prooidier. Daarom vind ik het advies om je vingers boven zijn hoofd te houden erg vreemd, want dit is erg bedreigend voor een valkparkiet. :-\

Er staat op deze site een stappenplan om tam te maken. Ik zal het even voor je opzoeken. ben zo terug.

groetjes, Nel :)

bobbie

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.msg176460.html#msg176460

Dit is de link voor tam maken.

Ik schat het zo in dat ie uit pure angst bijt. Ik zou bij het begin beginnen. Hij woont nog maar heel kort bij jullie en zal echt even moeten acclamatiseren.

Als je nog vragen hebt na het lezen van de link horen we het wel. Succes.

groetjes, Nel :)

Chris en Belinda

13 september 2008, 17:31:05 #3 Last Edit: 13 september 2008, 18:37:49 by Chris en Belinda
het rare is, dat het wel helpt.
het wordt wel iets minder maar is nog lang niet over.

We hebben het juist het stappenplan gevolgd maar zodra je je hand plat hebt om het trosgierst tussen 2 vingers hebt, dan begint die eerst met zachtjes pikken en dat gaat snel over in hard bijten.

het bijten begint meestal zodra het stukje trosgierst bijna op is.
we hebben het tussen duim en wijsvinger in.
begint die met bijten doen we alleen de pink, ringvinger en middelvinger omhoog.
we zeggen niets, doen alleen de vingers omhoog en dan stopt die wel.

In ieder geval alvast bedankt,
Gaan nog eens "stoeien".
Groeten Chris

bobbie

Oke.

Misschien een idee om het trosgierst eerder weg te halen, dus voor het bijna op is al je hand uit de kooi halen. Krijgt ie geen kans om flnk te bijten. Zoals jullie het schrijven zit er dus een patroon in. Als je dat doorbreekt en je hand weghaalt vòòrdat ie op het punt is dat ie normaal bijt zou het wel eens kunnen dat het stopt. Wat een boeffie zeg.

Het is misschien het proberen waard.

Succes in ieder geval.

Groetjes, Nel :)

Chris en Belinda

en het is nog erger geworden.
hij begint nu al met blazen en bijten voordat het bijna op is.
nu zit er helemaal geen regelmaat meer in.

Ook bijt hij aan alles aan en in zijn kooi.

het lijkt met de dag erger te worden.
kan heel lief doen en op het ene moment bijt hij.
echt shizofrene verschijnselen.

???

Groeten Chris

Kimm

hoi,

misschien kan je proberen om iets minder nu je vingers bij hem te houden en met hem gaan praten zodat hij vertrouwen in je gaat krijgen. ik noem maar wat hoor, misschien iets rustiger aan doen en hem  even laten wennen, want 4 dagen is erg kort nog, hij moet wennen aan jullie en aan zijn nieuwe omgeving, het kan ook angst zijn nog. forceer het niet.

sterkte

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Chris en Belinda

we wachten af,
laten voorlopig het deurtje dicht zitten en over 2 dagen ofzo
(ligt eraan of die niet meer door de tralies probeert te bijten tegen ons) dan proberen we het nog eens.

Ik heb het gevoel dat diegene in de dierenwinkel gelogen heeft tegen ons , wat betreft zijn leeftijd.
ze zeiden tegen ons 11 weken maar heb het gevoel dat die ergens vandaan komt waar die niet al te lief is behandeld.
Dit lijkt heel erg op de puberteit zoals ik hier in een forum lees.

Is er een mogelijkheid om te zien hoe oud zo een beestje ongeveer is?
heb nog niet echt super duidelijke foto's kunnen maken aangezien die niet echt rustig in de kooi zit.

Groeten Chris
Groeten Chris

Kimm

het zou mooi zijn als je binnenkort een foto kan plaatsen hier. of iemand de leeftijd kan schatten is even afwachten hoor.
je kan ook gewoon het kooitje open doen en dan gewoon je ding in huis gaan doen, of lekker bij de kooi zitten en kletsen tegen hem. je zal zijn vertrouwen moeten gaan winnen en daar is gewoon tijd voor nodig. het komt vast wel goed hoor ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Chris en Belinda

kooitje open?
ben zo bang dat die tegen het raam wat boven de deur zit aanvliegt.

Maar als die de kooi uitvliegt, krijg ik hem met geen mogelijkheid weer naar binnen denk ik...

Moeilijk moeilijk moeilijk
Groeten Chris

Chris en Belinda

toch wel wat foto's kunnen plaatsen maar niet echt super duidelijk van onderkant vleugels enzo...







hopelijk kan iemand iets zeggen over zijn leeftijd...
Groeten Chris

Gerda

Ik zou hem zeker niet uit de kooi laten voordat hij in de kooi op je vingers stapt.

Verder gebeurt het helaas nog regelmatig dat in dierenwinkels wordt gelogen over de leeftijd van een valkje.
Een valkje direct van een hobbykweker is daarom aan te bevelen. Hier op het forum zitten er genoeg!

Wanneer je er nu geen vertrouwen meer in hebt, gaat het van kwaad tot erger. Want het valkje voelt dit ook aan.

Wanneer je twijfelt over dit valkje, zou ik hem, hoe hard het ook klinkt, terugbrengen naar de winkel.
Bijten gebeurt meestal uit angst en soms uit dominantie.

Het enige waar ik over twijfel is dat je zegt dat hij in het begin wel 'lief' was en nu niet meer. Misschien voelt hij zich bedreigd door iets.
Probeer het eerst met praten alleen, dan wat trosgierst geven.

Het is in ieder geval een lutino. hij zit een beetje rommelig in de veren. Hij heeft ook niet veel kuif, maar kan ook door andere valkjes (of de ouders) geplukt zijn. Geen zorgen hoor, dat groeit snel genoeg weer aan.
Over de leeftijd durf ik niets te zeggen.

Veel succes, Gerda

Groetjes, Gerda

Chris en Belinda

ik heb ook al het een en ander gelezen over inteelt.
hij is op zijn hoofdje wat kaal.
is dit een teken daarvan.

volgens mij is het een mannetje: althans heeft alle symtonen daarvan.

Heb ondertussen veel geleerd van het forum en ga het de volgende keer heel anders aanpakken dan wat ik bij deze vogel heb gedaan.

De oom van mijn vriendin heeft een buitenvoliere met valkjes erin dus mocht het echt niet beter gaan met een week of iets dergelijks dan gaat die daar heen.
Ook fokt hij dus misschien heeft hij dan een valk die zowiezo wat jonger is.

maar we geven ondertussen de hoop niet op..
Groeten Chris

Chris en Belinda

HET IS GELUKT!!!!

hij bijt niet meer, pikt af en toe nog een beetje als die iets eng vindt.
Zit nu al zonder te twijfelen op mijn hand of op die van mijn vriendin.
Fluit ook een stuk meer en laat merken dat die ook in zijn kooi zit als je rustig tv zit te kijken.

Ook wil die heel graag uit zijn kooi maar daar wachten we nog even mee, totdat die echt handtam is en mocht die niet terug vliegen naar zijn kooi dat we hem tenminste met de hand kunnen oppakken.

Maar echt super,
iedereen bedankt voor de reacties en hulp...

Groeten Chris  ;D ;D ;D
Groeten Chris

Kimm

hoi chris,

gefeliciteerd!!! fijn hoor.
hoe is het nu gelukt?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010