Valk schreeuwt en man kan er niet meer tegen

Gestart door Kahlan, 26 augustus 2008, 11:31:49

« vorige - volgende »

Kahlan

Hallo,

Wij hebben sinds een aantal maanden een valkparkiet in huis. Het is een man van ongeveer 2,5 jaar oud en ontzettend tam. Hij houdt van vrouwen en ziet mij denk ik als partner. Zodra ik de kamer uitloop dan begint hij met schreeuwen. Oorverdovend. Dat mijn man dan nog in de kamer zit maakt niet uit.

Nu wordt mijn man hier helemaal gestoord van en begint op een gegeven moment ook met schreeuwen tegen de valk. De spanning loopt hoog op. We hebben ook nog 4 grasparkieten die met zijn 4en niet zoveel herrie maken als hij in zijn eentje.

Ik wil er absoluut geen valk bij, want als het niet klikt dan zit ik met nog een valk, en ze schreeuwen me echt te hard. Maar wegdoen druist ook in tegen mijn principes. Dat arme beest heeft al 3 huisjes gehad. Mijn man is er eigenlijk wel klaar mee en zegt zo ongeveer dagelijks hem op marktplaats te zetten.

We laten hem elke avond uit de kooi en dan zit op hij op/naast/achter me of ik zit hem constant uit planten/van lampen/computers etc af te halen. Ook is hij jaloers op een van onze grasparkietjes en wil dan zitten waar die zit.

Heeft er iemand nog tips voor mij om de situatie te verbeteren?

Alvast bedankt!

Hermien

Heel sneu, maar hard terugschreeuwen is geen optie hoor. Het valkje wint het toch! Heeft het valkje wel genoeg te doen in de kooi? Heeft het speelgoed enzo?

By the way: ik heb drie, straks vier valkjes. Allemaal mannen, zitten in één volière in de huiskamer en hebben af en toe ook wel hun schreeuwuurtjes. Ondanks alle speledingetjes. Soms ga ik ze dan even rustig toespreken, soms waarschuw ik met een iets verheven stem, maar meestal negeer ik het en zet ik een rustig muziekje op. Over het algemeen wordt het vanzelf wel weer rustiger.

Tja, dat de parkietjes wel eens van hun plek gejaagd worden.....het hoort er allemaal bij.

Verder heb ik geen advies voor je. Sorry!

jose

Toch denk ik dat een valkje erbij het beste helpt.
Ik heb er hier ook 3 en idd ze hebben weleens hun bui,en gillen met zijn drieen de hele boel bij elkaar.
Maar de meeste tijd zitten ze lief voor het raam of in hun kooi.

Sanna

Hallo Kahlan,

Ik ben bang dat je gelijk hebt hoor, ik vrees ook dat een valkje erbij niet gaat helpen. Is het toevallig een papvalkje (handopfok)? Hij ziet jou duidelijk als zijn partner. Wanneer je een koppeltje valkjes uit elkaar haalt, beginnen ze ook om elkaar te roepen, net zo lang tot ze weer bij elkaar zijn. En dat gebeurt bij jou thuis dus ook. Ik vrees dat een ander huisje zoeken voor hem dan toch uiteindelijk de enige optie is die overblijft. Zorg dan wel dat je iemand vindt die echt heel goed weet waar hij aan begint bij dit mannetje (anders moet hij wéér verhuizen straks). Eventueel kun je ook overwegen om hem naar een opvangcentrum te bregen zoals het NOP in Eindhoven (http://www.papegaai.org). Hier zitten valkparkieten in grote volieres waar mensen doorheen kunnen lopen, dus zou hij genoeg aandacht van mensen krijgen.

Succes met de keuze!

Groetjes, Sanna

Kahlan

Bedankt voor de antwoorden! We zijn een week op vakantie geweest en mijn man is ook weer wat opgeladen dus we kunnen er weer even tegen denk ik.

Hij heeft voldoende speelgoed en krijgt regelmatig iets nieuws om verveling tegen te gaan dus daar kan het echt niet aan liggen.

Ik denk inderdaad dat het een papvalkje is, maar degene waarvan wij hem gekregen hebben vertelde dat hij een half jaar oud was en een vrouwtje. Hij is ongeveer 3 gezien zijn ring en duidelijk een man. Dus veel verstand (of een beetje ingelezen) hebben ze er niet van gehad. Denk niet dat hij soortgenootjes om zich heen heeft gehad.

We gaan straks verhuizen en onze buren hebben kleine voliere buiten met valkjes. We gaan even kijken hoe hij reageert op die andere valkjes (zonder dat we er gelijk een vogel bijhebben)

groetjes

Bello

Zo te horen is het echt een mensenvalk....
daar kun je echt geen ander valkje bij zetten want daar kijkt hij waarschijnlijk niet naar om.

optie 1 Een ander huisje zoeken

optie 2 ik zou hem kortwieken dan is hij ook afhankelijk van jou en heof je hem niet overal af te plukken.

wij hebben ook een mensenvalkje ook dominat maar wel gekortwiekt, is wel een popje.

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel