5 mei 2025, 20:38:49

lege krop? en vieze borstveertjes

Gestart door Falcon, 19 oktober 2008, 12:46:05

« vorige - volgende »

Falcon

19 oktober 2008, 12:46:05 Last Edit: 19 oktober 2008, 12:55:37 by Falcon
ik heb een vraagje..

hoe voelt een lege krop aan?
als een soort van sliertje? een leeg, zacht, zakje?

want dan had birdie de krop leeg vanmorgen..
hoe een volle of halfvolle aanvoelt weet ik wel.. ;)
hoe maak ik het beste die borstveertjes schoon?

birdie smeert nogal met zijn pap en dan lekt het op zijn borstveertjes die daardoor erg plakkerig worden, zelfs al ga ik er direct met een handwarm doekje bij..
als hij dan zichzelf schoonmaakt, zoals gisteren, trekt hij er per ongeluk wat veertjes uit, resultaat kleine kale plek op zijn borstkastje.. :-[

ovide

Hoi Falcon,

Ik zit dus met hetzelfde probleem.
Ik heb hier een nestje van 5 jong die ik ook met de hand voer omdat moeder vorige week ontsnapt is uit de volliere en vader er niet meer voor zorgt en ze kaalplukt.
De mijne zitten ook elke keer helemaal onder de pap.. Ik probeer het er zo goed mogelijk af te halen maar er blijft altijd wat zitten en nu zit het dus in de veren...

Ik weet het niet zeker maar hoop en denk dat dit geen probleem is, ze plukken elkaar schoon en daardoor krijgen ze dus kale plekjes.
Het is ook zo een ZOOI die pap. Ik zit zelf ook elke keer weer onder..

Het is goed dat je de krop s'ochtends checkt of die wel helemaal leeg is want dit is heel belangrijk ivm kropverzuring. Bij mijn valkjes lijkt de krop s'ochtends gewoon foetsie te zijn dus denk ik dat ze leeg zijn.

Hoop je een beetje te hebben geholpen.
Groetjes Nancy, Yana, Yunah, Zazu, Pinky en de andere 4 jonkies!!!
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

Falcon

ik zit er zelf nog niet onder ;D
maar birdie wel..naast de snavel, erop, eronder..zit mij soms nog wel eens af te vragen of er nog wel eens wat in komt, hahahahaha
nee, grapje, aan de volle krop te zien gaat dat prima..

ik heb hier nog geen goede weegschaal (haal ik morgen)want die van mij weegt niet op de grammen maar op de 100 gram en meer..
dus nu weet ik niet of ik birdie teveel voer..want ik weet niet hoeveel hij weegt.
ik stop nu elke keer wanneer ik zie dat hij vol is..maar ik weet dus niet of dit teveel is.. ???

ovide

Van mijn 5 jong kan ik er 1 blijven voeren tot ik bepaal wanneer hij stopt, want hij eet gewoon door.
De andere 4 stoppen zelf met eten als ze genoeg hebben, en eten minder dan die ene.
Het is verstandig een weegschaal te halen in grammen.
Ik weeg ze voor ik ze voer, dan voer ik ze tot ze stoppen, en dan weeg ik ze weer. Ze komen dan ongeveer 10% van hun lichaamsgewicht aan (wat goed is), behalve die ene, die komt het dubbele aan maar valt ook meer af. Dus ik denk dat je naar je valkje moet kijken en dat je het dus goed doet.

Succes ermee, het is stiekem wel leuk om surrogaat mama of papa te zijn he  ;)
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

Gerdy

wat ik doe als ik ze pap geef is ..een stuk zacht keukenrol om hun borst vast houden dus de uiteinden op het ruggetje alleen het koppie eruit..gaat heel goed en ik heb er een zacht warm vochtig doekje bij dat als er een druppel aan hun snaveltje hangt ik die er meteen af kan deppen. ik moet zeggen dat het onder de pap zitten dan heel erg meevalt

gr gerdy

♥Debby♥

die papresten gewoon lekker laten en over een tijdje een heerlijk badje geven.. lekker warm water, valkje erin en dan zachtjes eruit wrijven.. het duurt even maar ze worden weer keurig schoon... en met een papvalkje heb je inderdaad wat meer kale plekjes ook van het uitpulken van de pap wat ze zelf doen maar dat komt later helemaal goed..

de tip van gerdy vind ik ook een goede.. zo leert het valkje ook gelijk wennen aan de hand op z'n ruggetje..

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Falcon

een hand op zijn rugje vind hij helemaal niet erg..hij is zowiezo al erg makkelijk..
kan en mag alles bij hem doen en hij vind alles leuk..
het fijnste vind hij dat ik hem over zijn rugje aai en in zijn nekje, dan valt hij zo in slaap op mijn hand..
dus een hand op zijn rug is bij hem geen probleem..
volledig oppakken in de hand vind hij ook niet erg..
hij gaat ook al netjes op mijn hand zitten als ik die voor hem houd.. ;D

♥Debby♥

Nou dan zou dat met het keukenrolletje als slabbetje moeten lukken.. oh en als je gaat badderen.. dit kan je het beste 's ochtends vroeg doen.. dan hebben ze nog alle tijd om te drogen en te poetsen..

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.