3 mei 2025, 15:36:22

split bleekmasker toch zichtbaar?

Gestart door kenay86, 9 september 2008, 08:42:11

« vorige - volgende »

kenay86

Ik vroeg mij af...

Marlies heeft een lutino bleekmasker split witmasker man x Lutino witmasker (albino) pop split bont

uit dit koppel kan geen bleekmasker komen, enkel split bleekmasker...

Hier zijn bleekmasker jongen uit gekomen, maar hoe kan dit? als ik dit koppel in de mutatie calculator zet dan komen er geen bleekmaskers uit volgens die dingen :D kan het dat de bleekmasker jongen dan eigenlijk split zijn maar dat het toch te zien is ofzo? en kan dit dan enkel uit een zichbare bleekmasker man/pop kunnen komen of kan dit ook al met split bleekmasker?  ik wil graag een bleekmaskertje, maar wil eerst de genetica van dit diertje leren ;)

broeden en voeren de bleekmaskers ook zo slecht net als de geelwangen? of is er met de bleekmasker iets anders aan de hand waardoor ze zo duur zijn?

ik hoor het graag :D

groetjes Desire

•=Bonnie=•

Hier kunnen wel degelijk bleekmaskers uitkomen  ;)

Met bleekmasker heb je er maar 1 nodig om bleekmaskers te kunnen kweken mits je ze maar tegen een witmasker zet.

Bleekmasker vererfd dominant ten opzichte van witmasker. Als een vogel split is voor zowel witmasker als bleekmasker dan ziet deze er uit als en bleekmasker. Dit wordt ook wel bleekmasker EF genoemd.

Volgend jaar hoop ik zowel EF als DF te kunnen kweken, Marlies kan dit al.

Je hebt ook bleekmaskers die niet split witmasker zijn. De zogenaamde homozygote bleekmaskers ook wel bleekmakser DF genoemd. Als je die tegen een witmasker zet krijg je 100% bleekmasker jongen.

Ze zijn nog erg kostbaar omdat er nog niet zo heel erg veel van zijn.  ;) Ze broeden en voeren gewoon goed, geen problemen zoals bij de geelwang.

mariejj

Dit is de juiste berekening (pastelwant betekent bleekmasker):

Moeder:witmasker lutino
Vader:lutino split voor witmasker pastelwant (*this bird will appear to be a visual pastelface*)

man afkomst:
50% lutino split voor witmasker pastelwant (*this bird will appear to be a visual pastelface*)
50% witmasker lutino

pop afkomst:
50% lutino split voor witmasker pastelwant (*this bird will appear to be a visual pastelface*)
50% witmasker lutino

En alle jongen zijn kanssplit bont.

kenay86

hoi hoi,

bedankt voor de snelle reacties allebei :)

begrijp ik het goed dat eigenlijk de split witmasker van haar mannetje verdwijnt door de bleekmasker? of blijft die split gewoon?

En, zijn er ook valkjes met split bleekmasker die je niet ziet? dus als je geen witmasker split is of witmasker is? of kunnen witmaskers wel weer split bleekmaskers zijn?

kenay86

sorry op mn laatste vraag heb ik al antwoord :) de combinatie bleekmasker en witmasker is gewoon altijd bleekmasker :)  ik geloof dat het bleekmasker genetica nu wel zo goed als duidelijk is :)

nogmaals bedankt voor de reacties :)

•=Bonnie=•

Het is ook een lastige mutatie hoor  :D Maar als je het eenmaal snapt is het  niet moeilijk meer.  ;)

kenay86

hey bonnie,

echt 100% snappen doe ik het nog niet, ik probeer verschillende berekeningen te maken zodat het steeds wat makelijker wordt :)

Ik vindt de genetica altijd wel lastig hoor, maar wel een groot iets waarvan ik vindt dat je in ieder geval de basis ervan moet begrijpen.. het leukste is dat ik net de genetica van de hamster uit mijn hoofd had geleerd (kon dus uit mn hoofd berekeningen maken) en toen moesten ze weg, een aantal weken later zit ik aan de vakparkieten genetica :D is er ook een lijst met de genetische codes van valkparkieten? bij hamsters is zwart bijvoorbeeld AA split/drager van zwart is Aa en geen zwart is aa :D misschien is er ook een lijst met zulke 'letters'van de valkparkiet? ik kan hem niet vinden en vindt het ook zoiets om daar nu een apart topic over te maken :)

Groetjes Desire

Kirsten

Hoi Desiree,

Tja het is wel lastig, maar hoe vaker je oefent hoe makkelijker het gaat.
Bleekmasker is inderdaad een prachtige mutatie en het mooie ervan is inderdaad dat ze gewoon goed broeden en voeden.
Ik geloof dat het nu de bedoeling is om een split bleekmasker en witmasker valk (die dus het uiterlijk heeft van een bleekmasker, in het vervolg BleekmaskerWitmasker te gaan noemen.

Je hebt dus drie varianten:
-De variant waarbij er een dubbele factor bleekmasker aanwezig is, deze wordt gewoon Bleekmasker genoemd.
-De variant waarbij een factor bleekmasker en een factor witmasker aanwezig is en de vogel er uiterlijk dus als een bleekmasker uitziet noemen we BleekmaskerWitmasker
-En dan tot slot de variant waarbij er een factor bleekmasker aanwezig is maar geen witmaskerfactor. Deze wordt gewoon split bleekmasker genoemd.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

•=Bonnie=•

Ik vind het maar een rare verwarrende benaming, zeker omdat sommige mensen toch al alle mutaties in een vogel achter elkaar aanschrijven alsof het 1 woord is. Daar is vaak geen touw aan vast te knopen. Bleekmasker EF is veel duidelijker, dan weet je meteen dat het niet om een dubbele gaat.

♪ Marlies

Citaat van: -•=Bonnie=•- op 12 september 2008, 09:16:01
Ik vind het maar een rare verwarrende benaming, zeker omdat sommige mensen toch al alle mutaties in een vogel achter elkaar aanschrijven alsof het 1 woord is. Daar is vaak geen touw aan vast te knopen. Bleekmasker EF is veel duidelijker, dan weet je meteen dat het niet om een dubbele gaat.

Helemaal mee eens !!

Kirsten

Ja het is makkelijker om te zeggen dat zeker, ik denk ook dat ik het zelf ook gewoon zo ga noemen hoor, maar het is geen dominante mutatie, maar een recessieve. De enkel en dubbel factor hoor je dan eigenlijk niet te gebruiken zoals die bij dominant pastel (dominant edged vind ik eigenlijk nog steeds mooier klinken) wel zo gebruikt wordt. Alleen bij witmasker is de mutatie dominant.
Er is ook nog geen standaard voor ofzo en als die er wel zou zijn merk ik ook nog steeds dat iedereen de benaming kiest die voor hem het prettigst werkt,. gepareld, witkop, zilver hoor ik ook nog steeds voorbijkomen.

Dus voel je vrij hoor  ;)

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------