Fout in basiskennis vererving valkparkieten

Gestart door Landiej, 8 september 2008, 12:11:55

« vorige - volgende »

Landiej

8 september 2008, 12:11:55 Last Edit: 8 september 2008, 14:36:04 by Landiej
Ik weet niet helemaal zeker of ik hier goed zit met mijn bericht. Ik heb ook al een mailtje gestuurd met het contactformulier op de site, maar wil toch hier ook nog even melden dat ik een fout ben tegengekomen vanwege de waarschuwing dat mail op een hééééle grote stapel terechtkomt.

Ik was zojuist het stukje "Basiskennis vererving van valkparkieten" aan het lezen. Volgens mij klopt dit niet helemaal.
Er wordt namelijk gesteld dat het vrouwelijke geslachtschromosoom de Y is, en het mannelijke de X. Dat is niet hoe ik het geleerd heb in geneticacolleges!  ;) ;D


Foutje! De vogelgenetica blijkt af te wijken van de genetica van ons mensen en andere dieren..
Ons mensenvrouwen hebben XX, mannen XY.
Bij valkparkieten is dit dus inderdaad andersom :D Grappig.


kenay86

ook ik heb het op deze manier geleerd.. vondt het ook al vreemd uitgelegd, maar dacht dat het bij valkparkieten misschien net anders was :D

Landiej

Ik bedacht ook dat het bij valkparkieten anders zou zijn, maar voor zover ik weet zijn er niet zoveel uitzonderingen op de geslachtsovererving  ???

Misschien heeft iemand wel een boek over kweken met valkparkieten waarin de genetica en overerving uitgebreid beschreven is.
We mogen er hopelijk vanuit gaan dat de literatuur hierin juist is :) ;)


Landiej

8 september 2008, 14:34:28 #3 Last Edit: 8 september 2008, 14:36:49 by Landiej
Hm.. Het is in vogels inderdaad andersom!

:o

Dus mannetjes zijn XX, vrouwtjes zijn XY :)
Dit topic en het mailtje dat ik stuurde mag je dus als "niet geschreven" beschouwen ;)


Peter

Ik ga dit voor je uitzoeken, het moet natuurlijk wel goed uitgelegd worden. Alvast bedankt voor het mee denken.

Peter

Even nagezocht, en dit moet het zijn zoals je aangaf:
mannen XX, poppen XY.

Bron: http://www.vogelproblemen.nl/Erfelijkheid14%20-%20Geslachtsgebonden%20factoren.htm

Dit wotdt binnenkort aangepast.

Landiej

Als het goed is staat het er correct hoor!

Ik was in de veronderstelling dat het andersom was, omdat dit bij mens en zoogdieren zo is. Vogels blijken een uitzondering, dus ik had gewoon mijn grote mond moeten houden ;)