14 mei 2025, 05:23:52

Vliegproblemen

Gestart door erwinson, 31 augustus 2008, 14:01:44

« vorige - volgende »

erwinson

Kinky (mijn lutino) heeft de laatste tijd wat meer moeite met vliegen. Plaatsen waar hij normaal met gemakt heen vliegt, kosten nu veel moeite, en ook rondjes vliegen doet hij nu niet meer.
Ik zie wel wat donkerder gele veertjes doorkomen in zijn vleugels, dus misschien heeft het met rui of zo te maken.
Hij is gewoon wat minder actief nu, maar verder lijkt hij gewoon in orde te zijn.
Iemand een idee of dit inderdaad met de rui te maken kan hebben?
]

erwinson

jeetje ik zie nu ook dat hij aan beide vleugels heeft zitten bijten aan de onderkant. Aan allebei de kanten dezelfde veer pen. Ik zag er wat bloed aan zitten en door met mijn vingers tussen wat veren aan de kant te doen zag ik er tussen in dus waar hij aan het bijten is geweest. Het is een behoorlijk dikke veer pen waar hij aan heeft gezeten.
]

Sanna

Hoi Erwinson,

Heeft je valkje echt zijn huid opengebeten of de veer?

Je zegt dat je valkje wel eens in de rui kan zijn. Heb je de laatste tijd veel losse veren van je lutino gevonden dan? Nieuwe veren die nog groeien moeten voorzien worden van bloed. Vooral bij witte of gele veren zie je die bloedbaan heel goed in de veerschacht lopen wanneer de veer nog groeit. Normaal gesproken is daar dan ook niks mee aan de hand en geeft dat geen problemen. Het geeft alleen problemen wanneer die veer afbreekt of wanneer de vogel met te ijverig poetsen de veer eruit trekt. Het zou dan kunnen blijven bloeden. In dat geval kun je het bloeden alleen stelpen door met een pincet de beschadigde veer eruit te trekken. Het bloeden is dan meteen over.

Zat er echt nog vochtig bloed tussen de veren of was het al opgedroogd? Wanneer het nog vochtig is kun je het bloed eventueel stelpen door er wat bloem overheen te gooien. Let op: dit doe je alleen bij huidwonden. Bloedende veren moet je eruit trekken. Als het blijft irriteren zou ik van de week even een afspraak maken met een vogel-dierenarts (zie Dierenarts). Die kan je verder helpen.

Groetjes, Sanna

erwinson

Het bloed is wel opgedroogd zo te zien. Dus het kan verder geen kwaad dan begrijp ik..
En ja er liggen wel wat meer veren dan normaal gesproken. Kan dit ook de reden zijn dat ie dan meer moeite heeft met vliegen?
]

Sanna

Ja hoor, als hij door de rui veel veren in zijn vleugels kwijt is zal hij meer moeite met vliegen hebben (soms hoor je de wind ook door de ontbrekende veren fluiten tijdens het vliegen ;D). Het kan dan wel eens gebeuren dat, omdat er zo veel veren ontbreken, er zo veel spanning op een nieuw groeiende veer komt te staan dat hij beschadigd raakt of afbreekt. Maar als het bloed opgedroogd is en je valkje de wond niet steeds openpikt zou ik het lekker met rust laten.

Is het een wondje aan de huid of is de veer beschadigd?

Groetjes, Sanna

erwinson

Het is in ieder geval niet iets aan de huid, het komt duidelijk van veren af. Of er iets beschadigd is heb ik niet echt gezien. Daar kan ik morgen nog eens naar kijken, want hij zit nu al half te slapen dus stoor ik 'm maar niet meer.
Bedankt voor de informatie Sanna.

Groeten,
Erwin
]

Sanna