Twee valkjes aan elkaar laten wennen

Gestart door Loesjenr13, 4 september 2008, 08:59:24

« vorige - volgende »

Loesjenr13

Hallo,

Vandaag ga ik naar een maatje kijken voor mijn valkparkiet Bink. Ik moet er 1,5 uur voor rijden maar ik denk dat het de moeite waard is.  Nu heb ik gehoord dat niet alle valkjes een match met elkaar zijn en soms elkaar kunnen dood vechten.
Daarnaast heb ik gehoord dat het nieuwe valkje eerst 8 weken in quarantaine moet zitten.

Waar ik jullie advies over zou willen krijgen is het volgende;
Wanneer laat ik nu de twee valkjes aan elkaar wennen?
Want het lijkt me vreselijk als ik 8 weken dat diertje liefde en aandacht heb gegeven om hem of haar dan weg te doen als het  niet klikt met Bink.
Maar ik wil ook niet dat ik Bink besmet raakt met ener vandere nare ziekte.

Bink heeft jaren alleen gezeten ik weet ook niet of hij ooit met andere valkparkieten is samengeweest aangezien ik niet zijn hele voorgeschiedenis weet. Zij is erg gewend aan mensen ze schreeuwt veel naar ons als we haar geen aandacht geven of in een andere kamer zijn dan haar. Als we bij haar zijn dan is het goed. Omdat bijna de gehele week wij overdag aan het werk zijn hebben we ervoor gekozen om er een maatje bij te kopen.
De nieuwe aan winst is een klein zelfstandig handopfok albino valkje van 10 weken.

Hoe kan ik het nu het beste aanpakken? Moet ik het albinovalke ook echt in een andere kamer zetten of is een ruime afstand voldoende?

Groetjes Loes

Kirsten

Hoi Loes,

Allereerst erg leuk dat je gaat kijken vandaag!
Het is inderdaad belangrijk dat je het valkje een ruime tijd apart van de andere houdt. Je kan zo ten eerste een band met het nieuwe valkje opbouwen en verder goed in de gaten houden of alles naar wens gaat.

In principe gaat alles om een goede hygiƫne. Ik weet niet hoe groot de ruimte is waar je valk nu staat, maar je moet echt zorgen voor een goede afstand om besmetting te voorkomen. Als ze in dezelfde ruimte staan heb je toch kans dat ze naar elkaar toe gaan wat risico's met zich mee brengt. Ook altijd goed handen wassen en opletten met voeding bijv.

Veel plezier vandaag!
Groetjes, Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Loesjenr13

hallo,

Bedankt voor de tips Kirsten!
Het albino valkje is inmiddels bij mij thuis het is echt een super lief diertje was gelijk liefde op het eerste gezicht.
Ik heb hem Stein genoemd.

Bink mocht ook deze ochtend uit de kooi en hij zat op mijn hoofd toen  ik voor Stein z'n kooi stond. Stein reageerde hier heftig op door naar Bink te schreeuwen en heen en weer te bewegen door zijn kooi.
Bink schreeuwde een keer terug maar gaf verder weinig reactie. Ook is Bink al een keer op de kooi van Stein gevlogen. Dit schiet natuurlijk zo niet op qua hygiene.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat Wanneer Bink uit de kooi is, Stein met rust laat en geen ziekte verspreider wordt?
Ik was wel iedere keer mijn handen als ik met een van de twee in contact ben gekomen. Een bijkomstig probleem is dat Bink niet op je hand komt, die regelt altijd zelf waar die gaat zitten en wanneer ze in of uit de kooi gaat in de ochtendperiode. Ik wil Stein het liefste wel in de woonkamer laten staan aangezien hij dan het meeste met ons in contact staat. Wat kan ik het beste doen?

Groetjes Loes

Anke

Hoi,
als je de valkjes in 1 ruimte hebt zitten, is dat geen quarantaine.
Als je ziektes wilt voorkomen zal je een nieuw valkje een week of 6 in een aparte ruimte moeten zetten.

Apart in een kooi in dezelfde kamer is wel handig om ze aan elkaar te laten wennen.
Je kan ze dan samen loslaten, zodat ze elkaar kunnen leren kennen :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes