11 mei 2025, 03:25:45

Pelletvoeding of gemend zaad?

Gestart door Monique1979, 1 september 2008, 20:43:59

« vorige - volgende »

Monique1979

Hoi,

Misschien is dit al eerder gevraagd maar kon er via 'zoeken' niet helemaal wijs uit worden.

Ik zou graag willen weten wat voor voer er aan de valkparkieten wordt gegeven. Ik hoor namenlijk steeds meer over pelletvoeding, ook van de dierenarts. Is dit nou echt beter?  Ik geef ze zelf beaphar Xtravital. Ze willen verder geen fruit ofzo eten. Wel zit er eivoer door de beaphar heen en krijgen ze af en toe een snoepstengel of trosgierst maar niet te veel.

Ik heb ook op andere sites zitten kijken van mensen met papegaaien, en die geven wel vaker pelletvoeding heb ik het idee.

Ik hoor graag wat jullie mening is. En welk merk het beste is (zowel zaad als pellet).

Ik zat zelf te twijfelen over ecobird, dit schijnt biologische pellets te zijn, maar ja heb ook alleen maar de 'reclame'site van ecobird gelezen. Aan de dierenarts wil ik het eigenlijk niet vragen omdat ik denk dat je dan 'hun' voer in de maag gesplitst krijg. En aan wie kun je het beter vragen dan aan de echte vogelliefhebbers op deze site ;D

kenay86

ik heb eerlijk gezegt geen idee wat pellets zijn, ik lees het hier ook regelmatig, maar ben er zelf ook nog niet achter wat het precies is :) zelf geef ik ook gemengd zaad en het liefst teurlings.. ben stiekum ook wel benieuwd naar die pellets, heb gelezen dat ze dat echtveel lekkerder vinden dan zaadjes maar dat ze het moeten leren eten ofzo? ik ben dus beneiuwd :D

Gerda

2 september 2008, 12:49:33 #2 Last Edit: 4 september 2008, 10:29:03 by Gerda
Pellets zijn kant en klare brokjes waar alles inzit wat een valkje moet hebben. Goed voer, dat is zeker.
Valkjes in de natuur zijn gedurende de hele dag wat aan het zoeken naar eten, eten, slapen etc. Wanneer je alleen pellets geeft is het niet echt een gedragsverrijking. Daarnaast wordt de maag 'lui'. Dat zou je kunnen vergelijken dat mensen alleen maar pap gaan eten waar alles in zit.
Dus advies is als je pellets geeft dat je ook zaad ernaast geeft, zo half om half.

Groetjes, Gerda

Gerda

Nog een stukje uit een lezing door dokter Feld, die hij hield voor de Valkparkiet.com-mers:

Dagindeling van een valkparkiet in de vrije natuur
Als de zon opkomt, begint de valkparkiet krijsen om alle soortgenoten te wekken. Ze slapen in een hele grote groep. Als iedereen wakker is, gaan ze als één grote groep op zoek naar water, waar ze gaan drinken en badderen. Het ritueel van drinken en badderen, kan wel meer dan een uur duren.

Vervolgens gaan ze in kleine groepjes op zoek naar eten. Als ze als één grote groep op zoek zouden gaan naar eten, is het beschikbare snel op, en moeten ze weer verder zoeken. Tegen de middag (ook direct het warmste moment van de dag) gaan de oudere valkparkieten even slapen, terwijl de jongeren lekker gaan spelen. Later op de middag gaan ze weer op zoek naar eten. Tegen de avond gaan ze weer wat drinken en eventueel badderen. Als het dan éénmaal donker begint te worden, zoeken ze elkaar allemaal weer op en gaan ze samen slapen. Het slapen gaat ook weer niet zomaar, ze willen allemaal hoog zitten, daarom zullen ze regelmatig van plaats wisselen. Dit gaat vaak door tot het allang donker is.

De valkparkiet drinkt alleen in de ochtend en in de avond.

Pellets
Uit het gesprek over het al dan niet gebruiken van pellets en zo ja, welke, trekt Dr. Feld de volgende conclusie:
- Niet alleen maar pellets voeren
- Liefst 50% pellets, 50% gewoon zaadmengsel
- Merk: maakt niet zoveel uit.
De reden voor om maar 50% pellets te geven is omdat gebleken is dat de maag te veel ging veranderen bij 100% pellets. Wij kunnen als mensen ook niet leven op speciale pap waar alles in zit, onze maag heeft ook stevige voeding nodig. Zo is het bij de valkparkiet ook. Daarnaast is gebleken dat vogels die jaren op pellets zitten, minder tot geen jongen meer produceren. Eenmaal weer geheel of grotendeels terug op zaden, ging de kweek weer aantoonbaar beter.

Gerda

kenay86

hmz, als ik dat alerlaatste stukje lees van feld zou je haast zeggen dat het niet super is omdat het de kweek dus afbreekt? en zitten er in premium voeders niet ook alles wat ze nodig hebben? het lijkt mij dat als je 50/50 moet geven ze enkel de zaadjes zullen pakken? ten eerste veel meer variatie (steeds een ander smaakje van het zaadje) en de pellets blijven het zelfde..

somige mensen hoor ik ook zeggen: ik voer pellets, bedoelen ze dan dat 100% pelets geven? want dat is dus slecht voor ze.. staat zp'n waarschuwing eigenlijk ook op de verpakking?

Anja

Hoi,

Ik geef mijn valkjes gemengd valkparkieten voer wat ik bij de Jumper haal. Het is het zaad met saffloorpitjes. Dit koop ik in zakken van 20 kilo.

Daarnaast hebben ze hier 2 soorten pellets staan. De Nutribird voor valkjes en de Nutribird voor grasparkietjes.

Liefs Anja

Monique1979

Bedankt voor de info allemaal.

Dat 50% pellet en 50% zaad had ik nog niet gehoord maar goed dus om te weten.

Teurlings had ik al eerder van gehoord. Misschien dat ik dat eens ga gebruiken met wat aanvulling van fruit e.d. Misschien dat ik ze dat toch nog kan laten eten. En anders misschien de helft pellets.

Ik geef ze nu Beaphar Xtravital maar ik las ook ergens dat dat weer niet zo goed zou zijn, te veel vet ofzo. Vandaar dat ik nu probeer te achterhalen wat nou het beste voor ze is.

Bedankt in ieder geval.

Groetjes Monique

Kirsten

Ik kan me inderdaad die lezing nog herinneren  :D

Ik zelf geef mijn valken hoofdzakelijk de mix van teurlings. Tijdens de kweek/jongen krijgen ze aanvulling van ei-krachtvoer van Quicko. Buiten het seizoen is dit éénmaal per week. Verder heb ik ook meerdere pelletsoorten geprobeerd, maar geven ze hier toch de voorkeur aan het scharrellen tussen de zaadjes.
De pelletvoeding voor valkparkieten van scenic bird food is nog het meest favoriet en geef ik er af en toe naast. Deze is wat pittig en zijn hele kleine korreltjes.

Verder is het eigenlijk een beetje proberen wat die van jou lekker vinden.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Rianne

Ik geef pellets bij tijdens de kweek, dit jaar voor het eerst. Maar weet natuurlijk niet welke koppels wel van de pellets eten en welke niet. Ik strooi een handjevol over het eivoer heen en zie telkens dat het op is.
Het merk dat ik voer is Harrison's. Het is vrij prijzig, 42 euro voor 2,27 kilo. Met 1 valkje doe je hier erg lang mee (er zijn ook kleinere verpakkingen) maar met 16 is het mij te duur.
Nee, pellets zijn niet slecht, er zit immers alles in wat een valkje nodig heeft maar 100% pellets geven wordt niet aanbevolen. En niet ieder valkje wil het eten. Terwijl mijn Rosé er juist alles voor doet ;)