3 mei 2025, 13:32:07

toch te groot?

Gestart door Sabrina, 8 september 2008, 16:10:38

« vorige - volgende »

Sabrina

Hoi hoi

Ik heb zondag een kooi gekocht voor me valkparkietje

Maar de groote tussen de spijlen is zeg maar 2.5cm.
Ik las dan het eigenlijk maar 2cm mag zijn.
Maak die 0.5cm veel uit of moet ik toch maar voor een ander gaan kijken.?

Wil natuurlijk niet dat er ongelukken gebeuren :(

Groetjes Sabrina

Landiej

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik wilde graag een kooi die lekker ruim is, en kocht dus een grote papegaaienkooi, maar de ruimte tussen de tralies is hier ook ruim 2 cm.

Ik lees overal verschillende ervaringen. Bij de één is het geen probleem en steekt de valkparkiet af en toe zijn koppie door de tralies om te kroelen, bij de ander levert het ontsnappingssituaties op.

Ik denk dat je vooral moet afwachten hoe je valkparkiet in de kooi is, en dat het belangrijk is dat het beestje niet vast kan zitten tussen de tralies (wat me met 2,5 cm niet waarschijnlijk lijkt).

Toch ben ik ook wel benieuwd naar de mening van de meer ervaren mensen?

Anke

Hoi,
Ik heb hier een Jokkooi staan.
De tralieafstand is net iets minder dan 2,5 centimeter.
Inderdaad steekt een valkje wel eens zijn koppie door de tralies.
Maar verder gebeurt er niks.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Sabrina

Hoi hoi

Dus ik hoef niet bang te zijn dat er ongelukken gebeuren. ;D

groetjes Sabrina

Landiej

Toch weer een geruststelling :)

Gerda

10 september 2008, 15:29:37 #5 Last Edit: 14 september 2008, 20:46:32 by Gerda
In veel gevallen gaat het goed, maar mijn valkje heeft een keer haar kopje gestoken tussen een zij-opening. De tralie-afstand was 1,8, maar aan de zijkant was het 2,2 cm.
Ze hing zichzelf bijna op, ze probeerde te fladderen om vrij te komen. Als ik er niet bij was geweest, was het verkeerd afgelopen.
EN helaas ken ik nog wel een paar hororstories wat dat betreft.
Ik ben meteen een andere kooi gaan halen!

Er zijn best goede ruime kooien met goede tralie-afstand. Zoals de montana en de Arthur.

Dus vaak is het geen probleem, maar als ze hun kopje door de tralies hebben en ze raken in paniek dan kan het groot gevaar opleveren. En zelf dodelijk gevaar.

Groetjes, Gerda