28 maart 2024, 20:13:03

benaming lutino geelwang bronze fallow?

Gestart door *Esther*, 4 september 2008, 11:10:04

« vorige - volgende »

*Esther*

Het valt mij op dat in topics, ook in Belgie of marktplaats over valkparkieten gesproken wordt die;

lutino geelwang bronze fallow zijn.

Maar is het niet zo dat deze vogels geelwang bronze fallow zijn en dat er helemaal geen lutino aan te pas komt? Maar dat ze aan de buitenkant alleen als een lutino-geelwang  er uitzien? En ze daarom dus zo genoemd worden.

Anders zouden er namelijk al veel meer lutino-geelwangen moeten zijn?
Omdat het bronze-fallow er makkelijk uit te kweken is.

gr Esther


Tjerk

Hey,

Of je hebt gelijk, en dan zouden er inderdaad behoorlijk veel Lutino Geelwangen te kweken zijn. Of het zijn wel Lutino Geelwang Bronze Fallow's en worden die alleen tegen elkaar gezet zodat de Lutino & Bronze Fallow gekoppeld blijven.

Groeten Tjerk

Kirsten

Hoi

In mijn opinie wordt er de verkeerde benaming gebruikt.
M.a.w het zijn geelwang bronze-fallow valken zonder lutino.
Het lijkt wel of ze lutino hebben vanwege de vrijwel hele gele kleur. Ik vermoed dat daar de verwarring ligt, maar ze vererven het niet. Je zet immers een bronze-fallow meestal op een split bronze-fallow waardoor de lutino geelwang poppen er zo uit zouden moeten kunnen rollen....

Groetjes
Kirsten




Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

mariejj

Ik vind het ook vreemd dat er zo veel  lutino geelwang bronzefallows  en geen lutino geelwangen zijn ::)
Er werd mij toen vertelt dat deze allemaal van dezelfde oorsprong komen en dat dat toen getest was.
Maar goed ik heb daar nog steeds geen bewijzen van gezien.  ;)

nick01

maar nu gaan jullie er van uit dat bronzefallow geelwang de gele lichaamskleur geeft , maar dat is dus niet zeker.
t kan ook heel goed , naar mijn mening is dat ook zo , cinnamon zijn wat de gele kleur geeft.

er was al een topic geopend over die discussie maar die is een beetje vast gelopen.
maar er van uit gaan dat geelwang de gele kleur geeft op bronzefallow is niet reeel.

er zal eerst gebroed moeten worden met verschillende vogels.
ik heb een gele vogel met zo goed als geen tekening en vuurrode ogen en mijn inziens en van sommige anderen moet dit wel een cinnamonbronzefallow zijn.

Rianne

Het komt iig niet door de lutino factor, want ik heb een geelwang cinnamon fallow en die is helemaal wit, en kan geen lutino zijn want zijn moeder is een cinnamon bonte geelwang EN het koppel zit apart.

Verder vraag ik me echt af wat de lutino mutatie nu precies toevoegt aan het uiterlijk van deze vogels. Het lijkt mij zeer gewaagd om 2 roodoog mutaties te combineren in 1 vogel.

•=Bonnie=•

In Belgie stikt het blijkbaar van de lutino-geelwang bronzefallows, maar aan lutino-geelwangen worden er amper aangeboden wildkleur geelwangen al evenmin. Terwijl je beide uit deze koppels kweken kan... heeeeel vaag. Wat de toegevoegde waarde van lutino op een bronzefallow is ontgaat mij ook volkomen.

Kirsten

Mij ontgaat dit ook totaal.  ::)

@Nick, mijn idee is dat als de cinnamonfactor hiervoor zou zorgen er ook meer hele gele bronze-fallow cinnamon valken gekweekt zouden moeten zijn met een gewone 'oranje' wangvlek en die zie je ook niet? Ook zou je dan kunnen kweken op geslacht met een split cinnamon man waarbij dit verschil dus duidelijk waarneembaar zou moeten zijn bij de mannen en poppen. Ook dit is nog niet eerder waargenomen.

Aangezien de geelwangfactor kleur reduceert leek mij dit logischer, maar er is nog steeds geen overduidelijke theorie hierover geschreven. Dus blijven we nog even speculeren ;)

Groetjes
Kirsten



Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Tjerk

Hey Kirsten,

Nick heeft op marktplaat een Cinnamon Bronze Fallow te koop staan. En die pop is volgens mij helemaal geel, dus hoogstwaarschijnlijk is het toch de Bronze Fallow Cinnamon die de hele gele factor veroorzaakt.

Misschien wil Nick van deze pop een foto neerzetten.

Groeten Tjerk

Kirsten

Hoi Tjerk,

Ja dat zou super zijn,. komt er wellicht toch eindelijk eens wat duidelijkere info hierover.

Vraag me alleen wel af, hoe dit dan te verklaren is,.. maargoed we zijn wel weer een stapje verder

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

•=Bonnie=•

Dat is die pop waarover nogal onduidelijkheid was over wat het was toch? Dat is dan geen goed voorbeeld.

Tjerk

Volgens mij heb je het dan weer over een andere vogel... Moeten we toch echt een antwoord van Nick afwachten.

Groeten Tjerk

nick01

12 september 2008, 16:48:30 #12 Last Edit: 12 september 2008, 16:54:19 by nick01
ik heb contact gehad met thierry en de zegt het is 100% een cinnamonbronzefallow mogelijk in combinatie met lutino.
hij zegt ook t verschil tussen lutinocinnamonbronzefallow en een cinnamonbronzefallow is niet te zien met t blote oog.
dus onzeker is het niet denk ik want die man heeft al wel zo'n beetje alle combinaties gehad en kan t dus ook weten.

je hoeft t er niet mee eens te zijn maar t lijkt mij zo wel aardig bevestigd.
maar nogmaals waarom zou een mutatie die zich beperkt tot de wangvlek invloed hebben op de gehele kleur als je t combineert met een andere mutatie?
maar goed zolang er mensen zijn die zeggen dat ze t er niet mee eens zijn , zal er ook gezegd worden dat t nog steeds onduidelijk is dus tja zeg t maar of t zo is of niet.

hier nogmaals de foto's alleen en samen met bronzefallow zus.





*Esther*

Dan blijft het toch wel vreemd dat er zo weinig zuivere lutino-geelwangen zijn of niet?


nick01

lutinogeelwang is niet echt aan de orde toch?
ik weet er nog wel 1 te zitten een pop.

t gaat meer om die gele geelwangbronzefallows zijn dat lutino's of cinnamons.
sommige denken zelfs dat geelwangbronzefallow al genoeg is om deze gele vogel te krijgen maar ik denk dat dat niet klopt.