2 mei 2025, 17:38:24

Help! Banaantje is kaal!

Gestart door Nina, 3 september 2008, 10:54:13

« vorige - volgende »

Nina

Hallo,
Mijn valkparkiet Banaantje krijgt een kaal achterhoofd. Niet achter haar kuif (dat had ze al en dat was normaal) maar in haar nek en achter op haar hoofd. Er steken allemaal kleine stukjes van de pennen van de veren nog uit (variƫrend tot ong 5 mm in lengte) en er zitten een aantal zwarte hele kleine stipjes, op de pennen en op de huid. Bailey (mijn andere valkparkiet) zit de hele tijd aan haar te plukken nu ook, mijn moeder denkt omdat hij ervan overtuigd is dat er in haar nek iets zit wat daar niet thuishoort. Het begon allemaal met kaalplukken rond haar oren een beetje. We weten niet zeker of Bailey er niet helemaal achter zit (dat kaalplukken) maar van wat ik nu heb gezien haalt hij alleen maar kleine veertjes weg en in mijn idee niet vaak genoeg om kaal van te worden. Ze zijn altijd al samen geweest, en ik heb ze nu een jaar en ik begrijp echt niet wat er nou aan de hand is. We hebben overwogen naar de dierenarts te gaan, maar onze zit vrij ver weg en ik wil Banaantje de stress besparen. Ik heb wel al gekeken op sites maar alles lijkt op elkaar en ik zag niks over zwarte vlekjes en stukjes pennen.
Wie weet wat dit kan zijn??
Groetjes, Nina

Banaantje is een Lutino Valkparkiet Pop
Bailey is een Wildkleur Valkparkiet Man
(maakt dit uit?)

Gerda

Het lijkt broeds gedrag. Dan wil een ventje het popje wel eens plukken.
Zijn de zwarte stippen kleine puntjes gestold bloed?
Of zie je de puntjes bewegen. Dan kan het ook vedermijt zijn.

Maar in de meeste gevallen gaat het om een plukkend ventje en daardoor komen er soms wat beschadigingen in veren en op de plekken waar geplukt wordt.

Groetjes, Gerda