Hoe kan ik zien of het een man of een pop is?

Gestart door Dorien, 10 november 2003, 20:33:13

« vorige - volgende »

Dorien

ja ik weet het niet maar die meneer waar ik hem gehaald had zat ook bij zijn andere valkparkieten dus ik weet het niet?

groetjes dorien
hier een foto mischien zie je het een beetje beter

Inger m

Hoi Dorien,
Bedoel je dat de witkop een soort grijswitte korstjes heeft rond de bek en ogen? Op het eerste gezicht vond ik gisteren namelijk lijken of hij wat schurft heeft, deze graven in de huid en veroorzaken korstjes (en jeuk).

Schurft wordt veroorzaakt door hele kleine mijten die in de huid graven. Dit is gemakkelijk te behandelen, maar zet hem wel apart, want het is erg besmettelijk.

Als het schurft (scaly face)is:
Je zult de korstjes dagelijks moeten insmeren met vaseline, epithoolzalf (dit is speciaal tegen vogelschurft) of een middel halen bij de dierenarts of dierenwinkel. (Controleer ook de poten en cloaca)
Met vaseline smeer je de korstjes dicht, waardoor de mijten zich verstikken.

Het beste kun je ook het hok en de zitstokken, voerbakken schoonmaken met een desinfecterend middel (verkrijgbaar bij de dierenzaak). Verder moet je al de andere vogels even goed bekijken rond de bek, ogen, poten en cloaca (achterkant).

succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Dorien

je meent het niet???  :o
ik had beter die witkop niet gekocht!!!
vaseline waar koop je dat???
de meneer waar ik de vogel heb gekocht zei dat dit normaal was?? dus wat moet ik allemaal halen om dit te verzorgen???

groetjes dorien

Lique

Hoi Dorien,

Je moet er niet gelijk van uit gaan, dat het zo is, maar je zou eens naar een vogelarts kunnen gaan, om hem te laten onderzoeken.
Zo weet je wat er aan de hand is, en kan je maatregelen treffen.

groetes lique

Dorien

12 november 2003, 22:00:07 #34 Last Edit: 13 november 2003, 01:38:03 by Angelique
maar ik heb een voliere en daar zitten ook parkieten in moet ik die dan ook allemaal controleren???
de stokje hoe kan ik dat doen want ik heb een stuk van een boom in mijn voliere staan??

ik ga zo rap mogelijk de witkop appart zetten maar mag ik hem dan binnen zetten of kan dit ook kwaad voor honden
maar als het dan weg is mag ik hem dan terug in de voliere zetten en gaat hij dan geen koud hebben??
ja het zijn precies witte korstjes dat gaat rond zijn bek en zo rond zijn ogen en mijn lutino valkparkiet was daar op aan het pikken omdat de witkop altijd met zijn hoofdje aan het duwen was om er op te pikken denk ik
kan dit geen kwaad voor mijn lutino omdat ze erop gebeten heeft
 
groetjes dorien

Inger m

Hoi Dorien,
Ik heb in mijn stukje geschreven wat je moet doen als het schurft is en kan dus niet beoordelen of je inderdaad schurft hebt bij je valkparkiet.

Maar het is niet heel ernstig hoor, tenminste het is goed te behandelen. Om het zeker te weten kan het inderdaad verstandig zijn om even naar een dierenarts te gaan, want die heeft er ook de beste middelen tegen...
Schurft ziet eruit als kleine/ grijswitte korstjes waarin ook kleine gaatjes erin te zien kunnen zijn.

Ik heb het ook gehad bij mijn grasparkieten en je kunt er weinig aan doen dat je het krijgt, alleen goed opletten bij de aankoop, maar dan nog...

Ik heb het behandeld met vaseline (drogist) en epithoolzalf (dierenwinkel?) en is na behandeling van 2 weken niet meer terug gekomen.

Apart zetten kan beter in een schuur oid ivm temperatuursverschillen als hij weer naar buiten gaat.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Dorien

12 november 2003, 22:16:28 #36 Last Edit: 13 november 2003, 01:38:32 by Angelique
waar kan je die vaselline halen?? in welke winkel wil je een paar winkels noemen aub?? hoeveel kost dit?? want moet alles alleen betalen :'(

hoe moet ik dat daar aandoen want het is geen tamme valkparkiet?
als ik de vogel neem zal ik een foto trekken van dichtbij dan zal ik hem doormailen en kan jij kijken.
het zijn toch korstjes dat heb ik al gezien. moest het nu niet dat zijn is dat dan erg dat ik dat inwrijf met vasseline
ik vind het raar dat die meneer waar ik die witkop heb gekocht er geen last van had bij zijn valkparkieten want zie die meneer regelmatig ik ga er de zaterdag bij en ga het hem dan eens vragen.ik vond dat ook raar toen ik hem kochte want ik heb het nog aan die meneer gevraagt of het normaal was en hij zei dat da zo is.
 
groetjes dorien

Paul

13 november 2003, 01:56:55 #37 Last Edit: 13 november 2003, 01:57:40 by Paul
Hoi Dorien,

Tegen mijt in je volliere kan je denk ik ook die ongedierte spray gebruiken als het nodig is.
Dat kan je in de dierenwinkel kopen maar nooit op het voer of water spuiten voor de rest kan het geen kwaad.
Vaseline kan je bij elke drogisterij kopen of bij de ethos of dat soort winkels,
Ik weet niet of ze die bij jullie in de buurt ook hebben.
Vaseline is in elk geval niet zo duur hoor die zalf weet ik niet.
Als het lukt moet je even een foto van alleen de kop maken dan is het beter te zien voor de kenners onder ons :-)

Groetjes, Paul

Dorien

ok ik zal proberen om vandaag een foto te maken van alleen de kop ik hoop dat het lukt.
wat is een drogisterij??

groetjes dorien

Marianne

Hoi Dorien,

Drogisterij is een verzamelnaam voor winkel zoals
Kruitvat, DA, Etos, Trekpleister etc.etc.
Een winkel waar ze verzorgingsproducten verkopen van shampoo tot make-up,babyspullen tot geurtjes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Inger m

Hoi Dorien,
Ik heb de foto's die je hebt gestuurd bekeken.
Eerst even over de witkop, hij zit in iedergeval niet mooi in de veren en het lijkt wel of de poten ook grijswittig zijn, dus als je nog een iets scherpere foto hebt....

Maar zet hem in iedergeval apart. Spray uit de dierenwinkel helpt wel tegen luizen en vogelmijten, maar niet tegen deze schurftmijt. Dit omdat schurftmijten in de vogel kruipen en de spray erop spuiten daardoor veel minder effectief is, bovendien mag je niet op de kop en de ogen spuiten, want dat is gevaarlijk.

Vreemd dat die man zei dat hij het al twee maanden heeft, als het inderdaad schurft is zou hij toch beter moeten weten...
Maar op de vogelmarkt/ dierenwinkel zie ik ook weleens vogels met schurft die toch gewoon verkocht worden.

De foto's van de andere valkparkieten, blijf ik erbij wat in in mijn vorige IM geschreven hebt, maar je kunt over een tijdje anders weer foto's maken en opsturen... Maar mss zie je het dan zelf ook al goed. :)

Succes!

gr Inger


Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Dorien

13 november 2003, 22:00:11 #41 Last Edit: 13 november 2003, 22:10:33 by Dorien
ah ok ma ik zal mij dan morgen achter vaseline gaan
zo het dat zijn denk je??

groetjes dorien

Inger m

Hoi Dorien,
Ik vind het er op de foto heel sterk op lijken dat hij schurft heeft aan de kop (en de poten), maar kan dit niet bevestigen.
Dus al je het zeker wilt weten kun je best naar een dierenarts gaan.

Maar hem apart zetten en behandelen met vaseline is in iedergeval niet verkeerd, aangezien schurft erg besmettelijk is. Klopt het dat de poten er ook vreemd uitzien?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Dorien

hoe lang moet ik de vaseline er aan doen???
en 1maal per dag of om de 2dagen???

groetjes dorien

Inger m

Hoi Dorien,
Ik zou beginnen met dagelijks, maar let erop dat de veren niet te vies worden, want het is heel vet...
Verder kun je losse korstjes er gewoon voorzichtig afhalen. Mijn ervaring is dat het snel weggaat, dus zodra je merkt dat het veel minder is, kun je het minder vaak doen.

Het is inderdaad best lastig met een tegenstribbelend valkje, maar wel voor zijn eigen bestwil...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.