3 mei 2025, 20:03:36

handopfokjong kopen?!

Gestart door Loesjenr13, 3 september 2008, 13:10:27

« vorige - volgende »

Loesjenr13

Hallo,

Ik ben op zoek naar een maatje voor mijn pop 'Bink' zij is al een aantal jaren oud hoe oud weet ik niet precies. Dit komt omdat ze 'aan is komen vliegen'.

Nu heb ik een valkje op het oog wat een albino hand-opfokjong is.
Dit stond er in de  advertentie van 23 augustus:

Een zeer mooi, en supertam valkparkietje van 9 weken.
Eet geheel zelfstandig nu en mag dus naar een fijn adres, waar het aandacht krijgt en ook dagelijks los mag uit de kooi.
Is dol op kroelen, en zit graag bij je.
Vogel is geheel wit.

Na contact te hebben gehad met de eigenaresse blijkt het een hand-opfokjong te zijn. Dit is wat ze verder nog aan informatie gaf.

Dit valkje is uit bepaalde mutaties gekweekt, moeder overleed op het blok aan legnood, vandaar dat dit ukje met de hand werd grootgebracht.
Het is een heel tam klein valkje, wel heel mooi, en geen kale plek achter de kuif.
En je hebt gelijk 2 valkjes is veel beter dan 1 alleen.

De termen in het stuk hierboven zoals legnood en bepaalde mutaties snap ik niet helemaal. Wat betekent een kale plek achter de kuif?

Als je de eigenaresse moet geloven is dit valkje dus uit nood een handopfok jong geworden.

Ik heb een aantal vragen hierover:
Wat betekend het voor mij als ik dit diertje in huis neem?
Het is dus al zelfstandig en inmiddels 10 weken oud heb ik dan nog alle problemen die op de site worden beschreven?
Wat betekent het voor zo'n diertje om bij een andere valkparkiet te worden gezet?
Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten als ik het valkje zou ophalen(naast de zaken die beschreven zijn op het forum van een aanschaf van een vogel)?

Ik kijk uit naar jullie tips en adviezen.

Groetjes Loes

kenay86

Wat betekend het voor mij als ik dit diertje in huis neem?
dat je een valkje in huis neemt dat al tam is, het zal heel erg naar je toe trekken omdat ze gewend zijn dat er van mensen handen voer komt.. dit heeft een valkje wat groot gebracht is door de ouders niet.. deze wennen eerst aan de handen en vinden het dan niet eng meer of zelfs lekker om door te kroelen..

Het is dus al zelfstandig en inmiddels 10 weken oud heb ik dan nog alle problemen die op de site worden beschreven?
neej je hebt verders geen extra risico's meer omdat het al zelfstandig eet.. het is verders gewoon asof je een ander valkparkietje nemt die door de ouders is groot gebracht, alleen wat aanhankelijker

Wat betekent het voor zo'n diertje om bij een andere valkparkiet te worden gezet?
ik neem aan dat het kleintje ook andere valkparkieten kent dus hier heeft ie geen last van :) het meeste last heeft ie van het wennen aan een nieuwe omgeving enzo

Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten als ik het valkje zou ophalen(naast de zaken die beschreven zijn op het forum van een aanschaf van een vogel)?
je moet heel goed opletten dat het echt wel zelfstandig eet.. het kan een dag duren voor het gaat eten door de spanningen maar dit is eigenlijk het enigste waar je echt goed op moet letten...

als ik mijn mening mag geven zou ik het gewoon doen :) je zal er een hele lieve vogel aan over houden en de risico's zijn eigenlijk allemaal al verdwenen.. het enigste waar je dus op moet letten is dat het wel daadwerkelijk zelf eet.. zo niet dan zal je misschien nog moeten pappen, maar die risico's zijn ook al vlink verminderd doordat het vogeltje al 10 weken oud is.. maar het komt zelden voor dat een vogeltje van 10 weken nog niet zelfstandig eet dus dit verwacht ik ook niet bij dit kleintje :)

veel succes met je keuzes!

goetjes desire

Kimm

hoi ,

ook zou ik hem even helemaal nakijken, kijken of zijn kontje goed schoon is, neusdopjes nakijken en er verder dus gezond uitziet.
ik denk dus dat het een lutino is omdat hij een kaal plekje op zijn hoofd heeft.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kirsten

Hoi Loes,

Allereerst vind ik het heel goed van je dat je hier info verzamelt voordat je wellicht impulsief een beslissing maakt.
Opzich is er geen verschil tussen een handopfok jong en een door de ouders grootgebracht valkje.
Wel moet je er inderdaad zeker van zijn dat hij/zij zelfstandig is, want 10 weken is nog best vroeg voor een compleet handgevoed jong.
Het valkje zal inderdaad niet bang voor handen zijn aangezien deze juist voor zijn voeding zorgde. Verder tam maken volgt pas na dit proces en dat het valkje met de hand gevoed is houdt niet perse in dat het ook gelijk tammer is. Wel is er een goede basis waarmee jij verder aan de slag kan. Kan een prima keuze zijn dus!

Misschien is het een idee als het niet te ver is om te gaan kijken of het is wat je zoekt in een maatje voor jouw valk?

Overigens houdt legnood in dat de moeder van deze kleine een eitje niet kon leggen en deze in het kanaal is blijven 'hangen' Als je hier niet heel snel bij bent, kan dit inderdaad de dood tot gevolg hebben helaas. Verder hebben albino's en lutino's regelmatig een kleine kale plek op hun kopje aan de achterkant. Dit is een kweekfout en is zover ik weet ontstaan doordat de vraag naar deze mutatie's zo groot werd dat er niet goed met ze gekweekt werd.
Deze kleine albino heeft een vol bevedert kopje lees ik, dus helemaal goed. Overigens is een klein kaal plekje ook niet erg hoor en zijn deze jongen tegenwoordig ook prima gezond. Sommige  mensen vinden het alleen minder mooi.

Zo een heel verhaal, hoop dat je er wat wijzer van geworden bent. In ieder geval succes met je keuze

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Loesjenr13

Hallo mensen,

Wat fijn dat jullie allemaal zo snel reageren! Ik ben ook blij dat iedereen eigenlijk positief tegenover deze aankoop staat en dat ik waarschijnlijk dus geen problemen zal krijgen met dit valkje. Verder wil ik jullie nog bedanken voor alle extra informatie. Ik heb Bink al wel jaren maar ben zeker nog geen expert in valkparkieten. Wel heb ik verschillende kraaien grootgebracht met de hand. Ik ben daarom ook blij dat door deze nieuwe aankoop ik valkparkiet.com ontdekt heb, dat ik zo meer leer over mijn geliefde huisdier.

Ik ga waarschijnlijk donderdag kijken, spannend!!!
Het schijnt een echte kroelkip te zijn, net wat ik nodig heb. Al weet ik nu dat ik zelf eraan moet blijven werken om dit ook zo te houden.

Is er ook een manier dat ik daar ter plaatsen kan checken of hij/zij echt zelfstandig is?Ik krijg binnenkort foto's binnen van het valkje die zal ik dan ook plaatsen. Nu zal ik al een foto van mijn eigen toppertje Bink erbij zetten. Kunnen jullie gelijk even kennis maken met haar.

Nog bedankt voor alles en als ik meer informatie of vragen heb zal ik mezelf weer melden.

Groetjes Loes

Loesjenr13

Dit is 'Bink' (de partner zoekende ;D)

Karin

3 september 2008, 19:16:49 #6 Last Edit: 3 september 2008, 19:18:31 by Karin
Een nadeel van handopfokjes is wel dat je vaak de eerste dagen / weken oordopjes in kan doen  ;D ;D ;D Want ze kunnen behoorlijk om voer schreeuwen terwijl ze al lang zelfstandig zijn. Maar als je dit gewoon 100 % negeerd gaat het vanzelf over  ;) Ik heb momenteel zelf 2 handopfokjes ( onervaren ouders die met 4 1/2 week stopte met voeren ) en ik verbaas me er over hoe stil deze zijn, heb ik nog nooit gehad  ::) Ik ben gewend een paar groter schreeuwers te hebben, hahahaha  ;D ;D ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves