19 april 2024, 17:30:47

Koppeltje geelwang-lutino

Gestart door Peeps-Iago, 5 juli 2008, 18:52:09

« vorige - volgende »

Peeps-Iago

hoi,

Vorig jaar zijn twee valkjes in de voliere verliefd ;) geworden, ik hou ervan ze zelf te laten kiezen en in dit geval blijkt dat ze goed gekozen hebben.Papavalk is een cinnamon opaline geelwang en mamavalk is een lutino opaline.

Het eerste jaar ging het wat moeilijk,eerste nestje 6 eitjes en allemaal kapot getrapt door de onrust van de geelwang. Tweede nestje 5 eitjes waarvan er 2 zijn uitgekomen; een wildkleur split geelwang en een cinnamon geparelde geelwang.
Daarna zijn ze nog eens begonnen aan een nestje met 4 eitjes waarvan er ook slechts 2 zijn uitgekomen. Mijn verbazing was groot toen ik een geel donsje ontdekte met rode ogen??
Mijn eerste gedacht was dat ze was vreemdgegaan met een wildkleur valk die ook in de voliere zat en split lutino was. Deze man zat geregeld in hun nestkastje de jongen mee te voederen.Helaas is de lutino toen van haar nest gegaan 's nachts waardoor ik te laat was die kleintjes te redden.
Nadien wat gezocht op deze site en begon ik te denken misschien is de geelwang split lutino.

En wat blijkt jahoor ze hebben net weer een nestje met 6 bevruchte eitjes waarvan er al 4 zijn uitgekomen,nr 5 piept en 6 zal binnen een dag of 2-3 wel uit het eitje komen.
Ik heb nu dus 2 gele donsjes met donkere ogen en 2 met rode ogen. De valk die altijd meehielp is onlangs overleden dus ben nu zeker dat het van de geelwang moet zijn aangezien er 3 koppeltjes nu in de voliere samen broeden.
Dus ben SUPER blij,als blijkt dat er een popje tussenzit wordt dit dus een lutino opaline geelwang. Vind dit een heel mooie mutatie maar een beetje duur om aan te kopen.

Wel wou dit even met jullie delen,je ziet soms komen er andere valkjes uit dan verwacht. Foto's zal ik later proberen te plaatsen als ze wat groter zijn. Nu zijn ze 3 en 1 dag oud(de lutino's dan)

Groetjes Lin

Kaatje

Hoi Lin,

Leuk dat je een verhalenboekje bent begonnen ! Kan me voorstellen dat je wel heel erg blij bent nu met je gele donsjes en ik kijk al uit naar de foto's die je wilt gaan plaatsen.

Groetjes, Karin

Peeps-Iago

Hoi,

Hier wat foto's van de oudervalken,op dit moment zijn er 5 gele donsjes waarvan er 2 bij een ander koppeltje liggen omdat de geelwang niet echt meehelpt,slechts af en toe voedert hij bij.Dus wil ze niet opzadelen met teveel werk.

en hier de papa alleen

ook nog een foto van hun met nog 2 de andere koppeltjes.


Dit zijn alvast een paar van mijn valkjes,heb nog een 10 tal andere waaronder mijn nieuwste kleurslag een bont pastelwang,gevonden hier op het forum. Dit valkje ligt momenteel ook op 4 bevruchte eitjes.

Kaatje

Hoi Lin,

Wat een knappe paps  :-*  :-* Hoe gaat het met de jonge valkjes !? Ze zullen wel behoorlijk gegroeid zijn denk ik !! Mooie valken heb je hoor !

Groetjes, Karin