28 april 2024, 08:04:55

Propere vogel?

Gestart door icecoldkillahh, 26 augustus 2008, 08:25:03

« vorige - volgende »

icecoldkillahh

Hallo,

We zijn onlangs de trotse eigenaar geworden van een valkparkiet. Wat ons nu opvalt is dat hij zichzelf heel veel 'kuist'.Dus zijn staart pennen van voor tot achter 'aflikt' en eigenlijk zijn hele lichaam. Als hij op me zit, dan liggen er allemaal kleine stukjes pluim op me. Het is net alsof, zoals bij mensen, hij zijn haren/veren bijknipt. Doen valkjes dat echt zoveel zichzelf proper houden of zou er iets mis zijn?

Groetjes

Gerdy

Hoi,

Alle valkjes poetsen zich..ze zijn hier ook tijden zoet om zichzelf te poetsen.

gr gerdy

icecoldkillahh

ah, gelukkig, ik maakte me al wat zorgen. Heb altijd een gewone parkiet gehad en die deed dat veel minder.

Hoe vaak mag zo een beestje een badje nemen? Wekelijks, dagelijks, maandelijks?


Gerda

Het mag dagelijks, maar zorg dat er geen tocht is en niet in de avond een bad laten nemen. Valkjes moeten droog zijn voordat ze gaan slapen.

Gerda

icecoldkillahh

26 augustus 2008, 22:47:45 #4 Last Edit: 26 augustus 2008, 23:06:12 by icecoldkillahh
ik ben toch een beetje ongerust.

Als de vogel bij me zit, zit ie quasi constant zichzelf 'nogal wild' te poetsen. Hij trekt niet aan zijn veren of zo, maar hij poetst echt veel. En als hij dan gedaan heeft, dan ligt mijn schouder vol witte 'pelletjes'. Tis net alsof ik roos heb  :-[
Is dat normaal? Denk ik toch niet ofwel? Hij krabt zichzelf ook regelmatig en niest heel af en toe.
Ik zou naar de dierenarts willen gaan maar durf niet goed, omdat ik bang ben dat hij zijn vertrouwen in de mens zal verliezen? Is deze angst terecht?

Moeten wij vrezen voor luizen of mijten? Ik bedoel wij, de mens?


Always look..

de pelletjes zijn hulsjes die aan het begin van de veren zitten, het af en toe niezen is heel normaal en ook krabben doet een valkje wel eens
Vito wast,poetst,krabt en niest ook dat is normaal.
wel moet je uit kijken dat hij niet te veel niest (en natuurlijk niet op de tocht staat)

gr Sanne en Vito

Sanna

Nee hoor, niks aan de hand ;). Er kan vrij veel 'roos' van een valkje afkomen tijdens het poetsen hoor. Ik heb hier ook geregeld een witte schouder. En wanneer ze zich dan na het poetsen uitschudden komt er een hele stofwolk van zo'n valkje af :-X. En dan is het ook logisch dat ze af en toe moeten niezen. Als ze dat onder m'n neus zitten te doen moet ik zelf ook niezen hoor.

Groetjes, Sanna

icecoldkillahh

bedankt voor de antwoorden.

Heb ondertussen de dierenarts even gebeld. En die wist me te zeggen dat zolang ze geen pluimen plukken, uitvallen, of een lelijke pluimenbos hebben je je geen zorgen hoeft te maken. Alles is dus perfect in orde met mijn maatje  ;D

Thx iedereen...