25 april 2024, 12:55:06

Vogelpuberteit

Gestart door KiP, 24 augustus 2008, 18:12:14

« vorige - volgende »

KiP

Via de zoekfunctie kon ik over dit onderwerp niet veel vinden. Wanneer begint de puberteit bij een valkparkiet ongeveer? Is dit doorgaans na de eerste rui? Welk (uitzonderlijk) gedrag wordt vaak vertoond en hoelang kan zo'n puberteit aanhouden? Net als bij mensen zal het uiteraard per vogel verschillen, maar is er een richtlijn?

Omdat ik, ook via google, hier en daar vragen tegenkom over tamme huisdieren/vogels die ineens agressief worden (en in sommige gevallen meteen weg worden gedaan :() krijg ik het idee dat er behoefte is naar meer heldere informatie over dit onderwerp. Zelf ben ik in elk geval erg benieuwd!

Wie kan me er meer over vertellen?

Sanna

Hoi KiP,

Het is per vogel verschillend, maar ik denk dat je wel kunt zeggen dat de puberteit ongeveer begint rond de eerste rui. Maar wees gerust, je merkt het vrijwel direct wanneer je een 'kwade' puber hebt. ;D

De probleem-gevallen zijn inderdaad vaak mannetjes die ineens agressief worden. Soms is er mee te leven door even vol te houden. Maar soms gaat het ook gewoon niet meer. Ik heb ook een puber weg moeten doen, omdat hij zowel vogels als mensen aan begon te vallen uit frustratie. De pop die hij uitgekozen had wilde namelijk niet meewerken ;D. Uiteindelijk heb ik hem weg moeten doen en is hij in een voliere terechtgekomen waar hij het evenbeeld van de pop van zijn dromen gevonden heeft. Daar is hij nu heel gelukkig mee.

Punt is, je kunt niet echt richtlijnen opstellen voor de puberteit. De meeste keren zul je nergens last van hebben, maar er zit soms een sterk karaktertje tussen dat een hoop problemen geeft. Je kunt moeilijk van mensen verwachten dat ze een valkje in huis blijven houden die hun helemaal verrot bijt. Er is ook vaak geen pijl op te trekken. Het ene moment is het beestje hardstikke lief en wil het gekroeld worden, en het volgende moment krijgt het de kolder in de kop en bijt jou tot bloedens toe.

Groetjes, Sanna

KiP

Ha Sanna!

Dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Ik dacht dat het standaard een kwestie was van even doorbijten (;)) omdat het wel weer over zou gaan, maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. In dat geval neem ik mijn woorden terug!

Maar de beste oplossing zou voor een man eigenlijk zijn dat hij zijn 'ei' kwijt kan bij een popje?

Ik zat gister toevallig een dvd van de serie Friends te kijken waarin Ross zijn aapje weg moet doen omdat hij zo seksueel gefrustreerd is (die aap ;)) dat hij agressief zou kunnen worden. Kan het me ook wel voorstellen.. Als ik zag hoevaak een logé-valkparkiet per dag op de voederbak zat te rijden.... Daar moet een grote dosis testosteron aanwezig zijn ::)

Sanna

Citaat van: KiP op  6 september 2008, 10:30:40
Maar de beste oplossing zou voor een man eigenlijk zijn dat hij zijn 'ei' kwijt kan bij een popje?


In principe wel, maar toch kun je dat ook weer niet helemaal precies zo stellen. De grootste problemen vormen meestal de pap-valkjes (handopfok). Doordat die niet door vogel-ouders opgevoed zijn, vertonen ze niet echt natuurlijk gedrag meer. Meestal zoeken ze alleen maar contact met mensen, andere vogels om hen heen worden hooguit geduld. En als dan de hormonen op gaan spelen zit je echt met de problemen. Een popje erbij helpt niet, want hij zit niet op vogels te wachten. In plaats daarvan steekt hij alle energie in het versieren van zijn mens. Als die er niet op in gaat, valt hij vervolgens ieder ander mens aan die contact zoekt met zijn mens, want vogeltje denkt inmiddels dat hij zelf een mens is. Kan errug vervelend worden, ook zeer doen enzo.

Ander probleem kan nog zijn de hele tamme vogeltjes (al dan niet gepapt). Die hebben dus geen greintje angst voor mensen meer over. Als ze dan 'in the mood' zijn of een nestje hebben, zien ze er echt geen probleem in jou bij de kooi weg te jagen op dezelfde manier als ze een andere vogel weg zouden jagen. Sommige mensen moeten bijna met handschoenen aan nestcontrole doen bij een vogeltje dat normaal gesproken niets liever doet dan kroelen.

Valkjes hebben allemaal hun eigen karakter. Je kunt er een paar bij elkaar zetten, en daar kun je hele gelukkige koppeltjes uit krijgen. Maar je kunt ze nog altijd niet dwingen. Als ze elkaar niet zien zitten, peinzen ze er ook echt niet over - al hangt er een pracht van een broedblok!

Groetjes, Sanna

Hermien

Kwestie van doorbijten, lees ik hier. Vraag is voor wié? Voor de mens of voor het valkje. In het laatste geval letterlijk gesproken..... ;D

Kirsten

haha ja zoiets Hermien.

Het belangrijkste is denk ik wel als je een puber hebt zitten om consequent te blijven en niet gelijk opgeven. Ik weet niet of jij zelf een leuke puber was voor je ouders ;) maar daar kan je het een beetje mee vergelijken. De aanhouder wint zeg ik vaak, maar uiteraard zijn er altijd uitzonderingen helaas.
Sommige valken wandelen er doorheen, andere geven je een zware tijd. Zoals Sanna al zegt ze hebben allemaal een ander karakter en er is er geen 1 hetzelfde.

Groetjes
Kirsten



Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

KiP

18 september 2008, 10:17:18 #6 Last Edit: 18 september 2008, 10:19:02 by KiP
Nou dat bedoelde ik inderdaad; in een ander topic ging het erover dat het baasje erover dacht het valkje weg te doen omdat het ineens agressief werd, dus ik begon over de vogelpuberteit en haalde aan dat de meeste pubers niet te genieten zijn, maar dat ze vanzelf wel weer gezellig worden ;-). Daar kwam ook mijn vraag van het doorzetten uit voort. 'k Zou het zo zielig vinden als honderden beestjes veel te snel weg worden gedaan omdat ze toevallig in de puberteit terecht zijn gekomen, terwijl ze in een heleboel gevallen maar tijdelijk een 'vervelend' karakter hebben. Zodoende vroeg ik ook hoelang een vogelpuberteit gemiddeld kàn duren.. Wat is jullie langste puberteit-ervaring?

Mijn Juci heeft er geloof ik niet echt last van gehad. Ze is nu erg kribbig, maar wordt in december al 2.. Is wel erg laat voor een puberteit lijkt me. 't Zal de rui wel zijn ;) Als ze eitjes heeft, is ze inderdaad wèl een terrorvogel! Brrr! Dan heb ik ook handschoenen naast de kooi liggen! ;)

'k Ben benieuwd of Quid hier de boel gaat afbreken als hij gaat puberen.. Met een beetje geluk heeft hij dan al verkering met Juci en kan zij z'n frustratie opvangen :P

Kimm

hoi hoi,

mijn valkje is ook aan het puberen en die is ook al 1.5 jaar. ik doe hem zekers niet weg, ook al blijft dit gedrag zo.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sanna

Het zijn meer de kereltjes die echt problemen geven met puperen.

Groetjes, Sanna

Hermien

Bij mijn Gabber, nu inmiddels al weer 7 jr., heb ik eigenljik nooit iets gemerkt van pubertijd. In die tijd was ik ook eerlijk gezegd absoluut niet zo bezig met mijn valkje, ik wist eigenlijk helemaal niks van hun gedrag, laat staan van pubergedrag. Maar ik heb ook nooit een verandering bij hem gezien hoor. Goofy daarentegen was heel erg puberig, druk en lastig. Niet vals of agressief, gewoon heel druk en ongehoorzaam. Das nu weer helemaal over en hij is weer de knuffelkoning die hij voor de pubertijd ook was. Silvo zit momenteel nog in de pubertijd, ook niet agressief maar wel meer bijterig dan de anderen. Toch verandert hij alweer naar zijn lieve kroelgedrag. Zo zie je maar dat het per valkje heel erg verschilt. ;D