28 maart 2024, 16:38:21

verschillende antibiotica

Gestart door Monique1979, 23 augustus 2008, 16:34:17

« vorige - volgende »

Monique1979

Hallo allemaal,

Mijn valkparkiet van 8 weken is ziekelijk en nu was ik er afgelopen maandag al bij een dierenarts in A'dam geweest waar ze na onderzoek van ontlasting de antibiotica enrofloxoral hebben voor geschreven. Dat heb ik netjes gegeven via een pipetje. Vandaag is ze nog steeds niet echt beter, ontlasting is wel goed maar ze zat nog stil op de grond al eet ze wel meer zelf. Nu zijn we net bij een vogelarts in Den Haag geweest en deze heeft doroxil gegeven. Nu vroeg ik me af of dat eigenlijk geen kwaad kan die omschakeling van antibiotica.

Die arts zei er niets over maar ik vond het een beetje een aparte man op zn zachts gezegd, dus ik twijfel toch. Hij heeft ons ook laten zien hoe je sondevoeding moet geven wat ik te eng vind om te doen maar mn vriend gelukkig niet.

Misschien dat iemand hier weet of het kwaad kan om zomaar te wisselen van antibiotica?

Monique

remco1976

hoi,

normaal moet je een kuur helemaal afmaken,omdat het anders niet werkt.een AB kuur werkt meestal pas als je jhet wat langer geeft.dus is het niet gek al je een vogel maandag de eerste keer hebt gegeven dat hij nu nog niet veel beter is.het is immers net 5 dagen geleden.die kuurtjes wat jij hebt gehad ken ik niet.meestal schrijft een erkende vogelarts baytril voor.das een kuur die je meestal 10 dagen moet geven.maar wees voorzichtig met tesnel een kuur tegeven.want een bactiere kan er immum voor worden,en zal dus veel meer schsde aan kunnen richten.nu zou ik iedergeval die kuur helemaal afmaken.wel even een beetje aanzoeten met druivensuiker.daar krijgen ze ook wat meer energie van.

mvg.remco

Monique1979

Dank je voor je reactie Remco,

Ik heb haar tot nu toe ook elke dag gegeven en wilde het gewoon 10 dagen blijven geven maar omdat ik nu van die andere arts nog een andere antibiotica kreeg weet ik eigenlijk niet of ik gewoon die oude moet blijven geven of met de nieuwe moet beginnen en die als kuur moet afmaken. 

Ik heb de vogelarts verteld dat ze al een antibioica kuur kreeg maar ben  vergeten te vragen of het geen kwaad kon om nu over te stappen op zijn antibiotica kuur. (dit zal wel een zwaardere antibiotica zijn).

Iemand die dit weet?

Monique.

Gerda

24 augustus 2008, 01:51:42 #3 Last Edit: 24 augustus 2008, 01:56:53 by Gerda
Het kan soms nodig zijn om van antibiotica te wisselen. Je hebt breedspectrum (bijna alle bacterien dodend) en smalspectrum (specifiek tegen een bepaalde bacterie) antibiotica. Maar in dit geval twijfel ik.
Enrofloxoral is hetzelfde als Baytril, redelijk breedspectrum.
Het tweede middel ken in niet. Is het misschien doroxal (is doxycycline)? Dat is ook een breedspectrum antibioticum.

Baytril wordt vaak gegeven bij infecties in het maag/darmkanaal. Dus ik snap de ommezwaai niet zo goed.
Was je in Amsterdam bij Doormalen of bij Loriaux? Dan zou ik hem nog even opbellen en het navragen.
Ben je in Den Haag bij Palgi geweest? Ik heb eerlijk gezegd over hem niet veel goeds gehoord. Ook op anders fora zijn er veel negatieve reacties.

Ik weet niet of er kweken zijn gedaan en op basis hiervan de beslissing is genomen over te stappen op andere AB?

Ik zou het echt voor de zekerheid navragen aan de dierenarts die je in Amsterdam hebt bezocht.

Groet, Gerda

Monique1979

Hoi,

De arts in Amsterdam heet volgens mij Wolters, ik werd naar hem doorverwezen door de kliniek van Frank Verstappen in Driebergen omdat hij op vakantie was.

De arts in Den Haag was inderdaad Palgi, dat vond ik al een beetje een vreemde man toen ik er gister was. Hij heeft alleen even de vogel op zn hand gezet, gekeken en andere antibiotica voorgeschreven en sondevoeding laten zien. Dat laatste gaan we  overigens niet aan beginnen zolang het beestje niet afvalt. Verder kreeg ik de indruk dat hij mij maar overbezorgd vond.

Ik denk dat ik maar gewoon de oude kuur afmaak en de man in Amsterdam bel van de week en dan hoor ik van hem wel wat ik beste kan doen.

Sophietje eet nu ook wel aardig wat zaadjes en ze lijkt wat alerter. Over het algemeen ziet haar ontlasting er nu goed uit en ze weegt 75 gram s'ochtends. Het lijkt me in ieder geval niet goed om haar komende week nog een keer mee te slepen naar een dierenarts, al die stress is ook niet goed.

Denken jullie dat dit verstandig is?

Groeten
Monique