Dagboek Kwekerij Lupa 2008, jongen aangeboden

Gestart door *Sylvia*, 24 augustus 2008, 13:13:13

« vorige - volgende »

*Sylvia*

24 augustus 2008, 13:13:13 Last Edit: 1 november 2008, 22:57:18 by *Sylvia*
We zijn net terug van een weekje vakantie.

Vinnie en Tito hadden vlak voor onze vakantie voor het eerst een nestje van 6 eitjes, waarvan 4 valkjes het helaas niet overleefd hebben. De twee valkjes die nog wel leven hebben we met de hand gevoerd omdat Vinnie en Tito dat niet voldoende zelf deden. We hebben deze twee valkjes ook meegenomen naar onze vakantiebestemming om ze zelf te kunnen blijven voeren en dit is heel goed gegaan.

Het ene valkje weegt 45 gram en de andere 22 gram.

Het valkje dat het zwaarst weegt is tot ongeveer twee weken wel gevoerd door de ouders en het kleinste valkje maar een heel klein beetje de eerste dagen waardoor hij een achterstand heeft. gelukkig komt het valkje ook wel goed aan en heb ik goede hoop dat ze het beide overleven.

Op dit moment zijn Vinnie en Tito aan een tweede nestje begonnen en hopelijk zorgen ze hier wel goed voor.




Anke

Hoi,
Gezellig dat je een dagboek begonnen bent :)
Wat jammer dat de ouders hun kroost niet goed voeren.
Gelukkig konden jullie het overnemen.

Hoe oud zijn de kleintjes nu?
Het zijn echte ieniemienie valkjes :)
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

*Sylvia*

Hallo Anke, bedankt voor je reactie.
Ze zijn nu 3 weken oud en gaan de vierde week in.

Eerst hadden Tito en Vinnie hun nest op de grond in de grote kamervoliere gemaakt (het nest was niet gepland), maar ze verdedigde hun nest niet genoeg waardoor er vier jongen door Pluk doodgemaakt zijn. Toen hebben we ze in een apparte kamervoliere gezet en de jongen op de grond in een mandje onder een warmtelamp gezet. Dit ging best goed ookal moesten we al wel bijvoeren. We hadden ook een broedblok opgehangen en de jongen daar regelmatig ingezet omdat ze dan wat meer beschut zouden zitten, maar hier wilde de ouders niet aan en ze hielden ze ook in het blok niet warm.
Op een gegeven moment zijn ze een nieuw nest begonnen in het broedblok en lieten ze de jongen natuurlijk helemaal in de steek, dus voeren we ze nu zelf. Ze hebben gelukkig wel allebei wat antistoffen meegekregen van de ouders, de één wat meer dan de ander, vandaar dat het ene valkje twee keer zo klein is, maar ze doen het gelukkig goed.

Saskia

Hoi Syl!

Lief zijn ze hè? Ik hoop dat ze het gaan redden. Ik heb een knuffeltje bij ze gelecht waar ze nu lekker tegenaan liggen.
Leuk onderschrift heb je. Echt heel mooi gemaakt.

*Sylvia*


*Sylvia*

26 augustus 2008, 16:25:57 #5 Last Edit: 26 augustus 2008, 18:15:22 by *Sylvia*
We hebben gisteren in de grote kamervolière broedblokken opgehangen. De valkjes waren gelijk enthousiast en gingen alles meteen inspecteren.
Vanmiddag hebben we een luchtreiniger gekocht. De kwaliteit van de lucht in huis is een heel stuk beter nu. Dat is voor zowel ons als de valkjes een stuk prettiger.

Saskia

Met de twee kleintjes gaat het nogsteeds erg goed. De grootste weegt nu 50 gram en de kleinste 26 gram. De kleine is nogsteeds de helft kleiner, maar komt wel steeds aan. Voor zover we kunnen zien is de grote een gewone witmasker en de kleine witmasker gepareld (misschien ook bont, maar dat kunnen we pas zien als de veertjes goed door zijn).

Saskia

Het ene jong weegt nu 52 gram en het andere 27 gram. De kleinste heeft alweer iets meer veertjes gekregen en je kunt nu duidelijk de parels zien.

Saskia

29 augustus 2008, 18:11:26 #8 Last Edit: 29 augustus 2008, 18:13:08 by Saskia
De jongen zijn vandaag ieder een gram aangekomen. De kleine weegt nu 28 en de grote 53 gram. Als ik een fotocamera ter beschikking heb zal ik wat foto's plaatsen.
Met de overige valkjes gaat het ook goed. Ik heb ze net wat paprika gegeven en daar zijn ze nu lekker van aan het eten. Van het weekend zal ik ook weer wat wilgentakken voor ze gaan halen.

*Yvon

Hoi Saskia

Wat fijn dat het goed gaat met de kleintjes.  :)
Alleen vind ik ze wel weinig aankomen.  ::)
Hoeveel en hoe vaak voer je ze ?
Misschien kan je ze wat meer geven of vaker ?
Of de pap misschien wat dikker maken ?

Groetjes Yvon


Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Saskia

30 augustus 2008, 10:01:48 #10 Last Edit: 30 augustus 2008, 10:15:09 by Saskia
Hoi Yvon,

Voor de tijden gebruik ik het schema van hier op het forum. Ik weeg ze elke ochtend en geef ze 10% van hun gewicht. Wel doe ik fijngemalen eivoer door de nutribird (ik heb A19, A21 kon ik niet vinden) zou het daar door komen? Ik weeg de hoeveelheden af met een spuitje voor ik er eivoer doorheen doe en geef het dan met een lepeltje. Misschien is het beter als ik ze zonder eivoer direct uit een spuitje voer? Het is me wel opgevallen dat de krop meestal niet helemaal leeg is als het tijd is voor de volgende voeding, alleen s' ochtends is de krop helemaal leeg. Hier ben ik wel een beetje huiverig voor omdat ik heb gelezen dat de krop helemaal leeg moet zijn i.v.m. kropverzuring. Ik zal proberen iets minder in één keer te voeren, en wat vaker kleinere beetjes geven.

Groetjes, Saskia  

Saskia

30 augustus 2008, 10:14:30 #11 Last Edit: 30 augustus 2008, 10:23:15 by Saskia
Hoeveel gram hoort een valkje van vier weken eigenlijk ongeveer aan te komen per dag?

I_Xyzyx_I

Hoi Saskia

Volgensmij blijft na 3 weken het gewicht ongeveer gelijk, soms vallen ze zelfs een paar gram af maar dat komt omdat ze wat actiever worden.

Maar als ze 3 weken zijn moeten ze toch wel rond de 100 gram wegen ;) en je mag ze toch zeker wel meer geven als 10% van hun lichaamsgewicht, gewoon zoveel er in doen als er in kan... dat doen ze in het wild tenslotte ook. En het maakt ook niet uit dat de krop niet leeg is als je weer gaat voeren, je zou eventueel even kunnen wachten voor je weer gaat voeren en dan alles wat later doen... maar de krop moet iedergeval 1x per dag goed leeg zijn.

Groetjes Jasper


Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Saskia

Bedankt voor je reactie. Ik durfde ze niet teveel te geven i.v.m. kropverzuring en ik las dat je 10 - 13 % van het gewicht moest geven, maar ik mag dus zoveel geven als ze willen en dan 's avonds de krop laten legen?

*Yvon

Hoi hoi

Ik denk dat je de topic handopfok even goed moet doorspitten.  ;)
Ikzelf heb niet echt verstand ervan.
Wel weet ik dat de kropjes goed vol kunnen zitten overdags en 's nachts goed moeten legen.
Ik weet niet op watvoor tijdstip de foto van hierboven is genomen,maar daar zit wel weinig voeding in.
Ik denk dat je ze overdags wel wat meer mag geven dan die 10%.
Anders even navragen in de handopfok topic.  ;)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >