Geelwang maakt bronzefallow "lutino-geelwang" look alike?

Gestart door •=Bonnie=•, 19 augustus 2008, 15:28:27

« vorige - volgende »

•=Bonnie=•

Citaat van: Tjerk op 19 augustus 2008, 21:44:39
Hey,

Is de achtergrond van de Pale Fallow Geelwang split Bronze Fallow bekend? Is het niet mogelijk dat hier ook Cinnamon in zit?

Groeten Tjerk



De achtergrond van die pop is bekend, ze is niet cinnamon. De geelwang mannen die uit dit koppel komen zijn dan ook wildkleur geelwang. Ook die zat er al tussen.  ;)

Tjerk

En geen van beide kan geen Cross-over geweest zijn. Ik zou pas conclussie's trekken nadat er meerdere jongen uitgekomen zijn.

En tot nu toe is er maar één Lutino Geelwang Look-A-Like uit gekomen. En hoeveel Geelwang mannen weet ik niet.

En Cross-overs komen iets vaker voor als dat men in eerste in stantie dacht.

Nogmaals dit is puur theorie, ik zou het dus fout kunnen hebben. Maar tot nu toe is dit de eerste "Bronze Fallow Geelwang" die eruit ziet als een Lutino Geelwang. De ander Bronze Fallow Geelwangen hebben allemaal die Bronze Fallow uiteinden.

Groeten Tjerk

Rob S

Citaat van: Tjerk op 19 augustus 2008, 22:05:10
Maar tot nu toe is dit de eerste "Bronze Fallow Geelwang" die eruit ziet als een Lutino Geelwang. De ander Bronze Fallow Geelwangen hebben allemaal die Bronze Fallow uiteinden.

Groeten Tjerk



Verder weet ik er niet zoveel van, maar ik weet wel dat de meeste Bronze Fallow Geelwangen die er nu zijn vaak in combinatie met cinnamon zijn en dat dus ook de bruine vleugeluiteinden kan veroorzaken ;)

•=Bonnie=•

19 augustus 2008, 22:32:45 #18 Last Edit: 20 augustus 2008, 10:38:27 by -•=Bonnie=•-
Ik weet niet of deze vogel geen grauwe vleugeluiteinden heeft Tjerk, ik heb hem nog niet life gezien alleen op deze foto. Maar aangezien alle bronzefallow geelwangen die je tot nog toe kent ook cinnamon dragen zou dat de grauwe uitenden weer kunnen versterken als het inderdaad zo is dat deze dat niet heeft.

Verder is de pa van jouw cinnamon-opaline-geelwang bronzefallow man ook zonder donkere vleugelpunten. Die is namelijk bont.

De gene die de palefallow pop aan Remco heeft verkocht die hem weer aan Trienke verkocht, zij zegt dat de palefallow geelwang pop geen cinnamon is, en de wildkleur geelwang man onderstreept dat.

Maar er was ook een bronzefallow man die split geelwang moet zijn waar volgend jaar jongen van komen. Als daar wildkleur geelwangen uitkomen is dat wederom een bewijs. Als de pop cinnamon is zou hij split cinnamon-geelwang moeten zijn.

Overigens ken ik ondertussen al behoorlijk wat niet cinnamon geelwangen. Ik had er zelf een koppel van  :P ;) Rianne heeft er 3 gekweekt dit jaar en vorig jaar heeft iemand op dit forum een serie bonte geelwangen gekweekt, zonder cinnamon dus. Daar heeft Yvon er 1 van.

•=Bonnie=•

Citaat van: Rob S op 19 augustus 2008, 22:19:30
Citaat van: Tjerk op 19 augustus 2008, 22:05:10
Maar tot nu toe is dit de eerste "Bronze Fallow Geelwang" die eruit ziet als een Lutino Geelwang. De ander Bronze Fallow Geelwangen hebben allemaal die Bronze Fallow uiteinden.

Groeten Tjerk



Verder weet ik er niet zoveel van, maar ik weet wel dat de meeste Bronze Fallow Geelwangen die er nu zijn vaak in combinatie met cinnamon zijn en dat dus ook de bruine vleugeluiteinden kan veroorzaken ;)


Inderdaad Rob, da's mijn idee dus ook  :)

Tjerk

Hey,

Net wat ik zeg is dit alleen theorie. Maar waar heeft Remco de pop vandaan en wat waren de ouders van de pop. Hier doelde ik eigenlijk op, dat we de achtergrond van de pop haar ouders hier zwart op wit kregen te staan.

En daarbij, een jong kan best een crossover zijn, daarom bedoel ik, misschien is het afwachten op volgende jongen, of inderdaad jongen van deze vogel.

Groeten Tjerk

nick01

oke al nagedacht over de stelling dat beide mutaties zowel geelwang en cinnamon deze uitwerking veroorzaken.
ik ga in 1ste instantie mee met bert , cinnamon zorgt er (ook?) voor.

misschien heel zwart-wit maar beperkt de mutatie geelwang zich niet tot de wangvlek?
ik gis ook maar hoor met mijn logische verstand zover dit mogelijk is.

en ik grijp terug op mijn pop.
ik kweek al ruime tijd met t volgende koppel bronzefallow / cinnamon x opaline / bronzefallow.
dit is zoals ik t koppel ken kijkend naar t nageslacht.
ik heb er nu denk ik plusminus 30 a 40 jongen uit gekweekt.
4 a 5 cinnamon , een stuk of 7 wildkleuren en de rest bronzefallows.
nu valt er dit jaar een gele vogel uit met vuurrode ogen met oranje wangen.
en ondertussen zijn die ogen niks minder fel geworden en ze is inmiddels plusminus 2,5 maand oud.

ik heb deze vogel ook op foto laten zien aan diegene die niet de eerste de beste is (zo zei je t toch bonnie  ;) ) en die dacht ook aan cinnamonbronzefallow.

dus ik denk dan , zullen ze dan beide die uitwerking hebben.


•=Bonnie=•

Ik beweer ook niet dat cinnamon het niet ook zou doen, ik ken geen cinnamon bronzefallows zonder geelwang namelijk. Maar deze vogel bewijst dus wel dat cinnamon noch lutino hier een rol spelen bij het feit dat het dier eruit ziet als een lutino-geelwang. En dat vermoeden had ik al een poosje.

Volgend jaar wordt er met deze man gekweekt en ook met een bronzefallow split geelwang volle broer... we gaan het zien :)

trienke

De ouders komen oorspronkelijk bij Nanda vandaan.

Voor het broedseizoen heb k haar al eens gemaild over de mutaties enzo.

Ze schreef dit:
De man kan een heleboel splits in zich hebben en wel de volgende:



wildkleur split cinnamon-geelwang en bronze fallow, kans op split opaline en bont (overige mutaties weet ik niet want de ouders van deze valk zijn niet door mij gekweekt)

de pop is een pale fallow-geelwang kans op split bronze fallow

Ook nu heb ik weer contact met der opgenomen
Nanda denkt dat er een cross -over is gebeurd.

Waarschijnlijk is er dan een crossing-over gebeurd, waardoor een geslachtsgebonden mutatie door mama-natuur op het verkeerde chromosoom terecht komt, anders zou ik er ook geen verklaring voor hebben.

Geelwang en bronze fallow, maakt zeker geen lutino! Bronze fallow en cinnamon, maakt samen een vogel die eruit ziet als een lutino. Met een crossing-over raakt een geslachtsgebonden mutatie aan de verkeerde chromosoom en aangezien cinnamon een geslachtsgebonden mutatie is, is dat dus wel mogelijk!

Ik snap der nu echt niks meer van he.

Groetjes Trienke


•=Bonnie=•

20 augustus 2008, 10:31:23 #24 Last Edit: 20 augustus 2008, 10:37:12 by -•=Bonnie=•-
Dit verhaal klopt niet, ze schrijft wederom niet dat de pop cinnamon is, zonder cinnamon pop geen cinnamon mannen. Alleen als de pop cinnamon zou zijn kunnen er cinnamon mannen uit een combinatie komen, ongeacht de split voor de man.

Dus of die pop is cinnamon-geelwang palefallow split bronzefallow en dan is de wildkleur geelwang die eruit gekomen is een  reversed crossover man.

Of ze is palefallow geelwang split bronzefallow zoals Nanda zelf beweerd, en dan kunnen er dus geen cinnamon of lutino mannen uit dit koppel komen, OOK niet door crossovers, period. Dus is in dat geval jouw lutino-geelwang look alike een bronzefallow geelwang, zonder cinnamon.

Geelwang en bronzefallow maakt inderdaad geen lutino, dat is een aparte mutatie, het lijkt er alleen maar op. Vandaar het "look alike".

Volgend jaar zal er een boel duidelijk worden, als er met Aisha (bronzefallow geelwang) en zijn broer (bronzefallow split geelwang) gekweekt gaat worden en wederom met het ouderkoppel  :)

trienke

Nu ben ik eigelijk wel erg benieuwd naar wat voor jongen remco uit dit koppel heeft gehad.

Groetjes Trienke

mariejj

Willen diegenen die zeker denken te weten dat deze bronzefallowgeelwang,  cinnamon heeft,  een foto tonen van een bronzefallowgeelwang die niet op een lutinogeelwang lijkt? ::)
(en dan ook het bewijs dat dan wel zeker een bronzefallowgeelwang is)



Citaat van: -•=Bonnie=•- op 19 augustus 2008, 22:32:45
Maar er was ook een bronzefallow man die split geelwang moet zijn waar volgend jaar jongen van komen. Als daar wildkleur geelwangen uitkomen is dat wederom een bewijs.

Enkel als er geelwang poppen uitkomen ;) de pop van die man is namelijk een opaline geelwang kanssplit bronzefallow. ;D


Citaat van: trienke op 20 augustus 2008, 12:26:31
Nu ben ik eigelijk wel erg benieuwd naar wat voor jongen remco uit dit koppel heeft gehad.

Groetjes Trienke

Daar ben ik ook erg benieuwt naar.  :D

Bert_85

Alstublieft, alvast een opaline bronze fallow geelwang:


In deze vogel zit geen lutino of cinnamon, maar daar gaat het in feite niet om. Hij is namelijk (opaline)geelwang in combinatie met bronze fallow en vertoont duidelijk bruine vleugelpunten.

Van opaline bronze fallows (zonder geelwang)
is geweten dat deze combinatie erg lichte vogels geeft.
Ter vergelijking met bovenstaande, een gewone opaline bronze fallow:



Zoek de verschillen tussen deze beide vogels ...

De ene is geelwang, de andere niet.
Beide hebben dezelfde bruine vleugelpunten,
de geelwang mutatie zorgt dus niet voor een lutino look alike.

Dit terwijl er in mijn ogen voldoende onzekerheid is over deze ene vogel in dit topic die op een lutinogeelwang bronze fallow lijkt en geen lutino of cinnamon in zich zou hebben.
DNA geslachtsbepaling geeft zeker niet 100% zekerheid, en er is niet bewezen door nakweek dat er geen cinnamon of lutino in zit.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

•=Bonnie=•

20 augustus 2008, 22:52:30 #28 Last Edit: 20 augustus 2008, 22:57:46 by -•=Bonnie=•-
Zo zien de cinnamon-opaline-geelwang bronzefallows die ik ken er ook uit hoor Bert, including die die ik zelf gekweekt hebt. De enige die ik ken die het niet heeft, is bont.

Betreffende vogel is wel degelijk een man, niet alleen de DNA test wijst dat uit maar ook zijn gedrag.

Je opmerking over niet aantoonbaar geen lutino slaat in dit geval nergens op aangezien de foto van de pop tot duidelijk toont dat zij geen lutino is. Lutino mannen kan je enkel kweken als ook de pop lutino is. Hetzelfde gaat op voor cinnamon. Volgens Nanda is de palefallow geelwang pop niet cinnamon... ra ra.

Dus ofwel Nanda heeft het mis en de pop is toch cinnamon in wlek geval de wildkleur geelwang man een reversed crossover is. Of zij heeft het juist en de pop is enkel palefallow geelwang. In dat geval kan deze man niet cinnamon zijn.

Bert_85

Bonnie, jij gaat er van uit dat het een man is,
ik vind dus helemaal niet dat daar 100% zekerheid over is.

Wil je een foto posten van een opalinecinnamongeelwang bronze fallow, waar zeker cinnamon in zit en met bruine vleugelpunten?

Er zijn trouwens nog mogelijkheden om dit te verklaren,
zelfs moest blijken dat het inderdaad een man is:
- zat dit koppel apart tijdens de kweek?
- zijn er eieren of jongen verlegd?
- gaat het misschien om een vogel met zowel pale fallow als bronze fallow in zich? Al wat daar voor nodig is, is nog een extra split pale fallow bij de man als ik dat juist gelezen heb in het eerste bericht.

Maar ik geef het de grootste kans dat het om cinnamon of lutino gaat dat voor de opbleking zorgt.

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be